Japāņu mākslinieks Kavanabe Kjosai (1831 – 1889) jeb “mākslas dēmons” šo kokgriezumu ilustrāciju grāmatu sāka, kad savām beigām tuvojās Edo periods, Japānai vēl esot feodālai valstij, un pabeidza Meidži periodā, kad Japāna veidojās par modernu valsti.
Simts dēmonu nakts parāde (5)
Kjosai pavisam noteikti bija sava laika “sliktais zēns” mākslā. Viņš tika uzskatīts gan par pirmo politisko karikatūristu Japānā, gan par vienu no pirmajiem mangas žanra žurnāla “Eshunbun Nipponchi” autoriem. Kjosai savu darbu dēļ tika trīs reizes arestēts, kā arī viņš neslēpa savu mīlestību pret sakē.
“Simts dēmonu nakts parāde” (Hyakki Yagyō) ir vairāk nekā tūkstoš gadu sena japāņu folkloras tradīcija, kad cilvēku pasaulē parādās virkne dēmonu.
Kā vēsta Metropoles mākslas muzejs, kur glabājas šī grāmata, Kjosai versija par šo dēmonu parādi bija ļoti populāra, spilgti parādot šos pārdabiskos radījumus no Japānas folkloras.
ILUSTRĀCIJAS: SIMTS DĒMONU NAKTS PARĀDE
Aplūkojot šīs ilustrācijas, kļūst skaidrs, kāpēc grāmata bija tik populāra. Naratīva ziņā tā sākas ar diviem koka blokiem: pirmajā attēlota grupa ar pieaugušajiem un bērniem, kas sapulcējušies apkārt ugunskuram, lai klausītos spoku stāstus, savukārt otrajā redzams vīrietis (iespējams, pats Kjosai), kurš gatavo savu otu un apslāpē lampu, gatavodamies naktij, kurā parādīsies dēmoni.
Pašas dēmonu ilustrācijas ir visai baisas. Skeletu jātnieki jāj uz zirgiem, kuriem ir cilvēku galvas; vardei līdzīgs dēmons sēž āpša mugurā; spalvaini, kaili un dažādiem dzīvniekiem līdzīgi dēmoni lido pa gaisu. Nakts, kuru diez vai kāds varētu piedzīvot, nekļūstot sirms.