Kas bija D. B. Kūpers?

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Dažas versijas par to, kurš varēja būt bēdīgi slavenais lidmašīnas nolaupītājs, kurš 1971. gadā ar 200 tūkstošiem ASV dolāru burtiski izkūpēja gaisā. 

Tā ir vienīgā neatrisinātā lidmašīnas nolaupīšanas lieta komerciālās aviācijas vēsturē. 1971. gada 24. novembra pēcpusdienā kāds vīrietis reisa Portlenda-Sietla laikā piedraudēja detonēt spridzekli, ja viņš nesaņems prāvu naudas summu. Kad pieprasītais bija saņemts, viņš atbrīvoja visus pasažierus, bet lidmašīnas apkalpei pavēlēja lidot uz Meksiku. Lidojuma laikā viņš no lidaparāta izlēca ar izpletni un vairs nekad netika redzēts. 

Šis vīrietis ir zināms kā D. B. Kūpers. Pēc 45 gadiem FIB izmeklēšanas viņa identitāte, atrašanās vieta un motīvi joprojām nav zināmi. Neviens pat nezina, vai viņš izdzīvoja pēc lēciena, turklāt viens no galvenajiem aizdomās turētajiem 2019. gadā nomira, raksta izdevums "History".

FIB izmeklēšana 

FIB apjomīgajā lietā par D. B. Kūperu viņš aprakstīts kā aptuveni 1,85 metrus garš, 80 kilogramus smags, 35 gadus vecs vīrietis ar olīvu krāsas seju, brūnām acīm, melniem, uz kreiso pusi sasukātiem matiem.  

Kūpers iekāpa “Northwest Orient Airlines” lidojumā 305 un apsēdās lidmašīnas pašā aizmugurē ejas pusē. Viņš aizdedza cigareti un pasūtīja burbonu ar sodas ūdeni. Pēc tam viņš 23 gadus vecajai stjuartei Florencei Šafnerei pasniedza zīmīti, kurā bija rakstīts: “Manā čemodānā ir spridzeklis. Es gribu, lai tu apsēdies man blakus.” 

Raksta foto
Foto: Wikimedia Commons

Šafnere paklausīja un uzklausīja Kūpera prasības: viņš pēc nolaišanās Sietlas lidostā gribēja saņemt 200 tūkstošus dolāru un četrus izpletņus. Kamēr policija un aviokompānija uz zemes centās savākt naudu un dabūt izpletņus, lidmašīnas piloti riņķoja virs Sietlas. Pasažieriem savukārt tika paziņots, ka lidaparāts piedzīvojis sīku tehnisku ķibeli, kā rezultātā straujāk tiek patērēta degviela, tāpēc parasti 30 minūšu īsais lidojums būs ilgāks. 

Pēc trīsarpus stundām gaisā lidmašīna beidzot nolaidās. Saņēmis savu naudu un izpletņus, Kūpers atbrīvoja visus 36 pasažierus un divus no sešiem apkalpes locekļiem. Lidmašīna tika uzpildīta ar degvielu un pacēlās gaisā, lai dotos uz nākamo Kūpera noteikto mērķi - Meksiku. 

Pirmajā lidojuma pusē Kūpers apkalpei lika doties uz pilota kabīni, bet pats atvēra aizmugurējo izeju un izlēca no lidmašīnas - vētrā un nakts melnumā. Viņš vairs nekad netika redzēts. 

FIB izpētīja tūkstošiem pavedienu, lai atrastu Kūperu, un piecu gadu laikā pēc incidenta apsvēra vairāk nekā 800 aizdomās turamos. Lūk, daži no tiem. 

Ričards Makkojs juniors 

1972. gada 7. aprīlī kāds vīrs ar viltus vārdu iekāpa reisā Ņuarka-Losandželosa. Īsi pēc pacelšanās viņš vienam no stjuartiem pasniedza zīmīti, kurā tika pieprasīti 500 tūkstoši ASV dolāru un četri izpletņi. Ja prasība netiks izpildīta, vīrietis - izpletņlēcējs un helikoptera pilots - lidmašīnu uzspridzinās. Lidmašīna nolaidās un uzpildījās, kamēr vīrietis iemainīja pasažierus pret naudu un izpletņiem. Pēc tam lidojuma laikā viņš atvēra lidmašīnas aizmugures durvis un ar izpletni no tās izlēca. Izklausās pazīstami? 

Raksta foto
Foto: Wikimedia Commons

Šī lidmašīnas nolaupīšana notika mazāk nekā piecus mēnešus pēc Kūpera incidenta, liekot daudziem domāt, ka nolaupītājs ir viens un tas pats. Makkojs tika notverts, un tiesa viņam 1974. gada 10. augustā piesprieda 45 gadus cietumā, tomēr pēc tam viņš kopā ar citiem ieslodzītajiem nolaupīja atkritumu mašīnu un izbēga no cietuma. Pēc trīs mēnešiem, kad FIB beidzot izdevās atkal viņu atrast, apšaudē viņš mira. 

Roberts Rakstrovs 

1970. gadi pilotam un izpletņlēcējam Robertam Rakstrovam bija visai krāšņi. Viņš ar viltotiem čekiem nolaupīja 75 tūkstošus ASV dolāru, kā arī tika apsūdzēts sava patēva slepkavībā. Tomēr tie bija tikai daži no viņa noziegumiem. Pēc tam, kad viņš tika attaisnots slepkavības lietā, Rakstrovs 1978. gadā centās inscenēt savu nāvi, raidot viltotus SOS signālus no izīrētas lidmašīnas. Viņam tika piespriesti divi gadi cietumā par čeku viltošanu un lidaparāta zādzību.      

Raksta foto
Foto: Wikimedia Commons

2016. gada grāmatā “The Last Master Outlaw” tika atklāti pierādījumi par to, ka Rakstrovs bija D. B. Kūpers, tomēr Rakstrova advokāts šo apgalvojumu nodēvēja par “stulbāko lietu, ko es esmu dzirdējis.” Rakstrovs nomira no sirdskaites 2019. gadā. 

Kenets Kristansens 

Kenetam Kristansenam bija tiešāka saikne ar Kūpera incidentu. Viņš strādāja par mehāniķi un stjuartu aviokompānijā, kurai piederēja Kūpera nolaupītā lidmašīna. Keneta brālis Lails apgalvo - uz nāves gultas 1994. gadā Kenets esot teicis: “Man tev būtu kaut kas jāatklāj, tomēr es to nevaru.” 

Kenets bija militārais izpletņlēcējs. Gadu pēc Kūpera incidenta - par spīti pieticīgajai stjuarta algai - viņš skaidrā naudā iegādājās māju. 

Pavedieni D. B. Kūpera lietā 

Savu zīmīti Kūpers paņēma atpakaļ no stjuartes, tāpēc izmeklētāji nevarēja to izpētīt. Tomēr dažas pēdas pēc sevis viņš tomēr atstāja: cigarešu izsmēķus, matu uz krēsla un kaklasaites piespraudi. Diemžēl FIB neizdevās uz šiem priekšmetiem atrast pirkstu nospiedumus. 

Lai arī sākumā tika uzskatīts, ka Kūpers bija pieredzējis izpletņlēcējs, iespējams, pat desantnieks, tālākā izmeklēšana liecināja, ka, visticamāk, viņš nebija eksperts.  

“Neviens pieredzējis izpletņlēcējs nelēktu ārā no lidmašīnas piķa melnā tumsā, lietū, ar 320 kilometrus stundā lielu vēju sejā un vien lietusmēteli mugurā,” 2007. gadā komentēja FIB aģents Lerijs Karrs.  

Izmeklētāji arī domā, ka Kūpers darbojās viens, jo, ja viņš būtu strādājis komandā, tad pieprasītu sarežģītāku lidmašīnas maršrutu par vienkārši “lido uz Meksiku”, kā arī nelēktu ārā tik sliktā redzamībā. 

1980. gadā kāda bērna atradums atdzīvināja interesi par šo mistēriju. Astoņus gadus vecais Braiens Ingrams, rakņājoties pa smiltīm, Kolumbijas upes krastā Vašingtonā atrada kaudzi daļēji sadalījušos 20 dolāru banknošu. Kopējā summa bija 5800 tūkstošus dolāru liela. Kad zēna vecāki sazinājās ar policiju, noskaidrojās, ka naudas zīmju sērijas numuri atbilst tiem, kādi bija uz Kūperam iedotajām banknotēm. 

Raksta foto
Foto: Reuters/ScanPix

Kopā ar lidmašīnā atrastajiem priekšmetiem šīs banknotes ir vienīgie atrastie fiziskie pierādījumi par Kūpera incidentu. Sešus gadus pēc naudas atklāšanas Ingramam ļāva paturēt 2760 tūkstošus dolāru no tās. 2008. gadā viņš par vairāk nekā 37 tūkstošiem dolāru 15 banknotes pārdeva izsolē. 

Īsi pēc Kūpera incidenta tika pieņemti drošības mēri, kas neļauj atvērt lidmašīnas durvis, kad tā atrodas gaisā. 

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu