Bet man ir pacienti, kolēģiem ir pacienti, kas nāk reizi divās nedēļās, reizi trijās, reizi mēnesī. Jā, efekts nav tik dinamisks un ātrs. Līdzīgi mēs varētu pateikt: ja tu trenējies reizi nedēļā, divreiz nedēļā, pretstatā tam, ka tu trenējies fiziski reizi mēnesī, efekti būs atšķirīgi.
Otrā grupa, ko es minēju - kad noticis kaut kas akūts. Tur arī terapeits sniedz skaidrojumu, kas notiek ar pacientu, bet daudz vairāk nepieciešams arī atbalsts no terapeita puses. Te es parasti stāstu, ka terapeits pilda divas funkcijas. Pirmkārt, no vienas puses sniedz skaidrojumu par to, kas ar pacientu šobrīd notiek. Otrkārt, terapeits sniedz telpu, kur pacients var būt pēc būtības jebkāds. Viņš var apraudāties, viņš var satrakoties, nu, protams, normas robežās, neizārdot kabinetu, bet pacients var palikt dusmīgs, var palikt bēdīgs. Pacienti var pēkšņi stāstīt, kur viņiem kāds ir darījis pāri, kā viņus kāds kaitina, nebaidoties, ka es viņus kritizēšu, kaut ko pārmetīšu, aizrādīšu, noliegšu kaut ko – tāds nav mans mērķis.
Mans mērķis ir palīdzēt saprast, kas ar viņiem notiek. Man patika viena kolēģa teiktais man pirms pāris gadiem - psihoterapeita kabinets ir kā treniņa poligons jebkuram pacientam. Te var dot savām jūtām vaļu, ar domu, ka tu izliec tās ārā šeit. Uzliekam tās galdā un abi divi skatāmies, vai pacients saprot, ko viņš tikko ir izlicis, kaut ko atpazīst. Ja neatpazīst, tad es pasaku – lūk, tas ir tas vai tas ir kas cits. Pacients to paņem un integrē, un tad jau runā, iespējams, daudz plašāk pats, bez manas iesaistes.