Iesūti ziņu!

Pasažieru lidojumi turpinās visā Eiropā; aviokompānijas radušas jaunu lidojumu "nišu" (4)

Raksta foto
Foto: Reuters/ScanPix

Ierasti noslogotajā Londonas Hītrovas lidostā normālos apstākļos ik dienas nosēžas vidēji 600 lidmašīnu, tomēr pašreiz, kad Lielbritānijā spēkā ir ļoti stingri ierobežojumi, Hītrovas lidostā ik dienas nosēžas aptuveni 60 lidmašīnas, vēsta BBC.

Citās Lielbritānijas lidostās arī apkalpojamo lidojumu skaits ir ievērojami sarucis. Tomēr politiķus uztrauc šie lidojumi – Lielbritānijas transporta nozares ministram bija jāskaidro parlamenta deputātam, kādēļ šie lidojumi joprojām notiek.

Kā norāda vietējās aviokompānijas, tie, kas lido uz Hītrovu, ir ceļā uz mājām, nevis kādās citās darīšanās. Tieši ņemot vērā to cilvēku vajadzības, kas dodas mājās, tiek lemts, kādi reisi tiek izpildīti un kādi ne.

“Neviens nedodas šurp atpūsties,” sacīja “Airlines UK” izpilddirektors Tims Aldersleids, kura pārstāvētā grupa pārstāv “British Airways”, “Virgin Atlantic” un citas Lielbritānijā bāzētās aviokompānijas.

Tā, piemēram, novērojumi liecina, ka Hītrovas lidostas 5. terminālis faktiski ir pamests. Šeit gan piestāj lidmašīnas, piemēram, no Losandželosas.

Daudzi cilvēki Lielbritānijā pauduši neizpratni par to, kādēļ joprojām notiek regulāri reisi starp Lielbritāniju un ASV, Spāniju un Itāliju, kuras Covid-19 pandēmijā ir cietušas īpaši smagi. “Alitalia” pārstāvji paziņojuši, ka aviokompānija izpilda četrus reisus starp Romu un Londonu dienā, taču reisi uz Lielbritāniju ir “visai tukši”.

Savukārt reisi uz Romu gan ir pieprasīti, jo tie “ir gandrīz pilni ar itāļu pilsoņiem, kas vēlas atgriezties mājās”. Tiem, kuri lido uz Itāliju, ir jāaizpilda īpaša deklarācija, kurā jānorāda, ka brauciens uz šo valsti ir neatliekams.

Madride un Barselona, līdzīgi kā Hītrovas lidosta, ir savienojošie transporta mezgli. Tas nozīmē, ka pasažieri, kas ielido šo pilsētu lidostās, dosies tālāk kaut kur citur, piemēram, uz lidostām Latīņamerikas valstīs. Daudzi cilvēki arī Hītrovā izmanto transfēra iespēju un lido tālāk uz savu nepieciešamo galamērķi.

Daudzas aviokompānijas ir atteikušās atklāt, cik daudz pasažieru ik dienas ierodas Londonā.

Piemēram, “American Airlines” norāda, ka fiziskā distancēšanās lidmašīnās ir kļuvusi iespējama, jo katrā lidojumā ir daudz brīvu sēdvietu. Sarūkošais pasažieru skaits ir licis Nīderlandes aviokompānijai KLM pārtraukt lidojumus no Amsterdamas uz Hītrovu. Normālos apstākļos tika veikti 11 šādi reisi dienā.

“Virgin Atlantic” atklāja, ka vairāki no tās komerciālajiem lidojumiem ir bijuši piepildīti vien 25% apmērā. Tomēr daudzas aviokompānijas, tostarp arī “airBaltic”, ir sākušas veikt arī kravas pārvadājumus ar pasažieru lidmašīnām. Kravas pārvadājumi ir kļuvuši par vitāli svarīgu ienākumu avotu lidsabiedrībām, kuras ļoti strauji ir zaudējušas ienākumus no pasažieriem. Tajā pašā laikā – fiksētās izmaksas, kas ir ļoti augstas, joprojām saglabājas, jo lidmašīnām ir jāveic apkope un tām ir jābūt arī vietai, kur dīkstāves laikā stāvēt.

Lai kaut nedaudz segtu šīs izmaksas, aviokompānijas piekrīt veikt kravas pārvadājumus, kuros pārsvarā tiek vesti medicīniskie aizsardzības līdzekļi un citas veselības aprūpes nozarei svarīgas preces. Tā, piemēram, “Virgin Atlantic” 10 dienu laikā ir veikusi 20 kravas lidojumus uz Hītrovu, kamēr pasažieru reisu skaits bijis vien 15.

Kad pasažieru lidmašīna tiek izmantota kravas pārvadājumiem, lielākā daļa sēdvietu tiek pārklātas ar aizsargtīklu, lai arī salons būtu piepildīts ar kravu, ne tikai lidmašīnas kravas nodalījums. Normālos apstākļos kravas, kas tiek vestas ar pasažieru lidmašīnām, atrodas īpaši paredzētā kravas nodalījumā, nevis salonā pie pasažieriem.

Tomēr šāds aviokompāniju solis tiek vērtēts pozitīvi, jo oficiālie kravu pārvadātāji saskaras ar ļoti lielu pieprasījumu un nereti ir ļoti grūti šo pieprasījumu realizēt.

Kompānijas kā “FedEx Express”, DHL, IAG bieži lido no Ķīnas uz Lielbritāniju, piegādājot medicīnisko aprīkojumu.

“Ir vērojams ārkārtīgi liels pieprasījums pēc dažādām izejvielām un daļām, galvenokārt, lai ražotu respiratorus un plaušu ventilēšanas aparātus,” norāda “FedEx Express” pārstāvis Trevors Hoils.

Hītrovas lidostā norāda, ka kravas reisu skaits ir pieaudzis ģeometriskā progresijā, jo pieprasījums pēc medicīniskajiem aizsardzības līdzekļiem turpina pieaugt.

Kaut arī lielākā daļa pasažieru lidojumu ir apturēti, Īstmidlendas lidosta, kas specializējusies tieši kravas reisu apkalpošanā, norādījusi, ka ir vērojams ļoti liels reisu skaita palielinājums.

Līdzīgi kā “airBaltic”, arī Lielbritānijas aviokompānijas veic repatriācijas lidojumus. Tiek lēsts, ka Lielbritānijā ar repatriācijas lidojumiem mājās atgriezušies vairāk nekā 1,3 miljoni cilvēku, tomēr vairāki tūkstoši britu joprojām atrodas iestrēguši ārzemēs.

Kas attiecas uz nākotnes perspektīvām, Hītrovas lidostas vadītājs ir pārliecināts, ka pēc Covid-19 krīzes pasaules lidostas vairs nebūs tādas kā agrāk. Turpmāk pirms katra lidojuma būs jāveic obligāta veselības pārbaude, lai apturētu Covid un, iespējams, arī kādu citu vīrusu izplatīšanos, tādējādi nodrošinot drošus lidojumus pasažieriem un sabiedrībai kopumā.

Svarīgākais
Uz augšu