Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

PTAC: Vairāki jaunatvērtie interneta veikali neievēro noteiktās prasības

Raksta foto
Foto: AFP / Scanpix

Vairākos jaunatvērtos interneta veikalos ir nepilnības un netiek ievērotas noteiktās prasības, secinājis Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC).

Kā aģentūrai LETA norādīja PTAC pārstāve Evija Lene, šīs nepilnības un patērētāju tiesību pārkāpumi rodas, jo vairākums komersantu, sākot tirdzniecību internetā, neapzinās prasības, kas jāievēro, veicot distances tirdzniecību.

Pēdējā mēneša laikā, veicot distances tirdzniecības uzraudzību, PTAC ir pamanījis vairākus jaunus interneta veikalus, kuri, visticamāk, ir atvērti, pielāgojoties šī brīža situācijai. Tādēļ PTAC aicina tirgotājus interneta platformā ievērot distances līguma prasības un godīgu komercpraksi.

Kā skaidroja Lene, distances līgums ir vienošanās par preces iegādi vai pakalpojuma sniegšanu, kas noslēgta neklātienes apstākļos, izmantojot distances saziņas līdzekļus, piemēram, līgums noslēgts, izmantojot tikai interneta vietni, mobilo aplikāciju, elektronisko pastu, tālruni, televīzijas veikalu, katalogu.

Pēc PTAC pārstāves teiktā, pirmkārt, ir jābūt sniegtai informācija par pārdevēja nosaukumu vai vārdu un uzvārdu, juridisko adresi vai deklarēto dzīvesvietu un reģistrācijas numuru, ja tāds ir. Otrkārt, jāsniedz kontaktinformācija, kas nodrošina iespēju ātri sazināties tiešā veidā, ieskaitot elektroniskā pasta adresi.

Kā norādīja Lene, treškārt, distances tirdzniecībā pārdevēja pienākums ir patērētājiem sniegt pirmslīguma informāciju par preces vai pakalpojuma galvenajām īpašībām, cenu, piegādes un citām izmaksām, atteikuma tiesībām, atteikuma veidlapu, kā arī piegādi, līguma izpildi, apmaksas kārtību un citiem līguma noteikumiem.

Lene atzīmēja, ka pirmslīguma informācija ir distances līguma noteikumu neatņemama sastāvdaļa un pārdevēja pienākums ir nodrošināt pirmslīguma informāciju un līguma noteikumus saglabājamā veidā. Savukārt pēc pasūtījuma veikšanas pārdevēja pienākums ir apstiprināt pasūtījuma saņemšanu.

Kā atklāja PTAC pārstāve, būtiska atšķirība starp pārdošanu parastā veikalā un distances tirdzniecībā ir atteikuma tiesības. Tas nozīmē, ka patērētājam ir tiesības atteikties no pasūtījuma 14 dienu laikā pēc piegādes brīža bez īpaša iemesla. Šajā laikā patērētājam ir tiesības pārbaudīt preces īpašības tiktāl, ciktāl to būtu iespējams izdarīt parastā veikalā.

Taču ir gadījumi, kuros patērētājs nevar izmantot likumā noteiktās atteikuma tiesības, piemēram iegādājoties digitālo saturu vai atvērts tādas preces iepakojums, kuru veselības un higiēnas apsvērumu dēļ nevar atdot atpakaļ, norādīja Lene.

Savukārt, ja tirgotājs nav informējis patērētāju par atteikuma tiesībām un nav nodrošinājis "atteikuma veidlapu" - atteikuma tiesības ir izmantojamas viena gada laikā.

Vienlaikus PTAC atgādina, ka par distances tirdzniecību tiek uzskatīta arī pārdošana sociālajos tīklos, tostarp "Facebook" un "Instagram". Pat ja prece tiek reklamēta, piemēram, "Instagram" un to ir iespējams iegādāties, rakstot "direct message", komersantam ir jāievēro tās pašas prasības, kas ikvienā interneta veikalā.

PTAC atbalsta komersantu vēlmi piedāvāt patērētājiem iespēju iegādāties preces un pakalpojumus drošā veidā, neizejot no mājām, taču atgādina, ka ir jāievēro noteiktās prasības, jābūt atbildīgiem un godīgiem pret saviem pircējiem.

Svarīgākais
Uz augšu