Šoreiz stāsts par vērienīgāku kapu detektīva ekspedīciju, kas sākās ar praktiskiem darbiem Sarkandaugavas kapos, turpinājās aiz Miķeļa kapu musulmaņu sektora, meklējot slavenā mākslinieka baskāja Irbītes kapu, un beidzās Lielajos kapos pie latviešu šahista Kārļa Bētiņa apgānītās atdusas vietas.
Agrs sestdienas rīts. Es esmu nolīdzis savu kaimiņu Mārtiņu, kurš, kā zināms, ir Pētersalas rajona mohikānis, un ar velosipēdu dodos uz Sarkandaugavas kapiem, kur plānojam krietni pastrādāt - apkopt Mārtiņa senčus. Lai arī Sarkandaugavā nodzīvoju septiņus gadus, Sarkandaugavas kapos esmu pirmo reizi. Tā ir mana pēdējā nodeva vienam no, manuprāt, brīnišķīgākajiem Rīgas rajoniem.
Mēs satiekamies Sarkandaugavas stacijā un, ar grābekli, kapli un lejkannu bruņojušies, dodamies pāri sliedēm - uz vietu, kur plānojam darboties: šo to nogrābt, šo to iestādīt un iesildīties "kapu detektīva" jaunākajai sērijai - baskājim Irbītem pa pēdām.
Nogrābt kapu un pamāt Rainim
Mārtiņa senču pirmā kapavieta ilgi nav jāmeklē - viņš tur piekāpj regulāri. Par spīti tam, ir skaidrs, ka rokas būs jāsasmērē. Ķeros pie kapļa, Mārtiņš pie grābekļa, un sākam strādāt. Lai negarlaikotu lasītāju, necentīšos pārāk iegrimt darbu procesā, kas noteikti nevienam nebūs pārāk interesanti. Tātad, kad kapu kopiņas ir izravētas un apsētas ar zāli, bet apkārtne nogrābta kārtīgā "skujiņā", nedaudz atvelkam elpu, spriežot par kapiem, pieminekļiem, senčiem, vēsturi un reiz piedzīvoto. Ilgi šeit nekavējamies, jo, lai arī vēl ir agrs, tomēr cilvēku kapos rodas arvien vairāk. Tāpēc drīz vien atstājam visai jaunos, 1920. gadā dibinātos Sarkandaugavas kapus un dodamies tālāk. Diemžēl, kā rakstīts portālā "Cita Rīga", pagaidām vēl nav notikusi tālāka kapu izpēte un kapavietu zinātniskā fiksācija.