Pirmajā pusgadā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir saņēmis 2073 patērētāju iesniegumus, kas ir par 6,8% vairāk nekā pagājušā gada pirmajā pusgadā, kad tika saņemti 1940 iesniegumi, informēja PTAC pārstāve Evija Lene.
Haoss tūrisma un izklaides jomā: Patērētāji taisnību meklē PTAC
Viņa norādīja, ka salīdzinājumā ar 2019.gada pirmo pusgadu īpaši liels saņemto iesniegumu pieaugums novērojams tūrisma pakalpojumu un izklaides, sporta un atpūtas pakalpojumu jomā. Būtiski palielinājies arī sniegto konsultāciju skaits.
Ņemot vērā gan Latvijā, gan visā pasaulē noteiktos ierobežojumus būtiski tika ietekmēta gan avio pakalpojumu nozare, gan tūrisma pakalpojumu un izklaides, sporta un atpūtas pakalpojumu sniegšana, palielinājies saņemto iesniegumu skaits par pakalpojumiem. Pērnā gada pirmajā pusgadā tika saņemts 761 patērētāju iesniegums, savukārt šī gada attiecīgajā periodā 879 iesniegumi.
Tāpat šī gada pirmajā pusgadā PTAC par avio pakalpojumiem saņēma tikai nedaudz vairāk patērētāju iesniegumus - 2019.gadā attiecīgajā periodā saņemti 512 iesniegumi, bet šī gada pirmajā pusgadā saņemti 529 iesniegumi.
Savukārt tūrisma pakalpojumu jomā saņemto iesniegumu skaits salīdzinājumā ar pagājušo gadu ir palielinājies 4,1 reizi - 2019.gadā saņemti 22 patērētāju iesniegumi, bet 2020.gadā 91 iesniegums.
Šāds iesnieguma skaita pieaugums ir pamatojams ar to, ka ierobežojumu dēļ tika atcelti visi plānotie ceļojumi un patērētāji vēlējās atgūt samaksāto naudu.
Liels pieaugums ir novērojams arī izklaides, sporta un atpūtas pakalpojumu jomā - pērnā gada pirmajā pusgadā saņemti 53 iesniegumi, savukārt 2020.gadā 91 iesniegums.
Arī šajā jomā pieaugums ir saistāms ar valstī esošajiem ierobežojumiem, kuru dēļ tika atcelts liels skaits dažādu pasākumu.
Tā kā šajā laikā gan patērētājiem, gan komersantiem nācās saskarties ar vēl nebijušās situācijām, būtiski ir pieaudzis PTAC sniegto konsultāciju skaits, kas salīdzinot ar 2019.gada pirmo pusgadu ir pieaudzis par 21%. Pērnā gadā sniegtas 17 028 konsultācijas, bet šogad sniegtas 20 631 konsultācija.
Ņemot vērā noteiktos ierobežojumus šī gada pirmajā pusgadā visvairāk patērētāji ir vērsušies PTAC ar jautājumiem par tūrisma pakalpojumiem, izklaides, sporta un atpūtas pakalpojumiem un avio pakalpojumiem.
Sniegto konsultāciju skaits par tūrisma pakalpojumiem šī gada pirmajā pusgadā ir palielinājies par 80% -
2019.gada pirmajā pusgadā sniegtas 1080 konsultācijas, bet 2020.gadā 1945 konsultācijas.
Lielākoties patērētāji vēlējās noskaidrot kādas ir viņu tiesības gadījumos, ja tūrisma operators par nenotikušo ceļojumu neatmaksā samaksāto naudu vai atmaksā to tikai daļēji, kā arī kā rīkoties, ja tiek piedāvāti tikai ceļojuma vaučeri.
Savukārt vislielākais konsultāciju pieaugums ir novērojams izklaides, sporta un atpūtas pakalpojumu jomā, skaitam pieaugot par 4,2 reizēm.
Pērnā gada pirmajā pusgadā sniegtas 236 konsultācijas, bet 2020.gadā sniegtas 993 konsultācijas. Patērētāji vēršas PTAC, lai uzzinātu kā rīkoties situācijās, kad pasākuma organizators pārceļ pasākumu uz laiku, kurā to nav iespējams apmeklēt, kā arī vai nav iespēja atgūt par pasākumu samaksāto naudu.
Tomēr ne visas konsultācijas tika sniegtas saistībā ar atceltajiem pasākumiem ārkārtas situācijas dēļ -
liels skaits patērētāju ir vērsušies pēc palīdzības PTAC, lai noskaidrotu kā saņemt atpakaļ naudu par nenotikušo dziedātāja Enrike Iglesias koncertu.
Ņemot vērā lielu skaitu atcelto avio reisu, būtisks sniegto konsultāciju skaita pieaugums ir novērojams arī avio pakalpojumu jomā, kur konsultāciju skaits ir palielinājies par 80% - 2019.gada pirmajā pusgadā sniegtas 500 konsultācijas, bet 2020.gadā sniegtas 989 konsultācijas. Lielākoties patērētāji ir vērsušies PTAC, lai noskaidrotu kā rīkoties, ja avio pārvadātājs pēc atceltā lidojama nav atmaksājis par biļetēm samaksāto naudu.
Savukārt preču grupā konsultāciju skaits lielākoties ir samazinājies. Visvairāk konsultācijas ir sniegtas par elektroprecēm (1171 konsultācijas), apaviem (686 konsultācijas) un mobiliem telefoniem (474 konsultācijas).
Arī iesniegumu skaits par iegādātajām precēm ir samazinājies, 2020.gadā ir saņemti par 22% mazāk iesniegumu nekā 2019.gadā, attiecīgi 2019.gadā saņemti 606 iesniegumi, bet 2020.gadā 473 iesniegumi. Lai arī iesniegumu skaits ir samazinājies, tomēr nemainīgi visvairāk iesniegumi tiek saņemti par elektroprecēm (102 iesniegumi), apaviem (74 iesniegumi) un mobiliem telefoniem (35 iesniegumi).
Ņemot vērā gan valstī esošos apstākļus un to kā mainījās patērētāju iepirkšanās paradumi ārkārtējās situācijas laikā, gan joprojām augošo interneta veikalu popularitāti - lielākoties sūdzības tika saņemtas par internetā iegādātām precēm. Lielākoties patērētāji vērsās PTAC pēc palīdzības situācijās, kad prece netika piegādāta vai arī tā neatbilda līguma noteikumiem.