Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

Mīklainība ap Tallinas-Helsinku tuneli: Somijas amatpersonas nesaprot, ko runā igauņu kolēģi (11)

Raksta foto
Foto: Reuters / Scanpix

Igaunijas valdība faktiski “ir pārvilkusi krustu” pāri dzelzceļa tuneļa Tallina – Helsinki projektam. Tiesa gan, Somijas Transporta ministrija nesaprot, par ko runā Igaunijas kolēģi, vēsta “Postimees”.

Pagājušajā ceturtdienā Igaunijas ministrs Jāks Ābs paziņoja, ka Igaunija neatbalsta somu uzņēmēja Pētera Vesterbeka projektu. Ministrs aicināja valdību neiniciēt nepieciešamos projekta īstenošanas plānošanas darbus.

Tiesa gan, Ābs norādīja, ka projektu var īstenot tādā gadījumā, ja uzņēmējs Vesterbeks izstājas no šī projekta, jo tādā gadījumā par tuneļa būvniecību būs atbildīgas Igaunijas un Somijas valdības. Viņš gan piebilda, ka jau pašlaik notiek pārrunas starp abu valstu attiecīgajām iestādēm, tomēr Somija pašlaik uz šo projektu skatās ar nelielu piesardzību – ar vēlmi to īstenot tālākā nākotnē.

Āba nostāju atbalstīja arī Igaunijas premjers Jiri Ratass, kurš preses konferencē paziņoja, ka “esam runājuši ar Somijas varasiestādēm par to, ka šo projektu var īstenot tikai ar abu ministriju kopīgiem pūliņiem. Tādēļ šis kopīgais projekts tiks turpināts”.

Savukārt Somijas ziņu portāls “Yle” vēsta, ka tas viss izklausās lieliski, tomēr realitātē ir viena problēma – nekāda kopīga tuneļa projekta Igaunijai un Somijai, ko vadītu valstu valdības, nav.

Somijas Transporta un sakaru ministrijas kanclere Sabīna Lindstrēma sacīja, ka, iespējams, igauņu ministri ir domājuši projektu, par kuru tika spriests iepriekš, - “FinEst Link”, kurā kā partneri bija iecerēti Tallinas un Helsinku pašvaldības, kā arī Helsinku – Ūsimā savienība, Igaunijas Ekonomikas un Komunikāciju ministrijas, kā arī Somijas Transporta aģentūra.

Neraugoties uz to, ka “FinEst Link” bija viens no tuneļa projekta iniciatoriem, pēc dažādu aprēķinu veikšanas tas jau 2018. gadā tika izbeigts. Galvenais secinājums bija tāds, ka tunelis ir intriģējoša ideja nākotnē, tomēr tā nav tik svarīga, lai būvniecību sāktu nekavējoties.

“Kopš tā laika nacionālajām valdībām par šo tēmu nekādas sarunas nav bijušas,” sacīja Lindstrēma.

Tādējādi Somijas amatpersona noraidīja Āba un Ratasa paziņojumus, ka abas valstis it kā strādājot pie kāda kopīga projekta.

“Tāda konkurējošā projekta nav. Pašreizējā Somijas valdība arī nav pieņēmusi nekādus politiskus lēmumus saistībā ar šo jautājumu,” sacīja Lindstrēma.

Kā norāda “Postimees”, Igaunijas ministru izteikumi ir visai dīvaini, un tam piekrīt projekta izstrādātājs “FinEst Bay Area Develpoment”. Šī uzņēmuma partneris un advokātu biroja “Sorainen” pārstāvis Pauls Kīnaps sacīja, ka Igaunijas valdības paziņojums ir kļuvis par lielu pārsteigumu arī Somijas ministriem.

“Somijā būtu bijusi sapratne, ka Igaunija vēlas turpināt īstenot Vesterbeka projektu. Tomēr diemžēl jebkādas komunikācijas trūkums nav tas labākais Somijas – Igaunijas sadarbības piemērs,” sacīja Kīnaps, piebilstot, ka Somijas pusē ir bijis viedoklis, ka ar Igauniju ir grūti sadarboties, tāpēc projekts faktiski ir apstājies.

Jāpiebilst, ka pagājušajā nedēļā Ābs nolēma iesaldēt tuneļa būvniecības projektu, jo tas “rada būtiskus riskus apkārtējai videi, ekonomikai un drošībai, kurus projekta iniciatori nespēja mīkstināt”.

Svarīgākais
Uz augšu