Kas tie latgalieši īsti tādi ir? Un kāpēc viņi tā uzvelkas, ja aiztiek viņu valodu, kultūru vai zemīti? Portāls TVNET uzsāk raidījumu un rakstu ciklu “Baltie plankumi Latvijas vēsturē”, kurā tiks skaidrota Latgales citādā vēsturiskā attīstība un latgaliskās identitātes veidošanās procesi, apskatot vēsturiskās personības un notikumus. Projekts tiek īstenots ar Valsts kultūrkapitāla fonda mērķprogrammas „Latvijai – 100” atbalstu
Ar jēdzienu “Latgale” mūsdienās saprotam teritoriju Latvijas austrumu daļā, Krievijas, Baltkrievijas un Lietuvas pierobežā, kas, diemžēl, joprojām stereotipiski daudziem asociējas gan ar perifēriju, zemāku ienākumu un attīstības līmeni, gan ar skaisto dabu, māla podiem un šmakovku. Šāda Latgales uztvere ir veidojusies daudzu gadu gaitā, taču maz ir pētīti apstākļi, kādos Latgale un latgaliskā identitāte ir veidojusies un attīstījusies, jo vēl joprojām neeksistē atsevišķi pierakstīta Latgales vēsture, kas savā būtībā stipri atšķiras no pārējās Latvijas vēstures un ar ko ir skaidrojama, piemēram, latgaliešu viesmīlība, pasaules redzējums un vērtības, arī domāšanas arhetipi, kas gluži neasociējas ar Lāčplēsi, bet gan vairāk – ar trešo tēva dēlu.
Ja mēs paskatāmies uz reģionu, ko šodien saucam par Latgali, tas vienmēr ir atradies perifērijā – tā vienmēr ir bijusi robežzeme, kas jau sākot no Livonijas laika skatīta ģeopolitiski vairāk kā robeža, nekā apdzīvota teritorija vai valsts sastāvdaļa. Tā latgaliskā identitāte, es teiktu, ir tāda mentāli, kultūras kodu ziņā tuvāka Dienvideiropai, Eiropas katoliskajām teritorijām, kur ir tāda sava, drusku atšķirīga, es teiktu, tāda komunikācijas kultūra, izpratne par dzīvi, par laiku, telpu.
LU FSI vadošā pētniece