Latvijā 4G pārklājums pērn veidoja 97-99%, aģentūru LETA informēja Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) pārstāve Baiba Jakobsone.
Latvijā 4G pārklājums pērn veidoja 97-99% (2)
Viņa norādīja, ka SPRK ir apkopojusi rādītājus par interneta un balss telefonijas pakalpojumu kvalitāti 2019.gadā. Kopumā veikti 18 000 izlases veida mērījumu 1200 dažādās mērījumu vietās Latvijā, kā arī 211 000 sērijveida mērījumu 24 dažādās mērījumu vietās Latvijā.
Visos mobilo sakaru operatora tīklos Latvijā apdzīvotās vietās 4G pārklājums pērn bija pieejams 97% līdz 99% mērījumu.
Jakobsone norādīja, ka pakalpojumu kvalitāte katru gadu lietotājiem uzlabojas, mazinoties to vietu skaitam Latvijā, kur interneta pakalpojums nav pieejams. Starp mobilo sakaru operatoriem novērots vien 1% šādu gadījumu.
SPRK Elektronisko sakaru pakalpojuma kvalitātes nodaļas vadītājs Elmārs Lipenbergs skaidroja, ka regulators interneta pakalpojuma kvalitāti mēra konkrētajā vietā un laikā - izlases veidā izvēlētās koordinātēs.
Viņš uzsvēra, ka mērījumu rezultāti dažādas diennakts stundās var atšķirties. Tāpat var rasties situācija, kas netālu dažu metru attālumā interneta ātrums ir atšķirīgs vai nav pieejams.
Atbilstošu lejupielādes ātrumu nodrošinājuši visu mobilo sakaru operatori. Mērījumi parāda, ka vidējais lejupielādes ātrums kopumā mobilajos tīklos Latvijā pērn sasniedza 36,36 megabitus (Mbitus) sekundē, kas ir par 3,6% vairāk nekā 2018.gadā. Savukārt "Speedtest" pētījuma dati liecina, ka dažādās Eiropas valstīs šis rādītājs ir robežās no 23 Mbiti sekundē līdz 70 Mbitiem sekundē. Vidēji Latvijā iedzīvotājiem visu mobilo sakaru operatori nodrošina ātru lejupielādes ātrumu. Lai, piemēram, straumētu augstas kvalitātes (HD) video, nepieciešams trīs līdz astoņus Mbitus sekundē ātrums, bet ļoti augstas kvalitātes (UHD/4K) video - aptuveni 25 Mbiti sekundē.
Galvenokārt lejupielādes ātrums tiek nodrošināts diapazonā no 10 līdz 30 Mbitiem sekundē un no 30 Mbitiem sekundē līdz 100 Mbitiem sekundē. No operatoru iesniegtajiem datiem kopumā Latvijā interneta pieslēguma ātrumu virs 30 Mbitiem sekundē nodrošinājuši apmēram 70% operatoru, kas sniedz fiksētā interneta pakalpojumu, no tiem 62% virs 100 Mbitiem sekundē, kamēr mobilo sakaru operatoru vidū - 68%.
Jakobsone pauda, lai, neizjūtot traucējumus, atvērtu apjomīga satura mājaslapu, pieļaujamais latentums jeb laika aizture no brīža, kad lietotājs veic darbību tīmeklī līdz atbildes saņemšanai, ir 50-400 milisekundes (ms). Piemēram, tādiem pakalpojumiem kā video spēlēm tiešsaistē pieļaujamais latentums var būt daudz zemāks - no 10 līdz 150 ms. Pērn mobilo sakaru operatoru tīklā vidēji novērota no 17 līdz 25 ms aizture, kas ir būtiski mazāka par maksimālām pieļaujamām vērtībām.
Mobilā tīklā balss telefonijas vidējais savienošanas laiks novērots no trim līdz sešām sekundēm, kamēr fiksētajā tīklā - vidēji no vienas līdz divām sekundēm.
Jakobsone pauda, ka runas pārraides kvalitāte mobilajos tīklos pērn novērtēta labā kvalitātē, savukārt fiksētajā tīklā tā bijusi teicama. Kamēr nesekmīgo savienojumu skaits, piemēram, savienojuma mēģinājuma atteikums vai sarunas pārrāvums mobilo sakaru operatoru tīklos - SIA "Latvijas mobilais telefons", SIA "Bite Latvija" un SIA "Tele2" novēroti retos gadījumos, maksimāli sasniedzot vien 0,02% gadījumu.
SPRK atgādināja, ka lietotājiem, saņemot pakalpojumu, kas neatbilst līguma prasībām, lietotājam ir tiesības iesniegt sūdzību SPRK. Regulators veic bezmaksas pārbaudes, dodoties uz lietotāja dzīves vietu, tādējādi novērtējot pakalpojuma kvalitātes atbilstību prasībām. Neatbilstoša pakalpojuma gadījumā lietotājam ir iespēja vērsties pie operatora un lūgt saņemt kompensāciju.