Būtiski atkāpjoties no gadiem ilgi piekoptās prakses nemaksāt izdevējiem par darbu izplatīšanu, “Google” ir sākusi darbu pie licencēšanas programmas veidošanas, kas ļaus izdevējiem saņemt maksājumus no "Google" par "augstas kvalitātes saturu". Kā portālam “Axios” norāda “Google” pārstāvji, šā gada otrajā pusē lietotāju rīcībā nonāks jauns ziņu serviss, un licencēšanas programma ir daļa no jaunā pakalpojuma.
"Google" ieviesīs jaunu pakalpojumu un sāks maksāt ziņu izdevējiem (3)
Kāpēc tas ir svarīgi?
Regulatori visā pasaulē ir draudējuši “Google” ar dažāda mēroga sankcijām, lai piespiestu interneta gigantu maksāt izdevējiem par kvalitatīvu saturu, ņemot vērā vietējos noteikumus. “Google” mērķis ir tikt galā ar šiem draudiem, ieviešot savus nosacījumus, vienlaikus stiprinot attiecības ar plaši izplatīto izdevēju kopienu.
"Mēs esam dzirdējuši skaļus un skaidrus aicinājumus, ka mums ir nepieciešams darīt vairāk, lai atbalstītu kvalitatīvu ziņu satura veidošanu un publicēšanu visā pasaulē. Šodienas ziņas ir daļa no šā risinājuma," norāda “Google” viceprezidents Breds Benders.
Jaunā programma, kas tiks laista klajā šā gada otrajā pusē, sastāv no vairākiem būtiskiem aspektiem.
Pirmkārt, “Google” maksās izdevējiem par viņu darbu izplatīšanu, neatkarīgi no formas – lai vai tas būtu video, audio, fotogrāfijas vai arī teksts. Arī šāda formāta saturs ir uzskatāms par ziņu sastāvdaļu.
Tāpat “Google” piedāvās maksāt par to, lai lietotājiem būtu brīva pieeja maksas saturam ziņu izdevēju mājaslapās, tādējādi palīdzot ziņu veidotājiem audzēt savu auditoriju.
“Google” jau ir noslēgusi vienošanos ar vairākiem lokāliem un nacionāla līmeņa ziņu izplatītājiem Vācijā, Austrālijā un Brazīlijā. Interneta gigantam ir plāns paplašināt sadarbības sarakstu ar vēl vairāku valstu medijiem.
Tā, piemēram, vienošanās par sadarbību un dalību jaunajā “Google” programmā ir panākta ar vācu mediju “Der Spiegel”, FAZ, “Die Zeit”, “Tagesspiegel” un “Rheinishce Post” Vācijā, “Schwartz Media”, “The Conversation”, “Solstice Media” un citiem Austrālijā, kā arī ar “Diarios Associados” (kam pieder vairāki reģionālie mediji) Brazīlijā.
Pašlaik “Google” norāda, ka jaunais produkts ir paredzēts, lai nodrošinātu padziļinātu ziņu izplatīšanas pieredzi, kas pastāvēs gan “Google News”, gan “Discover” platformās.
Kā tas izpaudīsies?
“Google” no atlasīto izdevēju saraksta no dažādām perspektīvām izvēlēsies jaunā produkta saturu. Benders saka, ka pagaidām “Google” koncentrējas uz vietējiem un reģionālajiem izdevējiem, kas "sabiedrībās rada unikāli vērtīgu pārklājumu".
Jautāts, vai “Google” jaunā produkta izlases sastāvā iekļaus pretrunīgi vērtētus ziņu izplatītājus, Benders sacīja, ka “Google” strādās pie tā, lai nodrošinātu, ka tiek pārstāvēti dažādi izdevēji ar atšķirīgiem viedokļiem, ieskaitot politiskos viedokļus. Sīkākas detaļas gan netika norādītas.
Viņš piebilda, ka jaunais “Google” produkts ļaus lietotājiem gūt “padziļinātu sarežģītas tēmas vai problēmas izklāstu”, kā arī – ļaus lietotājiem atklāt jaunas aktualitātes, kas pašlaik ir svarīgas gan vietējā, gan pasaules mērogā.
Kāpēc tas notiek?
Regulatori visā pasaulē, ziņu industrijas pārstāvju grupu mudināti, cenšas ieviest jaunus tiesību aktus, kas pieprasītu tādiem tehnoloģiju gigantiem kā “Google” un “Facebook” tieši maksāt izdevējiem par viņu darbu.
“Google” ir pretojusies šādai idejai un pat ir draudējusi, ka Eiropā “Google News” serviss vairs nebūs pieejams, ja tiks pieņemti attiecīgi tiesību akti vai likumi.
Tomēr saprotot, ka tas ir nenovēršami, “Google” pārstāvji ir lēmuši, ka pastāv nepieciešamība maksāt ziņu izplatītājiem par kvalitatīva satura izplatīšanu, tiesa gan – izveidojot savus nosacījumus.
“Google” vislielāko spiedienu ir izjutusi no ziņu izdevējiem Austrālijā un Francijā. Tieši šo valstu valdību pārstāvji iepriekš ir aicinājuši “Google” maksāt izdevējiem par kvalitatīvu saturu. Benders norāda, ka “Google” aktīvi strādā gan ar Austrālijas, gan ar Francijas valdībām, meklējot risinājumus jaunā pakalpojuma ieviešanā.
Svarīgi būt gudriem
Centieni maksāt izdevējiem par saturu, ko izmanto lielās tehnoloģiju kompānijas, ir parādījuši atšķirīgus rezultātus. Tas ir saistīts ar tehnoloģiju gigantu savstarpējām attiecībām ar konkrēto izdevēju.
Kaut arī dažām platformām, piemēram, “Snapchat” un “Twitter”, šķiet, ir izveidojušās stabilas attiecības ar ziņu industriju, citas - galvenokārt “Facebook” - ir cīnījušās par pareizā līdzsvara atrašanu.
Ziņu industrija jau gadiem ilgi kritizē “Facebook” par to, ka izdevēji ir spiesti maksāt par tādu ziņu produktu izveidi kā tiešraides video un ātrajiem rakstiem.
Tehnoloģiju giganta “Facebook” pārstāvji ir atzinuši medijam “Axios”, ka sociālais tīkls plāno tērēt aptuveni 90 miljonus ASV dolāru kvalitatīvu ziņu platformai “Facebook”, kurā būtu dažādi ziņu raidījumi. Tie būtu redzami jaunajā video cilnē. Tāpat tiek lemts par atsevišķas ziņu cilnes izveidi, kurā būtu pieejams kvalitatīvs ziņu saturs.
Kas notiks tālāk? Benders norāda, ka “Google” pašlaik ir iesaistījusies diskusijās ar vairākiem partneriem trijās valstīs, kurās jaunais produkts tiks palaists tirgū, un notiek sarunas ar izdevējiem vēl vairāk nekā 10 citās valstīs.