Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa

Viltīgas vietas Rīgas ielās, kur ātri var iedzīvoties pārkāpumos (11)

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no video

Lai gan automašīnu plūsma ir nedaudz mazinājusies, tas nenozīmē, ka mēs nebraucam vispār, turklāt spēkā aizvien ir satiksmes noteikumi. Šajā TV Auto ziņu izlaidumā uzmanību pievērsīsim it kā nevainīgām vietām Rīgā, kas pat īsti nav krustojumi, bet kur jāpievērš uzmanība ceļa horizontālajiem apzīmējumiem jeb vienkārši - līnijām.

Parasti tās neviens neņem galvā, jo dažkārt līnijas ir nodilušas, bet ziemā tās klāj sniegs. Tā nu mēs arī nepamanām, ka baltās strīpas uz asfalta izmaina satiksmes organizāciju, kā tas pēc vērienīgajiem remontdarbiem atgadījies uz Krasta ielas paralēlās brauktuves tūlīt aiz Lido. 

Neticat? Pamēģiniet pēc noteikumiem iebraukt no lielās Krasta ielas Circle K benzīntankā tieši pirms lielveikala MC2.

"Te mums it kā ir priekšroka, bet labajā pusē ir mašīna, kurai ir priekšroka, jo viņa nemaina joslas. Tagad, lai iebrauktu, man jābrauc šādi te, un ko neesmu ievērojis - es neesmu nogriezies pa labi no labā malējā stāvokļa. Tāpēc, ka līnija to aizliedz ar likumu," norāda Helmuts Palkavnieks, DBS autoskolas pasniedzējs - instruktors.

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no video

Remonta laikā nepārtrauktā līnija pavilkta garāka. Mērķis jau cēls - lai autovadītājiem, kas brauc pa dažādām Krasta ielas plūsmām, vieglāk sadalīt brauktuvi.

Tālāk uz priekšu atrodas Neste degvielas uzpildes stacija, pie kuras situācija atkārtojas.

"Kā mēs redzam, precīzi tā pati situācija. "Dodiet ceļu" zīme, nepārtrauktā līnija, virziena saliņa. Braukšanas virzieni un joslas nemainās krustojumā, bet pēc tā ir savādāk," situāciju apraksta Palkavnieks.

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no video

Aiz Neste seko krustojums ar Grēdu ielu, ko var izmantot, lai neērto vietu droši apbrauktu. 

"Kā mēs redzam, nepārtrauktā līnija mums aizliedz pa taisno iebraukt iekšā DUS, bet ir alternatīva. Turpinām braukt pa dublējošo ielu, nogriežamies krustojumā pa labi, pēc tam vēlreiz pa labi, iebraucam DUS un darām, ko gribējām darīt," skaidro instruktors.

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no video

Kāpēc tāda ņemšanās? DBS autoskolas instruktoram Helmutam ir versija.

"Izskaidrojums ir pavisam vienkāršs. Uz Krasta iela ātrums ir 70 km/h. Bremzēšanas josla. Ievērojot priekšrocību uz dublējošās ielas. Priekšrocības zīme, bet līnijas galā jādod ceļš tiem, kas brauc pa labo malējo joslu, tāpēc ka viņi nemaina braukšanas joslu," braukšanas kārtību Krasta ielā izskaidro eksperts.

Tā kā priekšroka ir tiem, kas iebrauc paralēlajā brauktuvē no Krasta ielas - uz to norāda ceļazīmes "Dodiet ceļu", autovadītāji šeit ir piesardzīgi. Bet vai tādi tie ir arī citur? Pārcelsimies uz Vecmīlgrāvi. 

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no video

Mīlgrāvja iela, pirms kļūst par Jaunciema gatvi, tur šķērso pašu Mīlgrāvi. Uz tilta organizētā Rīgā vienīgā pastāvīgā maiņvirziena braukšanas josla, tautā saukta par reversu. Viss it kā vienkārši - ja luksoforā deg zaļā bulta, varam braukt taisni kā braukuši. Bet instruktors domā citādi. Jo izrādās, ka tālumā virs braukšanas joslas degoša zaļā bulta nenozīmē, ka atbilstošo joslu var ieņemt jau krietnu gabalu iepriekš. 

"Saskaņā ar satiksmes noteikumiem maiņvirziena joslā iebraukt drīkst, ja tajā deg atļaujošais signāls, tikai pabraucot garām luksoforam. Nevis tā kā tie autovadītāji, kas, kā brauca pa kreiso joslu, tā turpināja braukt," norāda Helmuts Palkavnieks.

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no video

Nez, kā jauniegūtās zināšanas izdotos likt lietā piecos vakarā, kad abas joslas jau tā ir pilnas? 

Jaunciema gatves satiksmes mezglā ir vēl pāris piņķerīgu vietu. Viena no tām ir krustojums, kurā daļa brauktuves aizved uz Jaunciemu un Carnikavu, bet daļa - atpakaļ uz Rīgas centru.

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no video

"Tātad, lai nogrieztos, esam ieņēmuši kreiso malējo stāvokli. Redzam, ka mums ir priekšrocības zīmes - mums ir galvenais ceļš. Ja šajā krustojumā nebūs priekšrocības zīmes, tas automātiski ieņem vienādas nozīmes ceļa statusu," piebilst DBS instruktors.

Pie tik intensīvas satiksmes tas nebūtu prātīgi, tāpēc it kā vienkāršajā krustojumā ieviesta skaidra hierarhija. Sevišķi lietderīgi tas ir ziemā, kad sniega dēļ līnijas nav redzamas un tie, kas brauc no kreisās puses, gribētu pārkārtoties labajā joslā. Šo konfliktu palīdz atrisināt priekšrocības zīmes.

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no video

Bet kā rīkoties, braucot tālāk centra virzienā, kur tālāk divas joslas saiet vienā, ja maiņvirziena josla ir slēgta? Kam tagad ir priekšroka?

"Priekšroka ir tiem, kas brauc nemainot joslas. Mums jādod ceļš tiem, kas brauc pa labo joslu."

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no video

Kā tad tā? Jūs teiksit - mēs taču iebraucām pa galveno ceļu! Lieta tā, ka priekšrocības zīme darbojas tikai krustojumā, bet ne aiz tā.

"Ja ir tā saucamā šķērīte, kad kāds no labās joslas vēlas pārkārtoties pa kreisi, bet no kreisās pa labi, tajā brīdī iestājas labās rokas likums," nobeigumā paskaidro instruktors.

Nobeigumā jāpiebilst, ka pēc šī sižeta daudzi autovadītāji sapratīs, ka ir pārkāpuši satiksmes noteikumus vienkārši aiz nezināšanas. Gan braucot pa maiņvirziena joslu uz Vecmīlgrāvja tilta, gan iegriežoties DUS no mazās un varbūt pat lielās Krasta ielas. 

Uz augšu