Saistībā ar Covid-19 ierobežojumu radīto ietekmi uz pasaules ekonomiku naftas cena pasaulē ir sasniegusi vēsturiski vienu no zemākajiem punktiem. Tas autovadītājos radījis neizpratni un jautājumu: ja naftas cena pasaulē ir tik zema un šobrīd "Brent" markas jēlnafta (Brent Crude) maksā 23 dolārus par barelu, kādēļ degvielas cena ir kritusies salīdzinoši nedaudz?
Naftas cenas svārstības un to ietekme uz degvielas cenām Latvijā (18)
Situāciju skaidro Circle K degvielas kategorijas vadītājs Gatis Titovs: “Runājot par naftas un degvielas cenām, būtiski ir saprast, ka nafta ir izejviela, bet degviela ir galaprodukts, un, lai arī sakarība starp naftas cenu un degvielas cenu ir, tā nav viens pret viens.
Tāpat kā citās tautsaimniecības nozarēs – izejvielas cena tieši nenosaka galaprodukta cenu, jo tai nāk klāt virkne papildu izmaksu – pārstrādes, infrastruktūras, uzglabāšanas un kvalitātes kontroles izdevumi, darba algas un – valsts noteikto nodokļu summa, kas degvielas gadījumā lielākais gala produkta cenas veidošanās faktors.”
Degvielas cenas veidošanās
Normālos apstākļos degvielas produktu iepirkuma cena veido aptuveni 40% no kopējās degvielas cenas, šobrīd tā ir nokritusies līdz 22% benzīnam un 30% dīzeļdegvielai.
Lielāko daļu jeb šobrīd jau 67% benzīna cenas un 61% dīzeļdegvielas cenas veido dažādi nodokļi – akcīze, PVN un nodeva par obligāto valsts rezervju glabāšanu. Savukārt mazumtirgotāja uzcenojums ir tikai aptuveni 10%,
ar ko tiek nosegtas ar degvielas mazumtirdzniecības nodrošināšanu saistītās izmaksas, piemēram, darba algas, degvielas kvalitātes kontrole, DUS un termināļu uzturēšana un apkalpošana.
Titovs uzsver: ”Ņemot vērā to, kā veidojas degvielas kā galaprodukta cena, pat ja naftas cena ilgstoši būtu nulle, degvielas cena nevarētu nokristies zemāk par 0,65 -0,70 eiro litrā.”
Degvielas cenas Latvijā
No 2020. gada 1. janvāra degvielas cenas negatīvi ietekmējuši divi faktori: akcīzes likmes paaugstināšana un grozījumi “Noteikumos par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu”.
Tā rezultātā 95. markas benzīnu Latvijā būs iespējams realizēt ar ne mazāk kā 10% bioetanola piejaukumu līdzšinējo 5% vietā,” stāsta "Circle K" degvielas kategorijas vadītājs.
Titovs skaidro, ka abu šo faktoru ietekmē 95. markas benzīna cena palielinājusies vidēji par 5,7 centiem litrā (c/l): akcīzes pieauguma dēļ par 4,0 c/l un bioetanola komponentes īpatsvara palielinājuma rezultātā vēl par papildu 1,7 c/l.
Dīzeļdegvielas cena akcīzes likmes palielināšanas rezultātā pēc 1. janvāra pieaugusi par 5,1 c/l. Savukārt 98. markas benzīna, kura sastāvā nav bioetanola, un autogāzes cenu pēc 1. janvāra ietekmējusi tikai akcīzes likmes paaugstināšana attiecīgi par 4 c/l un 2,8 c/l.
Kopš globālās Covid-19 krīzes sākuma degvielas cenas "Circle K" tīklā ir kritušās vidēji par 35 centiem litrā dīzeļdegvielai un 33 centiem litrā 95. markas benzīnam, šobrīd sasniedzot 0,954 eiro/l dīzeļdegvielai un 1,034 eiro/l 95. markas benzīnam.