Vai Covid-19 krīze pārvarēta?
“Lai arī SIXT un citos biznesos strādājošajiem uzņēmumiem parādās pozitīvi finanšu rādītāji, kas šķietami liecina par krīzes pirmā viļņa pārvarēšanu, vēl nav stabilu krīzes pārvarēšanas pazīmju. Patreiz pāragri runāt par iepriekšējo apjomu atgriešanos.” - Secina Arnis Jaudzems.
“Skatoties no uzņēmumu viedokļa, pirmais, kas noteikti jāsakārto, ir naudas plūsma. Gan pasaulē, gan Latvijā uzņēmumi ar nesakārtotu naudas plūsmu cieta visvairāk. Uzņēmumi ar stabilu, pozitīvu naudas plūsmu esošo situāciju var izmantot biznesa apjoma palielināšanā - attīstīt jaunus pakalpojumus, pat pārpirkt konkurentu biznesu,” norādīja Jaudzems.
“Piemēram, līdz šim SIXT ļoti pakāpeniski iegāja lielākajā auto nomas tirgū pasaulē - ASV, jo atvērt jaunus nomas birojus lidostās bija ļoti apgrūtinoši - vietu skaits tajās ir limitēts. Covid-19 krīzes rezultātā divām tur strādājošām auto īres kompānijām tika noteikts tiesiskās aizsardzības process, radot iespēju SIXT iegādāties desmit nomas punktus – tai skaitā visās Ņujorkas lidostās. Tas ļaus SIXT pieckārtīgi palielināt pārdošanas apjomus ASV, sasniedzot 10% tirgus daļu.
Kādi būtu SIXT ieteikumi citiem uzņēmumiem?
“Pamatā - skaidrs rīcības plāns, ko saprot visa uzņēmuma komanda. Īpaša uzmanība jāpievērš uzdevumu un mērķu saprotamai, skaidrai formulēšanai, piemēram, kas katram darbiniekam konkrēti jādara, lai uzlabotu naudas plūsmu – vai jāpiezvana klientam, lai atgādinātu par rēķina apmaksu, vai ātrāk jānoformē darījumi. Cenšoties nodrošināt pozitīvu naudas plūsmu, nedrīkst aizmirst, ka tā nedrīkst būt saistīta ar “nemaksāsim kādam rēķinus” scenārijiem. Visa pamatā jābūt skaidram rīcības plānam finanšu plūsmas uzlabošanai.” – Iesaka Arnis Jaudzems. – “Tāpat lietderīgi izskatīt iespēju nomāt lietas bez ilgtermiņa saistībām, maksimāli optimizēt uzņēmuma funkcijas un darbības nodrošināšanas procesus, ieguldīt IT risinājumos, kas būtiski ļauj uzlabot darba ātrumu, kvalitāti un lielu darba apjomu veikt ar minimāliem cilvēku resursiem, fizisko veikala “pārcelt” uz interneta vidi. Pēc krīzes beigām, kad biznesā atsāksies augšupeja, derētu atcerēties par visiem zināmu lietu – noteikts naudas apjoms jāuzkrāj neparedzētiem gadījumiem. Patiesi iepriecina, ka lielākā daļa Latvijas uzņēmumu meklē risinājumus situācijas pārvarēšanai, nevis čīkst, ka viss ir slikti. Daudzi rekordīsā laikā internetā atvēruši pārdošanas platformu, nodrošina piegādes servisu ne tikai Rīgā, bet visā Latvijā. Šos pakalpojumus klienti noteikti turpinās izmantot arī tad, kad vīruss būs uzvarēts. Lai arī mums visiem šis laiks ir grūts un jaunu, nezināmu izaicinājumu pilns, es personīgi šo dzīves pieredzi vērtēju pozitīvi”.