Tas arī nozīmēja, ka varbūt tādas mazāk stigmatizētas diagnozes nebija tik raksturīgas un tās diagnozes, kas bija, tās visas bija lielākoties tomēr tādas, kur pacients pats ar sevi netiek galā, un ka psihiatrija tad tiek aicināta talkā arī īstenot sociālo kontroli. Protams, tas ir pretrunīgs jautājums, ne visi, teiksim, nepakļāvīgi vai nekonformisti uzskatāmi par disidentiem. Bet, jā, tomēr arī politiskie disidenti apstākļos, kad bija pieejami arī aprūpes rīki, varēja ciest no tā. Piemēram, cilvēku varēja hospitalizēt, nu, kaut vai pirms valsts svētkiem, lai kaut kur neparādās incidenti uz ielām vai karogu mastos... Tad, drošības pēc, cilvēki tika hospitalizēti. Nav teikts, ka viņiem pilnīgi nebija simptomu, nav teikts, ka viņiem nebija arī kaut kādas psihiskas ciešanas, bet, nu, katrā ziņā tas ir politiskais aspekts - vienkārši ievietot institūcijā un ārstēt ar medikamentiem vai precīzāk - ar sedatīviem līdzekļiem. Ja tam nav pamatojuma, tas ir politiskais aspekts.
Noslēdzot mūsu sarunu, tāds apcerīgas dabas jautājums – ņemot vērā, ka pasaules ritms nesola tempa mazināšanos, pat pretēji, tad tajā potenciālajā riska grupā psihiskās pašsajūtas, neveselības kontekstā atrodamies mēs visi?
Riska grupā mēs atrodamies, jā. Nu protams, mums katram ir dažādas izredzes. Mums ir atšķirīgs tomēr ģenētiskais mantojums, un tas kādreiz palīdz noturēties labāk, nekā visumā cilvēki noturas. Ir cilvēki, kuriem ir labāk izkoptas prasmes savas emocijas saprast, prasmes konstruktīvi komunicēt, kuriem ir paveicies ar vecākiem vai ar vecvecākiem, vai draugiem, vai vienkārši ar kādiem cilvēkiem, kas ir izšķirošu lomu nospēlējuši, tur arī pedagogi daudzkārt spēlē izšķirošu lomu.