Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

Mitsubishi Outlander PHEV: lētāk un ērtāk nekā ar tramvaju (17)

Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV Foto: Ingars Tenis, TVNET

Harijs Poters nav vienīgais burvis, tādi ir arī autobūves inženieri, kuri gadu no gada, jau vairāk nekā gadsimtu izdomā kaut ko jaunu, lai savienotu šķietami nesavienojamas lietas - veiktspēju un energoefektivitāti.

Diezgan pamatoti ir pieņemts uzskatīt, ka mazs auto tērē maz degvielas, bet liels auto - daudz. Protams, ir daudz dažādu faktoru, kā svars, dzinējs un tā specifikācijas, riepas, aerodinamika un vadītāja braukšanas paradumi, tomēr caurmērā patiess ir pieņēmums, ka kompaktauto būs ekonomiskāks par apvidus automobili. Vismaz bija vēl pirms neilga laika, jo "vīru jau sen nevar skatīt pēc cepures", un arī automobili vairs nevar skatīt pēc izmēra.

Atliek vien paraudzīties apkārt un kļūst skaidrs, ka tā ir balta patiesība. Ne jau mašīnas gabarīti nosaka, cik daudz naudas būs jāatstāj benzīntanka kasierim. To nosaka automobilī izmantotās tehnoloģijas - no izmantotajiem materiāliem un to kombinācijām līdz pat mazākajām spuldzītēm. Ja kādreiz visu automobili varēja izlocīt no viena tērauda loksnes ruļļa, tad šodien autobūve izmanto daudz dažādu šķirņu tēraudu, kam raksturīgas specifiskas stingrības un svara īpašības. Tas pats attiecas arī uz piedziņas agregātiem. Vēl pirms 10 - 20 gadiem visi auto iedalījās dīzeļos un benzīnniekos, bet mūsdienās ražotāju piedāvājumu atšķaidījuši elektromobiļi un hibrīdi, kurus piedevām var iedalīt trīs grupās. 

Pirmkārt, tie ir tā dēvētie pašuzlādes hibrīdi, kam uzstādītais nelielas veiktspējas elektromotors un mazā baterija tikai palīdz benzīna dzinējam un dod iespēju nelielus attālumus neilgā laikā braukt elektriski. Otrkārt, tie ir tā dēvētie vieglie hibrīdi jeb mild hybrid. Šie auto vispār nespēj braukt ar elektrību vien, bet mazais elektromotors tikai palīdz dzinējam un ģenerē elektrību dažādu iekārtu darbināšanai, degvielas patēriņu samazinot uz iekšdedzes motora atslogošanas rēķina. Un, treškārt, tie ir tā dēvētie lādējamie spraudņa hibrīdi jeb plug-in hybrid. No pašuzlādes hibrīdiem šie auto atšķiras ar lielāku bateriju, spēcīgāku elektromotoru un arī kabeli bagāžniekā, ko pēc vajadzības un iespējām var iespraust kaut visparastākajā kontaktligzdā.

Šā tipa hibrīdautomobiļiem pieder arī Mitsubishi Outlander PHEV. Automobilis, ar kuru jau esam tikušies, bet ir atkal un atkal patīkami izbraukt, lai lieku reizi pārliecinātos, ka elektropiedziņai ir virkne priekšrocību un mašīna, kuras bagāžniekā var ielikt jau piepūstu pludmales vali, var arī nebūt pārlieku rijīga. Pat pretēji - atkarībā no baterijas uzlādes līmeņa Outlander PHEV var būt ļoti ekonomisks auto.

Raksta foto
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Mazpilsētā ikdienas darīšanās pilnīgi noteikti var iztikt ar elektrību vien, ja tikai ar Outlander PHEV nav jāpilda kurjera pienākumi un visu laiku jāatrodas kustībā. Tā kā automobilis elektriski var nobraukt līdz pat 45 kilometriem (realitātē mazāk, jo īpaši ar ieslēgtu gaisa kondicionētāju), ikdienas braucienam uz darbu, līdz veikalam un atpakaļ uz mājām pietiks. Aprēķinot elektrības izmaksas, sanāk, ka pilna baterijas uzlāde izmaksā aptuveni 2 eiro. Ja līdz darbam ir mazāk nekā 20 kilometri, brauciens ērtā ādas sēdeklī ar pareizā skaļumā iestatītu pareizo radiostaciju pat būs lētāks nekā pārvietošanās tramvajā kopā ar klepojošiem onkuļiem, jo viens brauciens, kā zināms, maksā €1,15.

Pilsētas iedzīvotāja garāžā Outlander PHEV tādējādi var kļūt par elektromobili, kam iebūvētais benzīna dzinējs pārsvarā snauž un tikai periodiski ir jāpamodina, lai visi tehniskie šķidrumi izskrien caur automobiļa dzīslām. 

Ja jāmēro Latvijas mēroga attālumi, ar elektromotoru un nelielo bateriju vien nepietiks. Kādam laikam jā, bet ne braucienā līdz punktam B pāris simtu kilometru attālumā. Ja baterija plānotā ceļojuma sākumā ir "sausa", tad jārēķinās, ka Outlander PHEV tērēs benzīnu kā normāls auto, kaut tam uzstādīts ekonomiskā Atkinsona cikla benzīna motors ar 2,4 litru darba tilpumu. Tā ap 8 l/100 km. Ja baterija būs pilna, tad vidējais patēriņš no sākotnējiem mazāk nekā 2 litriem pakāpeniski uzkāps līdz četriem, tad pieciem un vēlāk jau sešiem litriem uz simts kilometriem. Bet, ņemot vērā, ka bagāžniekā var pārvadāt vali, arī tas nav daudz. Šeit ar nelielu atkāpi jāpiebilst, ka mulsinošs var šķist degvielas uzpildes indikatora stabiņa krituma temps - pat braucot vienmērīgā ātrumā, tas rūk pārsteidzoši strauji. Ielūkojoties datu tabulās, izrādās, ka ne bez pamatojuma, jo degvielas tvertne ir šāda izmēra automobilim netipiski maza - 45 litri. Bet mazs ir arī CO2 izmešu līmenis, pateicoties kuram Outlander PHEV kvalificējas atbrīvojumam no ikgadējās transportlīdzekļa ekspluatācijas nodevas.  

Raksta foto
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Nedaudz par tehniku

Outlander PHEV modelī zem priekšējā pārsega jau minētais Atkinsona cikla benzīna motors. Jaudas tam gan nav daudz - 135 zirgspēki -, taču to kompensē divi elektromotori, no kuriem viens atrodas turpat pie benzīna motora, bet otrs piedzen aizmugurējos riteņus. Visi agregāti kopā attīsta 224 zirgspēkus un nepilnas divas tonnas smago apvidnieku pārvieto samērā dinamiski. Tā kā viens no elektromotoriem atrodas uz aizmugurējās ass, Outlander PHEV veikli brauks ne tikai pa taisnu šoseju, bet ar elektrisko pilnpiedziņu arī pa ceļu ar pazeminātu saķeri.

Runājot par PHEV modeļa ikdienas lietošanas praktiskajiem aspektiem, jāpiemin daudzie braukšanas režīmi. Normālais ikdienas, sporta, ekoloģiskais un sniega režīms ir pazīstami jau no citiem automobiļiem. Hibrīdautombilim klāt nāk vēl trīs prasmes: braukt tikai elektriski (EV mode poga viduskonsolē), tikai paralēlā hibrīda režīmā ar benzīna motora un elektromotora piedziņu un arī ķēdes hibrīda versijā, kad motors darbojas, tikai lai ražotu elektrību, ar ko auto tiek dzīts uz priekšu. 

PHEV modeļa īpašnieks automobiļa baterijas uzlādi, kā arī klimatu Outlander salonā var kontrolēt attālināti. Tam nepieciešams vien viedtelefonā lejupielādēt un instalēt Mitsubishi PHEV lietotni, kas pieejama kā Android, tā arī iOS vidē strādājošajām ierīcēm.

Raksta foto
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Ja tas nav aktuāli, tad lieliska metode, kā brīžiem atslogot benzīna motoru un pazemināt degvielas patēriņu pilsētā, ir bremžu enerģijas rekuperācijas sistēma, kas darbojas ik reizi, kad tiek nospiests bremžu vai atlaists akseleratora pedālis. Uz šosejas tā jūtamu labumu nedos, taču pilsētā gan. Turklāt vēl jūtamāks ieguvums būs tad, ja ierastā D (drive) režīma vietā izvēlēsies kādu no B jeb brake režīmiem, kas, nedaudz mainot braukšanas stilu un iemācoties prognozēt apstākļus uz ielas, lielā mērā var aizstāt bremžu pedāļa lietošanu. Iesaku pamēģināt, jo ieguvums būs divkāršs - zemāks degvielas patēriņš un mazāks bremžu uzliku nodilums.

Komforta un drošības palīgsistēmu ziņā spraudņa hibrīds ne par mata tiesu neatpaliek no tradicionālā Outlander, jo arī tam ir pieejamas visas aktuālās atbalsta iekārtas, tai skaitā frontālas sadursmes novēršanas sistēma, aklo zonu asistents, šķērsojošās satiksmes brīdinājuma asistents, kas darbojas aizmugurē, adaptīvā kruīza kontrole, 360 grādu apkārtskata kamera, multimediju sistēma ar skārienekrānu un Apple Carplay un Android Auto atbalstu, automātiskās tālās gaismas un, kas aizvien nebeidz priecēt, - teicama skaņu sistēma. Arī rūpnīcas nodrošinātā garantija ir tāda pati - 5 gadi vai 100 000 kilometri, savukārt baterijai Mitsubishi pat dod 8 gadu vai 160 000 km nobraukuma garantiju. Un tā attiecas kā uz bāzes modeli Invite par 33 990 eiro, tā arī izmēģināto Instyle aprīkojuma līmeņa auto par 44 900 eiro, bet 1000 eiro lētāk nekā citkārt. Arī vidējā aprīkojuma līmeņa Intense modelis patlaban ir par 1000 eiro lētāks un maksā 37 900 eiro.

Raksta foto
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Tehniskie dati: Mitsubishi Outlander PHEV

Benzīna dzinējs2360 ccm, I4
Jauda135 ZS @ 4500 rpm
Griezes moments211 Nm @ 4500 rpm
Priekšējais elektromotors82 ZS, 137 Nm
Aizmugurējais elektromotors95 ZS, 195 Nm
Sistēmas kopējā jauda224 ZS
Garums/ platums/ augstums4695/ 1800/ 1710 mm
Riteņu bāze/ klīrenss2670/ 190 mm
Pašmasa/ pilna masa1880/ 2390 kg
0-100 km/h10,5 sekundes
Vmax135 (elektriski) - 170 km/h (hibrīda režīmā)
Vid.patēriņš (WLTP)/ CO2 izmeši 1,8 litri/100 km/ 46 g/km
Degvielas tvertne/ bagāžnieks45 litri/ 463-1602 litri

Materiāls tapis sadarbībā ar Skandi Motors

Nepalaid garām!
Uz augšu