Raksts oriģināli publicēts 2020. gada 6. maijā
Mamma, māmiņa, māmulīte. Mātišķums tajā siltajā un mīļajā izpratnē, kādu mēs visbiežāk ieliekam šajā jēdzienā, nav tik pašsaprotams kā šķiet. Māte viduslaiku Eiropas pilsētā un trūcīga zemniece vēl 19. gadsimtā - 12 bērnu māte - būtiski atšķiras no mūsdienu māmiņas. Sievas funkcijas un dzimtas izdzīvošana bija svarīgākas par konkrēto bērnu. Kamēr bērns nebija paaudzies un apvēlies, pieķerties viņam nedrīkstēja, jo bērnu mirstība vēl līdz 19. gadsimta vidum bija augsta.
Mātišķības jēdziens ir kultūras noteikts un mainās atkarībā no vēsturiskiem, politiskiem, sociāliem un ekonomiskiem faktoriem. Mūsdienās bērna piedzimšana ir liels notikums, bet viduslaikos tā bija privāta lieta, ko skaļi neapsprieda. Vēl vairāk - process tika turēts aiz septiņām atslēgām. Līdz ar to hronikās bērna pasaulē nākšanas aprakstu ir gaužām maz un tie ir skopi - vēsturnieki liecības lipina kopā no fragmentiem. Aristokrātes grūtniecību slēpa, cik vien ilgi tas bija iespējams, un kā nu ne - bērna dzimšana bija saistīta ar dzimumaktu, kas savukārt bija grēks, pieļaujams vien dzimtas turpināšanas nolūkos.
Baznīca grūtniecēm teica: “Tevi gaida sāpju jūra.” Un tā bija balta patiesība.
Gan aristokrātes, gan zemnieces visu savu aktīvo dzīvi pavadīja grūtniecības stāvoklī, kuram sekoja nereti smagas dzemdības un risks nomirt. Ja ielūkojamies vēl tālākā pagātnē - agrajos viduslaikos, skats no mūsdienu viedokļa kļūst vēl baisāks. Precējās agri - 12 gadus veca sieva un 14 gadus vecs vīrs bija ierasta prakse. Atcerēsimies, ka Šekspīra Džuljetai bija 14. Tiesa, laikam ejot, tik agrīnas laulības vairs nepraktizēja, jo saprata, ka jaunā sieva var neiznēsāt bērnu, nomirt dzemdībās vai bērns piedzimt nevesels. Vidējā aritmētiskā precētā viduslaiku sieviete dzemdēja reizi 18 mēnešos. Un ko gan citu viņa vēl varēja darīt? Sengrieķu filozofs Aristotelis uzskatīja, ka sievietes dvēsele nav tik attīstīta kā vīrieša. Sieviete pārstāvēja matēriju, kamēr vīrietis dvēseliskumu. Vēl 19. gadsimta sākumā vācu filozofs Artūrs Šopenhauers apgalvoja, ka