Neraugoties uz Eiropas Revīzijas palātas brīdinājumu par riskiem saistībā ar dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekta sadārdzināšanos, termiņiem un ekonomisko rentabilitāti, tas saņēmis teju labāko vērtējumu no visiem auditētajiem lielajiem Eiropas Savienības (ES) infrastruktūras projektiem, trešdien norādījis Lietuvas premjerministrs Sauļus Skvernelis.
Lietuvas premjers nepiešķir īpašu nozīmi "Rail Baltica" projekta izmaksu pieaugumam
Pēc viņa teiktā, sadārdzinājušies visi astoņi auditētie projekti, bet "Rail Baltica" novērtēts kā vistālāk pavirzītais projekts ar vismazāko risku.
Kā ziņots, otrdien publiskotajā Eiropas Revīzijas palātas audita atzinumā secināts, ka projekts īsā laika posmā sadārdzinājies par 2,352 miljardiem eiro līdz septiņiem miljardiem eiro un ka pastāv riski tā pabeigšanai noteiktajā termiņā.
"Sadārdzinājušies visi astoņi projekti, parādījušies papildu darbi, papildu savienojumi, tai skaitā posmā Viļņa-Kauņa, ir savienojums Rīgā saistībā ar dzelzceļa staciju, Tallinā - ar tramvaju," preses konferencē sacījis Lietuvas premjers.
"Pašlaik Eiropas Savienībā tiek attīstīti deviņi infrastruktūras megaprojekti, astoņi no tiem auditēti un no šiem astoņiem "Rail Baltica" projekts ir ar vismazāko risku un visvairāk pavirzījies uz priekšu, īpaši jau runājot par Lietuvas darbiem," viņš piebildis.
Pieminot auditoru paustās šaubas par "Rail Baltica" ekonomisko izdevīgumu, Skvernelis norādījis, ka projektam ir labas izredzes atmaksāties.
"Šajos maršrutos tiks pārvadāti gan mūsu, Baltijas valstu, gan Somijas un Polijas pasažieri un arī kravas," uzsvēris valdības vadītājs. "Neaizmirsīsim, ka šis projekts ir ļoti svarīgs arī, runājot par mūsu nacionālo drošību, par iespējamo vajadzību pārdislocēt aprīkojumu, tehniku, par citām ar valsts drošību saistītām lietām."
Arī Lietuvas pārstāvis Eiropas Revīzijas palātā Rimants Šadžus ziņu aģentūrai BNS trešdien sacīja, ka "Rail Baltica" starp auditētajiem projektiem ir viens no labākajiem "brieduma, progresa un perspektīvu ziņā".
Viņš norādījis, ka astoņi auditētie projekti, kas saistīti ar deviņiem svarīgākajiem Eiropas transporta koridoriem, izmaksu ziņā ir aptuveni vienādi, tādēļ nosacīti tos iespējams salīdzināt, lai gan katram projektam ir atšķirīga iekšējā struktūra, nosacījumi, priekšvēsture, atbalsts sabiedrībā un starptautiskā ieinteresētība.
Pēc Šadžus sacītā, viens no galvenajiem auditoru atzinumiem attiecībā uz projektu "Rail Baltica" saistīts ar tā ekonomisko ilgtspēju, kas vērtēta pēc potenciālajām pasažieru un kravu plūsmām.
"60 minūšu sasniedzamības zonā no "Rail Baltica" trases ir pārāk maz iedzīvotāju, un pagaidām neredzam arī nostabilizējušos dzelzceļa kravu plūsmu no ziemeļiem uz dienvidiem un atpakaļ, turklāt plānotajiem pārvadājumiem pa dzelzceļu spēcīgu konkurenci jau veido kravu pārvadājumi pa autoceļiem un jūru," viņš skaidrojis.
Tomēr šis vērtējums nenozīmē, ka "Rail Baltica" projekts nav ekonomiski dzīvotspējīgs, uzsvēris Lietuvas pārstāvis Eiropas Revīzijas palātā.