Visās trijās Baltijas valstīs koronavīrusa izraisītās slimības Covid-19 dēļ ir noteikts ārkārtas stāvoklis. Tas paredz, ka cilvēku ikdienas dzīvē tiek noteikti dažādi ierobežojumi. Kā tas ir skāris e-komerciju? Kā norāda "Pigu Grupas" (kurā ietilpst interneta veikals "220.lv") izpilddirektors Daiņus Ļuļis, e-komercijas sektorā tiešsaistes pirkumu skaits pieaug.
E-komercijai var būt liela loma darba vietu saglabāšanā un ekonomikas izaugsmes nodrošināšanā
Pašreiz Baltijas valstīs situācija e-komercijas sektorā atšķiras. Kamēr Latvijā un Igaunijā pircējiem vēl ir iespējas piekļūt fiziskajiem veikaliem, tikmēr Lietuvā izsludinātās karantīnas rezultātā iepirkšanās ir daudz ierobežotāka un cilvēki, pērkot preces internetā, daudzus ikdienas paradumus ir pielāgojuši mājas apstākļiem. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc Lietuvā tiešsaistes pirkumi aug daudz straujāk, ja salīdzina ar situāciju Latvijā.
"Ja salīdzinām pērnā gada datus par pirktākajām preču kategorijām šajā laikā, tad šogad pirkumu groza saturs uzrāda pavisam citu ainu, kas ir rezultējies ar 30% pārdošanas apjomu kāpumu. Ja 2019. gadā pircēji visā Baltijā iegādājās preces hobijiem un brīvajam laikam, kosmētiku, tad pretēji tam, protams, šī brīža pirktākā preču kategorija ir personīgās aizsardzības un higiēnas preces, kuru pārdošanas apjomi ir auguši par sešām reizēm, gaisa mitrinātāji un attīrītāji, kuru pieprasījums ir trīskāršojies," saka Ļuļis.
Kas attiecas uz citām preču kategorijām, visās trīs valstīs rādītāji ir ļoti līdzīgi, tomēr igauņi izteiktāk nekā iedzīvotāji Latvijā pērk datortehniku, elektriskos skūterus, velosipēdus, bet iedzīvotāji Lietuvā ir izteikti kafijas cienītāji. Vienas no pirktākajām preču kategorijām Latvijā ir preces bērniem, kosmētika, preces mājai, saldētavas, dzīvnieku preču kategorija un, tuvojoties pavasarim, dažādas sezonālās preces.
Tāpat atšķirības ir vērojamas pircēju paradumos, izvēloties piegādes un norēķinu veidus.
"Reaģējot uz izsludināto ārkārtas situāciju un domājot par klientu, darbinieku un tuvinieku drošību, esam veikuši izmaiņas pasūtījumu procesā un piegādē. Uz nenoteiktu laiku pārtraucām maksājumus skaidrā naudā, un, lai veicinātu bezkontakta pieeju, pasūtījumiem virs 20 eiro nodrošinām bezmaksas piegādes uz pašapkalpošanās punktiem, kā rezultātā arī ir augusi preču piegāde uz pakomātiem divas reizes," saka Ļuļis.
Jāatzīst, ka rādītāji nav arī kritušies preču saņemšanai klātienes punktos. Atsaucoties uz drošības pasākumiem, šobrīd maksimāli ievērojam bezkontakta principu – biroja darbinieki strādā no mājām, bet klientu servisa darbinieki ievēro augstākās higiēnas prasības, lietojot aizsardzības līdzekļus un drošības maskas un cimdus.
Raugoties tuvākajā nākotnē, Ļuļis prognozē e-komercijas sektora izaugsmi. Salīdzinot ar Ķīnu, Amerikas Savienotajām Valstīm vai Apvienoto Karalisti, līdz šim Baltijas valstīs tā ir bijusi visai zema - aptuveni 5%. Šī brīža notikumi ļoti ietekmē klientu pirkšanas paradumus, kā rezultātā ir gaidāms e-komercijas uzplaukums, jo klientus pārņems ieradums pirkt tiešsaistē.
"Mēs redzam pieaugošu nepieciešamību pēc e-komercijas, tāpēc intensīvi strādājam ar jauno "marketplace" partneru līdzdalību, lai paplašinātu savu sortimentu un nodrošinātu visdrošākos pakalpojumus klientiem un darba vidi mūsu darbiniekiem," norāda Ļuļis.
Vēl viens iemesls pieaugošajam tiešsaistes pārdošanas īpatsvaram tirgū ir tirdzniecības platforma. "Marketplace" sniedz iespēju arī citiem tirgus dalībniekiem izmantot jau funkcionējošu e-komercijas infrastruktūru savam biznesam. Šobrīd visās valstīs var novērot izmaiņas atsevišķu uzņēmumu operacionālajā darbībā, uzņēmumi zaudē savas tirgus daļas, jo ir spiesti aizvērt uz laiku klātienes veikalus.
"Tirdzniecības platformas izmantošana var kļūt par veiksmīgu krīzes risinājumu tiem, kuri vēl nav izveidojuši savu platformu, garantējot iespēju piekļūt lielai klientu plūsmai. Esmu pārliecināts, ka mums visiem vajadzētu domāt par to, kā nodrošināt uzņēmējdarbības ilgtspēju. E-komercijai ir ļoti liela loma, lai palīdzētu saglabāt darba vietas, un nodrošinātu ekonomikas izaugsmi," noslēdz "Pigu Grupas" izpilddirektors.