Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Instruments, kas varētu palīdzēt pašvaldībām pārvarēt krīzi (6)

Raksta foto
Foto: AFP / Scanpix

Covid-19 radītā krīze var būt arī kā lieliska iespēja jaunu rīku ieviešanai. Tā, piemēram, uzņēmumi “Loyaltek” un “Paynovate” jaunu, inovatīvu finanšu instrumentu pašvaldībām, kas palīdzētu ātrā veidā nodrošināt finansiālu atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem un dažādām sabiedrības grupām, tādējādi paātrinot valsts ekonomiskā stāvokļa atjaunošanos. Plašāk par šo instrumentu pastāstīja “Loyaltek” pārstāve Oksana Muzičuka.

- Kas ir jūsu pārstāvētā uzņēmuma izstrādātais instruments, un kā tas var palīdzēt cīņā pret krīzes sekām?

- Šobrīd ir svarīgi domāt par to, kā palīdzēt valstu valdībām cīnīties pret krīzi un tās sekām. Ļoti svarīgs ir tieši ekonomiskais faktors. Kopumā runājot par “Unity Card”, tā ir priekšapmaksas karte, ko izstrādājuši uzņēmumi “Paynovate” un “Loyaltek”. Tā kā šī karte darbojas VISA sistēmā, tā ir pieejama gan tirdzniecības centros, gan citās vietās, kur iespējams norēķināties ar maksājumu kartēm.

Lai palīdzētu sabiedrībai pārvarēt radušos krīzi, “Unity Card” produktu var izmantot arī sabiedriskās iestādes, piemēram, pašvaldības. No vienas puses, ar tās palīdzību ir iespējams palīdzēt vietējiem iedzīvotājiem pārvarēt krīzi, ērti veicot pabalsta maksājumus, kā arī no otras puses – palīdzēt arī tirgotājiem.

Līdz ar to šis produkts var būt noderīgs arī citām nozarēm, kas cietušas no šīs krīzes. Tas arī ir galvenais “Unity Card” mērķis – palīdzēt krīzes laikā. Iepriekš “Unity Card” sevi pierādīja Vācijā migrācijas krīzes laikā, kad “Loyaltek” izplatīja desmitiem tūkstošu karšu vietējām varas iestādēm, lai pārvaldītu Sīrijas bēgļu pabalstus, ļaujot tiem nodrošināt savas pamatvajadzības, iegādājoties preces un pakalpojumus no vietējiem tirgotājiem.

- Kā citās valstīs ir notikusi jaunā instrumenta ieviešana?

- Mēs veicām tirgus izvērtējumu vēl pirms krīzes sākuma. Parasti, lai sāktu darboties “Unity Card” sistēmā, ir nepieciešami vismaz divi mēneši laika, tomēr šīs krīzes laikā tas viss notiek paātrinātā procesā, un citās valstīs dažādi tehnoloģiju instrumenti darbībai tiek piesaistīti nedēļas vai divu laikā. Šī karte ir sākusi darbību vairākās valstīs, piemēram, Beļģijā, Itālijā un arī Ungārijā.

- Kā šī “Unity Card” var palīdzēt Latvijas pašvaldībām?

- Ir vairākas iespējas, kā Unity Card var palīdzēt Latvijas pašvaldībām. Tas varētu optimizēt sistēmu, kā pašvaldības pārvalda savus līdzekļus un tos pārskaita saviem iedzīvotājiem, kā arī – vietējiem tirgotājiem. Vēl viena ideja ir no mūsu partnera Beļģijā.

Piemēram, pašvaldības iedzīvotājs var saņemt 100 eiro vērtu karti kā pabalstu, ko pēc tam tērēt tajā pašā pašvaldībā esošajos veikalos. Un sniedzot vēl papildus bonusus, tas varētu palīdzēt ne tikai iedzīvotājiem, bet arī tirgotājiem pašiem atkopties no krīzes.

- Vai ir kāda saistība starp šo karti un citām – komercbankām un centrālajām bankām?

- Mēs veicam inovācijas, kas varētu palīdzēt tirgotājiem. Un tā kā “Unity Card” ir parasta VISA karte, ar to ir iespējams veikt transakcijas faktiski visā banku tīklā. Naudas plūsma tiek organizēta caur “Loyaltek”, “Visa” un vietējām bankām.

- Vai šī karte kādā brīdī kļūt par konkurentu, piemēram, cita tipa maksājuma kartēm?

- Nedomāju, ka “Unity Card” varētu kļūt par konkurentu tai pašai “Visa” vai “Mastercard”. Tās mērķis ir citādāks. Ar parastajām maksājumu kartēm jūs variet rīkoties pēc saviem ieskatiem, piemēram, kaut ko iegādāties, ceļot un izmantot naudu citās valstīs. “Unity Card” galvenais mērķis ir atbalstīt vietējos tirgotājus pašvaldībā, līdz ar to –

uz šīs kartes esošo naudu var tērēt tikai konkrētā pašvaldībā. Tāpēc tradicionālās maksājumu kartes diez vai var uzskatīt par konkurentiem.

- Kāda varētu būtu jauno tehnoloģiju loma ekonomikas atkopšanās procesā?

- Digitālā pasaule, it īpaši pasaulē noteikto ierobežojumu laikmetā, ir kļuvusi daudz nozīmīgāka. Mums ir jāizmanto tehnoloģijas, lai koordinētu un kontrolētu naudas plūsmu. Mūsu pieredze, mūsu zināšanas, kā tikt pāri krīzei, kļūst arvien nozīmīgākas. Šīs tehnoloģijas ir ļoti svarīgas, un mums ir jācenšas attīstīt savas zināšanas un prasmes tā, lai tehnoloģiju sniegtās iespējas varētu izmantot pēc iespējas labāk un noderīgāk.

- Vai var rasties situācija, kad tehnoloģijas apdraud cilvēcisko faktoru, piemēram, uzņēmumos?

- Kā piemēru varu minēt mūsu uzņēmumus un “Unity Card”. Šeit ir mērķis ar tehnoloģiju palīdzību palīdzēt cilvēkiem. No vienas puses, ir parastie iedzīvotāji, kam šajā laikā ir nepieciešams atbalsts, jo kāds ir palicis bez ienākumiem. No otras puses ir vietējās nozīmes, potenciāli, arī darba devēji – uzņēmumi, tirgotāji. Līdz ar to vienmēr būs sadarbība starp vietējiem iedzīvotājiem un biznesiem.

Bez šaubām, ka tehnoloģijas var spēlēt nozīmīgu lomu šajā procesā. Piemēram, tehnoloģijas var mazināt cilvēcīgo kļūdu faktoru. Tā, piemēram, lai izsniegtu pabalstu, ir nepieciešams arī visai apjomīgs darbs ar dokumentiem, un, pateicoties tehnoloģijām, šo darba pozīciju var visai efektīvi optimizēt. Vēl runājot par papīra dokumentiem jāņem vērā tas, ka ar to ir vienkāršāk veikt kādas nelikumīgas darbības, piemēram, kopēt vai pat viltot, bet elektroniskajā vidē visi maksājumi ir drošāki tieši dažādo drošības sistēmu dēļ. Līdz ar to, pašvaldībai nav nepieciešams iesaistīt daudz cilvēkresursu un laika naudas plūsmas regulēšanai, jo tas notiek ar VISA sistēmas palīdzību.

Kā jaunās tehnoloģijas vispār var palīdzēt optimizēt cilvēkresursus?

- Nereti ir tā, ka pašvaldībās ļoti daudzi cilvēki strādā tieši pie finanšu plūsmām un naudas resursiem. Viņiem ir nepieciešams ilgs laiks, lai efektīvi un precīzi veiktu pareizus naudas maksājumus. Ar tehnoloģisko programmu palīdzību, tas viss var tikt paveikts drošāk, kā arī – daudz ātrāk, līdz ar to ekonomējot arī strādājošā cilvēka laiku.

Svarīgākais
Uz augšu