Pirmajā pusgadā parakstīto prēmiju apjoms Latvijas apdrošināšanas nozarē saglabājies pērnā gada līmenī, atspoguļojot krīzes ietekmi uz nozari – samazinoties ekonomiskajai aktivitātei un nodarbinātībai, attiecīgi piebremzējies arī klientu pieprasījums pēc jauniem apdrošināšanas pakalpojumiem, norāda Latvijas Apdrošināšanas asociācija (LAA).
Apdrošināšanas nozare krīzes ietekmē piebremzējusi
Kā liecina LAA apkopotie dati, 2020. gada pirmajos sešos mēnešos kopējais parakstīto prēmiju apjoms bija 277 miljoni eiro, kas ir tikpat, cik 2019. gada pirmajā pusē. Prēmiju pieaugums bijis tikai divos lielajos apdrošināšanas veidos: dzīvības apdrošināšanā par 15% un veselības apdrošināšanā par 5%.
“Pieaugumu dzīvības apdrošināšanā nodrošināja tikai jaunie mūža pensijas līgumi. Savukārt veselības apdrošināšanas polises tradicionāli tiek atjaunotas gada pirmajos trīs mēnešos, tādēļ gada sākumā parasti ir pozitīvas veselības apdrošināšanas prēmiju pieauguma tendences,” stāsta LAA prezidents Jānis Abāšins.
Divi lielie auto apdrošināšanas veidi – sauszemes transporta īpašnieku CTA (iekļaujot OCTA) un KASKO – pirmajā pusgadā piedzīvojuši prēmiju sarukumu pret pērno gadu, attiecīgi par 12% un 8%, savukārt īpašuma apdrošināšana palikusi pērnā gada līmenī, nepiedzīvojot ne izaugsmi, ne arī samazinājumu.
Proporcionāli lielākais prēmiju apjoma kritums bija ceļojumu apdrošināšanā – 32% pret pērno gadu. Ceļojumu apdrošināšana nav liela apdrošināšanas tirgus daļa – tā veido pusotru procentu no kopējām prēmijām un atlīdzībām, taču tā pirmā piedzīvoja pandēmijas ietekmi, kad martā tūrisms pilnībā apstājās, nedaudz atjaunojoties tikai jūnijā otrajā pusē.
Apdrošināšanas atlīdzībās klientiem gada pirmajā pusē izmaksāti 164,4 miljoni eiro, kas ir par 15% mazāk nekā pērn. “Taču šim samazinājumam ir viens ļoti specifisks iemesls – 2019. gada jūnijā tika izmaksāta vēsturiski lielākā īpašuma apdrošināšanas atlīdzība Baltijā 37 miljonu eiro apmērā, tādēļ šogad, salīdzinoties pret šo izmaksu, statistika uzrāda atlīdzību kritumu. Gada pirmajos piecos mēnešos, izslēdzot šī viena gadījuma ietekmi, klientiem izmaksātās apdrošināšanas atlīdzības bija pieaugušas par 11%,” stāsta Abāšins.
Lielākais atlīdzību pieaugums ir ceļojumu apdrošināšanā (28%), dzīvības apdrošināšanā (20%) un vispārējā CTA (37%). Lielāko daļu no ceļojumu apdrošināšanas atlīdzībām saņēma fiziskas personas, kas saskārās ar ceļošanas grūtībām vīrusa radīto ierobežojumu dēļ.
Sauszemes transporta īpašnieku CTA (iekļaujot OCTA) un KASKO atlīdzības augušas ļoti minimāli – CTA par 2% un KASKO par 1%. Pandēmijas ierobežojumu laikā cilvēki brauca mazāk, daudzi pasažieru un kravu pārvadātāji nokļuva dīkstāvē, attiecīgi samazinājās arī negadījumu skaits un atlīdzību izmaksas.
Veselības apdrošināšanā klientiem izmaksāts par 9% mazāks atlīdzību apjoms. “Vēl martā klientiem veselības apdrošināšanas atlīdzības pieauga, bet līdz ar pakalpojumu fizisku nepieejamību – samazinājās. Ārsti piedāvāja un apdrošinātāji arī apmaksāja attālinātās konsultācijas, tomēr klātienes pakalpojumu neesamība radīja atlīdzību izmaksu kritumu. Mēs gaidām, ka gada otrajā pusē atlīdzības atkal pieaugs, jo veselības aprūpes iestādes atkal ir pieejamas un cilvēki steigs saņemt atliktos pakalpojumus,” prognozē LAA vadītājs.