Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa

VK: Finansējums čeku loterijas īstenošanai izlietots atbilstoši mērķim

Pirkuma čeki
Pirkuma čeki Foto: Ieva Lūka/LETA

Valsts ieņēmumu dienestam (VID) 2019.gadā piešķirtais finansējums 340 000 eiro apmērā čeku loterijas īstenošanai visos būtiskajos aspektos ir izlietots atbilstoši piešķiršanas mērķim, sasniedzot plānotos rezultātus un ievērojot regulējumu, kas uz to attiecas, secināts Valsts kontroles veiktajā revīzijā.

Tomēr Valsts kontrole vērš uzmanību, ka Finanšu ministrija, plānojot čeku loteriju, nebija noteikusi kritērijus, pēc kādiem tiks vērtēti šīs loterijas rezultāti un efektivitāte.

Tāpat Valsts kontrole konstatējusi, ka VID čeku loterijas datos riski tiek identificēti galvenokārt vidējo un mazo uzņēmumu darbības analīzē, tādējādi trešā daļa no visiem saņemtajiem datiem minimāli tiek izmantota, lai sasniegtu Čeku loterijas likuma mērķi.

Likuma mērķis ir, ieviešot čeku loteriju, veicināt godīgu konkurenci un nodokļu saistību labprātīgu izpildi, mazināt krāpšanu nodokļu iekasēšanas jomā un izvairīšanos no nodokļu nomaksas, kā arī mudināt patērētājus pieprasīt čekus par iegādātajām precēm un saņemtajiem pakalpojumiem.

Līdz ar to, Valsts kontroles revidentu ieskatā, būtu svarīgi, lai pēc gada kopš čeku loterijas īstenošanas sākšanas, vērtējot loterijas īstenošanas rezultātus ēnu ekonomikas samazināšanas ietvaros, tiktu izvērtēts, vai saglabāt vai mainīt esošo loterijas kārtību.

Revīzijā konstatēts: lai arī Čeku loterijas likuma anotācijā norādīts, ka ir plānots, ka izlozēs uzvarētāja noteikšanai tiks izmantota attiecība 70:30, proti, izlozē tiks atlasīti 70% no iesniegtiem čekiem, darījumu apliecinošām kvītīm un biļetēm, kas izsniegtas par Latvijas teritorijā sniegtajiem pakalpojumiem, un 30% no izsniegtiem čekiem un darījumu apliecinošām kvītīm, kas izsniegtas par precēm, kas iegādātas publiskajās tirdzniecības vietās Latvijā, tomēr šāda informācija nav norādīta Čeku loterijas likumā.

Šāda informācija līdz 2019.gada 23.oktobrim nebija ievietota arī čeku loterijas tīmekļvietnē "cekuloterija.lv", tādējādi sabiedrībā radot neizpratni un jautājumus, kas tika apspriesti publiskajā telpā.

Tikai revīzijas plānošanas posmā pēc revidentu aicinājuma VID pilnveidoja tīmekļvietnē "cekuloterija.lv" uzrādāmo informāciju, tomēr tā ir atrodama sadaļā "Palīdzība", ja tiek meklēta atbilde uz jautājumu "Vai ir lielāka iespēja laimēt čeku loterijā, ja reģistrēju čeku, kvīti, biļeti, kas izsniegta par pakalpojumu", nevis tīmekļvietnes sākumlapā.

Revīzijas laikā, pārbaudot čeku loterijas īstenošanas organizāciju, konstatēts: lai arī pirmās čeku loterijas organizēšanā tās tehniskais nodrošinātājs SIA "Mobilly" pieļāva tehnisku kļūdu, publicējot uzvarētājus divas dienas pirms izlozes translēšanas, turpmākajā čeku loterijas organizēšanā tehniskas problēmas nav identificētas.

Revīzijas laikā, pārbaudot VID 2019.gadā piešķirtā finansējuma atbilstību čeku loterijas mērķim un plānotajiem pasākumiem, neatbilstības nav konstatētas. Tomēr, plānojot čeku loterijai nepieciešamās izmaksas, visas izmaksu pozīcijas sākotnēji VID nebija apzinātas, norāda Valsts kontrole.

Tāpat Valsts kontroles revīzijā konstatēts, ka kopumā VID nodrošina čeku loterijas pasākuma rezultātā iegūtās informācijas analīzi.

Atbilstoši revīzijas laikā sniegtajai informācijai, lai varētu sākt nodrošināt nepieciešamo datu analīzi, VID sākotnēji bija nepieciešams izveidot Datu noliktavas sistēmā pārskatus no datiem, kas saņemti no čeku loterijas tehniskā nodrošinātāja. Nepieciešamo pārskatu sagatavošana tika pabeigta 2019.gada 20.novembrī, tādējādi iegūtās informācijas aktīva izmantošana sākta tikai no 2019.gada novembra. Datu analīze vēl nebija sākta attiecībā uz nodokļu maksātājiem, kuri iesniedz gada deklarācijas, jo to iesniegšanas termiņš vēl nebija iestājies.

Valsts kontrole norāda, ka Finanšu ministrija līdz 2019.gada 31.decembrim vēl nebija noteikusi kritērijus, kā tiks vērtēta čeku loterija un VID darbs saistībā ar loterijas īstenošanu, to pamatojot ar pārāk īso laiku kopš loterijas īstenošanas sākšanas un to, ka šis pasākums notiek Latvijā pirmo reizi un, nosakot sākotnējos kritērijus, varētu būt nekorekti novērtēts pasākuma rezultāts kopumā.

Valsts kontroles ieskatā vēl pirms čeku loterijas īstenošanas sākšanas Finanšu ministrijai bija nepieciešams noteikt, pēc kādiem kritērijiem tiks vērtēti šīs izveidotās sistēmas rezultāti un efektivitāte un kā tā var ietekmēt ēnu ekonomikas mazināšanu.

VID kā čeku loterijas organizētājs par svarīgākajiem kritērijiem tam, lai čeku loterijas īstenošana atmaksātos, revidentiem norādīja galvenos divus - iegūtās informācijas lietderīgums jeb informācijas izmantošanas efektivitāte, kas ļautu identificēt gan nodokļu maksātājus un to nedeklarētos ieņēmumus, gan citas nelikumīgas darbības no nodokļu maksātāju puses, kā arī fiskālā ietekme uz valsts budžetu.

Izvērtējot sešu mēnešu čeku loterijā iegūto un analizēto informāciju, VID 2020.gadā plāno strādāt pie tā, lai uzlabotu iegūstamo datu kvalitāti, piemēram, lai ierobežotu nekvalitatīvu datu ievadi summā, plānots ieviest kļūdu paziņojumus čeku iesniedzējiem.

Valsts kontrole vērš uzmanību, ka čeku loterijas organizēšanai 2019.gadā tika izlietots finansējums 324 292 eiro apmērā, neieskaitot cilvēkresursu izmaksas, bet VID veikto darbību rezultātā ir precizētas deklarācijas par 83 627 eiro un piemēroti administratīvie sodi 16 320 eiro apmērā, kas kopā veido 99 947 eiro.

Valsts kontrole norāda, ka atbilstoši Čeku loterijas likuma sākotnējās ietekmes novērtējumam 2019.gadā plānotie ieņēmumi no čeku loterijas bija 3 250 000 eiro, bet tiešie ieņēmumi 99 947 eiro apmērā veido tikai 3% no plānotajiem tiešajiem un netiešajiem ieņēmumiem kopā. Netiešos ieņēmumus revīzijas veikšanas brīdī nebija iespējams noteikt.

Lai varētu novērtēt čeku loterijas rezultātus pēc gada, kopš tās īstenošanas sākšanas, kā arī varētu pieņemt pamatotus lēmumus attiecībā uz čeku loterijas turpmāko attīstības scenāriju, Valsts kontrole iesaka Finanšu ministrijai veikt pastāvīgu uzraudzību čeku loterijas īstenošanai, vērtējot čeku loterijas pasākumu ietekmi uz ēnu ekonomikas mazināšanu un nosakot kritiskās robežas būtiskākajiem rādītājiem, kas raksturo čeku loterijas īstenošanas ieguvumus, nepieļaujot čeku loterijas tālāku īstenošanu, ja valsts budžeta izlietotie resursi čeku loterijas īstenošanā pārsniedz ieņēmumus, kas tiek gūti, izmantojot čeku loterijā iegūto informāciju. 

Lai varētu lemt par čeku loterijas turpmāko attīstības scenāriju, Valsts kontrole iesaka VID salīdzināt čeku loterijas rezultātā gūtos tiešos un netiešos ieņēmumus ar plānotajiem ieņēmumiem, kā arī faktiskajiem izdevumiem, tostarp Nodokļu pārvaldes patērētajiem cilvēkresursiem, kas izlietoti čeku loterijas īstenošanai, novērtēt nodokļu maksātāju labprātīgas nodokļu nomaksas izmaiņas, izvērtēt, vai čeku loterijas īstenošana pakalpojumu un preču tirdzniecības jomās ir sevi attaisnojusi un nav nepieciešamas izmaiņas čeku loterijas īstenošanā labāka rezultāta sasniegšanai.

Savukārt Finanšu ministrija Valsts kontrolei norādījusi, ka čeku loterija pozitīvi ietekmēja ēnu ekonomikas samazināšanu, bet ēnu ekonomika ir plašs jēdziens un tās apmēra samazinājumu veicina daudzpusēji pasākumi, tāpēc nebūtu korekti ēnu ekonomikas apmēra samazinājumu valstī vērtēt tikai pēc viena pasākuma. 

Svarīgākais
Uz augšu