Pārvadātāju līgumos ar valsti paredzēti stingrāki pārkāpumu kontroles mehānismi un sodu sankcijas, ir iespēja daudz elastīgāk mainīt pārvadājumu apjomu, bet sistemātisku pārkāpumu gadījumos - arī lauzt līgumu. Savukārt, ja 30 dienas pirms pārvadājumu uzsākšanas pārvadātājs nespēs uzrādīt solītos autobusus, līgums nestāsies spēkā.
Satiksmes ministrs uzsvēra, ka saskaņā ar jauno koncepciju turpmāk sabiedriskā transporta mugurkauls būs vilciens, bet autobusi papildinās vilcienu tīklu vietās, kur vilciena satiksme nav iespējama.
Vienlaikus sākotnēji paredzēti astoņi komercmaršruti, kur tirgus atvērts brīvai konkurencei un pārvadājumus varēs veikt jebkurš par jebkādu cenu. Šie maršruti ir Rīga-Jaunķemeri, Rīga-Sloka, Rīga-Olaine, Rīga-Jelgava, Rīga-Ogre, Rīga-Salaspils, Rīga-Sigulda, Rīga-Daugavpils. Nākotnē paredzēts piedāvāt vēl divus komercmaršrutus.
Linkaits prognozēja, ka arī šajos maršrutos būs pietiekami sīva konkurence un pasažieri varēs saņemt kvalitatīvu pakalpojumu par pieņemamām cenām. Savukārt vairākos mazapdzīvotos maršrutos no nākamā gada tiks piedāvāti bezmaksas autobusu maršruti.
"Līdz ar brīdi, kad pārvadātāji uzsāks jaunā līguma izpildi, varēs daudz efektīvāk un operatīvāk plānot autobusu un vilcienu maršrutu tīklu, kā arī veikt pilnvērtīgu pārvadātāju kontroli, novēršot biļešu tirdzniecības pārkāpumu iespējas. Būtisks ieguvums, mazinot CO2 izmešu ietekmi uz iedzīvotāju dzīves kvalitāti, būs bezizmešu autobusi, kuru īpatsvars veidos aptuveni 10% no kopējā transportlīdzekļu skaita. Ne mazāk svarīgs ir fakts, ka turpmāk valsts spēs nodrošināt augstas kvalitātes pakalpojumus visā Latvijā, maksājot par to mazāk," skaidroja Linkaits.