Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) izsludinātajos konkursos par sabiedriski nozīmīga satura veidošanu Covid-19 krīzes laikā komerciālajās televīzijās un radio lielāko atbalstu saņēmuši ziņu un informatīvi analītiskie raidījumi.
NEPLP: Covid-19 laikā lielāko atbalstu saņēmuši ziņu un informatīvi analītiskie raidījumi
Kā liecina NEPLP aprēķini, kas veikti pēc līgumu noslēgšanas ar konkursos uzvarējušajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem, 700 000 eiro saņēmuši skatītāju un klausītāju vidū lielu popularitāti iemantojušu ziņu un informatīvi analītisku, pētniecisku raidījumu veidotāji.
"Valsts atbalsts ļāva nodrošināt šo raidījumu darbības turpināšanu Covid-19 krīzes smagākajā brīdī, kad daudzi iedzīvotāji bija spiesti palikt mājās un objektīvas, operatīvas un daudzpusīgas informācijas nodrošināšana ir īpaši svarīga," NEPLP preses paziņojumā citēts padomes loceklis Jānis Eglītis.
Gandrīz 85% jeb 846 000 no 1 000 000 eiro piešķirtā valsts atbalsta novirzīti vairāk nekā 200 satura radītāju, - žurnālistu, moderatoru, redaktoru un producentu algu izmaksai laikā, kad mediju reklāmas ienākumi samazinājās pat par 70% un radās nopietnas bažas par masveida žurnālistu atlaišanu komercmedijos. Padomē uzsvēra, ka konkursos elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem kā obligātu prasību padome izvirzīja pilnu valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu nomaksu, tādējādi stiprinot darbinieku sociālās garantijas, kuras medijos līdz šim bijušas nepietiekamas.
Ņemot vērā sabiedriskā pasūtījuma mērķus, kas ir ne tikai informēt par aktuālo pandēmijas laikā, bet arī izglītot un izklaidēt, 300 000 eiro sadalīti kultūras, aktīva dzīvesveida, sporta un izklaides raidījumu veidošanai TV un radio. Tāpat atbalstu saņēmuši mazākumtautību auditorijai veltīti raidījumi. "Pandēmijas laikā ir ļoti svarīgi dot iespēju cilvēkiem lietot arī izklaides, sporta un kultūras saturu. Esam snieguši būtisku atbalstu arī šāda veida saturam, jo viens no svarīgākajiem Latvijas informatīvās telpas aizsardzības jautājumiem ir tieši mediju daudzveidības nodrošināšana," citēts NEPLP priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.
Kopumā četros konkursos sabiedriskā pasūtījuma finansējums piešķirts 21 radio un TV programmai.
Lielāko finansējuma daļu jeb 25,6% saņēma komerciālā programma "TV3", kas ar valsts atbalstu turpina "TV3 ziņu", raidījumu "900 sekundes", "Bez Tabu" un pētnieciskā raidījuma "Nekā personīga" veidošanu. Vienlaikus ievērojamu atbalstu saņēmušas arī Latvijā populārākās radio grupas, - "Skonto", "SWH", kā arī reģionālās televīzijas un radio stacijas.
Finansējums cita starpā piešķirts arī "Mix FM" grupai, kas saņēmusi 21 964 eiro, kā arī "EHR" grupai, kas saņems 30 818 eiro.
Kopumā uz NEPLP finansējumu pretendēja vairāk nekā 70 radio un TV raidījumu par 1,8 miljoniem eiro.
Vērtējot pretendentus, tika ņemts vēra konkrētā medija reklāmas ienākumu kritums, sasniedzamā auditorija un mērķauditorija, pieredze, radot sabiedriski nozīmīgu saturu, kā arī pieteikuma kvalitāte un detalizācija.