COVID -19 ierobežošanas pasākumi ietekmējuši virkni tautsaimniecības nozaru un ieviesuši korekcijas profesionālajā ikdienā miljardiem cilvēku. Aktualizējoties digitalizētajai videi, cilvēki lielu daļu pirkumu veic internetā. Šobrīd e-komercijas apjomi pieauguši vidēji par 25% līdz 30%, pie tam šādas tendences varētu saglabāties arī pēc pandēmijas ierobežošanas pasākumu atcelšanas, norāda Igaunijas uzņēmuma "RIA.com Marketplaces” eksperts Artjoms Umanets.
Ierobežojumu dēļ strauji pieauguši interneta tirdzniecības apjomi
Kā iepriekš “The Baltic Times” pauduši vairāki finanšu jomas eksperti, e-komercijas jomai Baltijā ir liels izaugsmes potenciāls, tā kā tikai apmēram ceturtā daļa mazo un vidējo uzņēmumu līdz šim piedāvājuši pilnu savu pakalpojumu klāstu arī interneta vidē.
Pandēmijas laikā cilvēki tiešsaistē pērk vairāk – tas ir ērti, ietaupa laiku un pasargā cilvēku no tiešiem kontaktiem ar citiem cilvēkiem. Dažādi e-veikali šobrīd aktīvi savā starpā cīnās par pircējiem, tādējādi tirgū tiek pieejams ne mazums akciju, atlaižu un citu izdevīgu piedāvājumu.
Pirkumiem interneta vidē šobrīd pievērsusies arī tā sabiedrības daļa, kas to līdz šim dažādu iemeslu dēļ to nedarīja. Apgūstot vajadzīgās iemaņas un izbaudot attālināto pirkumu priekšrocības, liela daļa pircēju interneta vidē varētu turpināt iepirkties arī pēc tam, kad ierobežojošie pasākumi būs atcelti, norāda Umanets.
Viņa teikto apstiprina arī starptautiskā DPD piegādes dienesta Igaunijā šī gada sākumā veiktais pētījums. Saskaņā ar aptauju, 76% aktīvo tiešsaistes pircēju, kuri interneta vidē veic vismaz vienu pirkumu mēnesī, pauda, ka pirkumi tiešsaistē palīdz ietaupīt laiku, bet 66% respondentu norādīja, ka pirkumi tiešsaistē palīdz ietaupīt naudu. Pie tam 55% respondentu apgalvo, ka pirkumi tiešsaistē palīdz izvairīties no stresa, kas rodas apmeklējot parastos veikalus.
Līdzīga situācija ir arī Latvijā, kur, saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem, mazumtirdzniecības apjomi, izmantojot pasta pakalpojumus vai interneta veikalu platformas, 2019.gada pirmajos mēnešos, salīdzinot ar situāciju 2018.gadā, pieauguši par 17%, sasniedzot 250 miljonu eiro apjomu. E-komercijas strauju izaugsmi apstiprina arī Lietuvas Uzņēmējdarbības un attīstības aģentūra.
Kā norāda “Ria.com Marketplaces” eksperti, e-komercijas straujas izaugsmes tendenci ilgtermiņā varētu stiprināt arī e-veikalu skaita un piedāvājuma palielināšanās, jo šobrīd tirdzniecību internetā spiesti uzsākt arī tie uzņēmumi, kuri līdz šim nodrošināja tikai klātienes tirdzniecību. Covid-19 ierobežojošo pasākumu laikā interneta tirdzniecība tiek organizēta gan izstrādājot jaunus e-veikalus, gan šiem nolūkiem izmantojot instrumentus, kas pieejami Facebook, Instagram un citās sociālo tīklu vietnēs.