Jau šobrīd pašsaprotami mums ir tādi pakalpojumi kā, piemēram, “Mobilly” ātrai un vienkāršai automašīnas stāvvietu apmaksai vai “Uber” un “Bolt” taksometra pakalpojumiem. Līdz ar to ir tikai loģiski, ka mēs gaidām līdzīgas iespējas arī citās mūsu dzīves jomās - norēķinoties par precēm lielveikalos, apmeklējot kinoteātrus utt.
Jau šobrīd varam samaksāt, izmantojot telefonu, kurā iestrādāta NFC tehnoloģija, bet kā nākamo soli varam sagaidīt pirkuma apstiprināšanu ar mūsu biometriskajiem datiem – seju, balsi un pirksta nospiedumu. Jau šobrīd Ķīnā veikalu ķēde “Seven-Eleven” ir ieviesusi sejas atpazīšanas tehnoloģiju maksājumu veikšanai. Lai norēķinātos, izmantojot jauno tehnoloģiju, katram lietotājam jāreģistrē savi fotouzņēmumi atsevišķā lietotnē, līdzīgi kā to šobrīd darām bankas mobilajās lietotnēs. Latvijā šo iespēju visdrīzāk tik ātri nesagaidīsim, tomēr “Citadele” aktīvi strādā pie balss komandu izmantošanas digitālajos asistentos, kas tuvāko divu līdz trīs gadu laikā varētu radīt jaunus finanšu pakalpojumus, piemēram, pirkumu apstiprināšanu e-veikalos.
“Citadeles” šogad veiktā aptauja par to, ko klienti gaida, liecina, ka tuvākajos gados visvairāk gaidītie digitālie finanšu jauninājumi ir maksājumu apstiprināšana ar pirkstu nospiedumu veikalos, digitālais maks, kas sniedz pārskatu par darījumiem visos klienta kontos, kaut arī tie ir dažādās bankās, un pirkumu veikšana ar maksājumu iekārtu, izmantojot QR kodu.
“Apple Pay” lietotājiem digitālā maka funkcijas daļēji pilda lietotne Wallet, kurā iespējams pievienot vairākas kartes, tostarp dažādu banku kartes, bet līdz pirkstu nospiedumiem veikalos būs kāds laiciņš jāpagaida. Interesanti, ka tādas iespējas kā pirkumu veikšanu ar sejas attēlu, maksāšanu ar balss komandu vai pirkumu veikšanu ar čipu, kas iestrādāts zem ādas, cilvēki gaida salīdzinoši mazāk.
Sabiedrības viedoklis mēdz arī mainīties, un to redzam arī šajā gadījumā. Pirms gada, kad tika uzdots šis pats jautājums, cilvēku skaits, kas vēlējās iespēju maksāt ar čipu zem ādas, bija trīs reizes lielāks. Tas arī parāda to, cik ļoti neparedzama ir digitālo jauninājumu izstrādāšana un kāda nozīme ir lietotāja pieredzei.
Nākotne noteikti nav pilnīgi paredzama, bet skaidrs, ka tuvākajā laikā varam sagaidīt arvien lielāku mobilo finanšu pakalpojumu izmantošanas pieaugumu, kas attiecīgi palīdzēs attīstīties arī citiem produktiem, un ieguvēji šajā virzībā būs patērētāji.
Raksts tapis sadarbībā ar banku “Citadele”