AS "Latvijas valsts meži" (LVM) ir sākuši pļaut zāli un atvases Latvijas ceļmalās un līdz novembra vidum pļaušanas darbus plāno veikt 17 418 kilometru apmērā, teikts LVM mājaslapā.
LVM šogad plāno nopļaut zāli un atvases ceļmalās 17 418 km garumā
"Izaugušie krūmi un koki ceļmalās apgrūtina ūdens atvadi, to saknes sāk bojāt ceļa konstrukciju, bet zari pārklāj gaisa telpu virs ceļa, kas neļauj ceļam žūt un pakāpeniski sagrauj ceļu, samazinot tā kalpošanas laiku. Tāpēc ir būtiski zāles un atvašu pļaušanas darbus veikt laikus un regulāri," skaidroja LVM meža infrastruktūras plānošanas vadītājs Jānis Buņķis.
Atvašu un zāles pļaušana tiek veikta trīs dažādos platumos - līdz diviem metriem, 2-4 metriem un 4-6 metriem. Ceļa nomales ik gadu tiek pļautas līdz divu metru platā joslā. Pārējos pļaušanas platumus piemēro atbilstoši atvašu garumam un ceļa kategorijai ik pa diviem līdz trīs gadiem.
LVM informēja, ka zāli un atvases pļauj ar piekabinātām vai uzkarinātām pļaujmašīnām, ar kurām visbiežāk aprīkoti lauksaimniecības traktori. Nereti šie darbi tiek veikti arī ar rokas instrumentiem, it īpaši vietās, kur ir sarežģīts reljefs un grāvju izvietojums.
"Par atvašu un zāles pļaušanu LVM slēdz līgumus uz trim sezonām, lai sadarbības partneri varētu rēķināties ar stabilu darba apjomu ilgākā periodā. Līgumos paredzēts vienības cenas pārrēķināšanas mehānisms atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes noteiktajam patēriņu cenas indeksam. Šogad, saistībā ar dīzeļdegvielas cenas samazinājumu, pakalpojuma cenas vidēji samazinājušās par 9%," skaidroja Buņķis.
LVM norādīja, ka ikdienas meža autoceļu uzturēšanas darbos ietilpst apmēram 30 dažādu darbu, un katram no tiem ir izstrādātas kvalitātes prasības, kuras tiek pārbaudītas. Atkarībā no sezonas, tiek kopta ceļa klātne - veikta planēšana, profilēšana, pielīdzināšana - no pavasara līdz rudenim, savukārt ziemā ceļa klātne attīrīta no sniega, rievota, kaisīta. Operatīvos darbus, kā piemēram, ceļa seguma iesēdumu un bedru remontu, LVM veic visa gada garumā.