Privātums ne tuvu nav vienīgais iemesls ASV bažām saistībā ar "TikTok" (6)

Raksta foto
Foto: Reuters / Scanpix

Lietotne “TikTok”, kas pieder Ķīnas interneta smagsvaram “ByteDance”, šovasar ir nonākusi ne tikai mediju, bet arī ASV augstāko amatpersonu uzmanības centrā. Pastāv bažas, ka lietotne ievāc privātus datus no miljoniem lietotāju un šie dati, iespējams, var nonākt ar Ķīnas valdību saistītās iestādēs. Kompānija šādas apsūdzības noraida, taču Vašingtona joprojām turpina paust satraukumu.

Kā raksta “Forbes”, lai lietotne varētu turpināt darbību, viens no piedāvātajiem risinājumiem ir to pārdot amerikāņu kompānijai “Microsoft”. Privātuma problēmas ir tās, kuru dēļ tiek lemts par “TikTok” pārdošanu.

Nosauktā cena ir 50 miljardi dolāru. Vēl pirms desmit gadiem bija grūti iedomāties situāciju, kad “Microsoft” iegādātos Ķīnā bāzēta uzņēmuma programmu.

Vai “TikTok” ir vienreizējs Ķīnas kompānijas veiksmes stāsts? Nē. Ķīnas tehnoloģiju veiksmes stāsts ir saistāms ar vēl vairākām citām lietotnēm. Tā, piemēram, “WhatsApp” galvenais konkurents ir “WeChat” lietotne, kuru visā pasaulē izmanto aptuveni miljards iedzīvotāju, un tā regulāri piedāvā dažādas inovācijas. Ķīnā, kas ir otra pasaules lielākā ekonomika, ir lielākais interneta lietotāju skaits, un tur tiek piedāvāti arvien jauni risinājumi e-komercijā, tiešraidēs un sociālajos tīklos.

Ķīnai ir daudz dažādu intelektuālā īpašuma aizsardzības problēmu. Tomēr apsūdzības par intelektuālā īpašuma zādzībām nav attiecinātas uz “TikTok”. Galvenie uztraukuma iemesli ir saistīti ne tikai ar privātumu, bet arī ar to, ka faktiski šī lietotne netiek nekādi uzraudzīta un regulēta.

Amerikai lielākais izaicinājums, ko rada “TikTok” popularitāte, ir fakts, ka Ķīnas uzņēmums “ByteDance” ir radījis visā pasaulē populāru lietotni, kas nav tapusi Silīcija ielejā. Ķīnā top arvien vairāk dažādu inovāciju, kas to īpašniekiem ir atnesusi pasakainu peļņu. Tā, piemēram, “Alibaba” dibinātājs Džeks Ma ir viens no bagātākajiem cilvēkiem pasaulē.

Kas ASV ir jādara? Tas ir garš saraksts. Taču tā virspusē ir vēstījums, ka ASV ir nepieciešams koncentrēt savu enerģiju un resursus uz inovācijām, uzņēmējdarbību un izglītību, lai veiksmīgi cīnītos un konkurētu ar Ķīnu. Pretējā gadījumā – “TikTok” gadījums nākotnē tiks uzskatīts kā par vienu no pirmajiem piemēriem, kad Ķīnas tehnoloģiskie sasniegumi ir spējīgi iekarot pasauli un izkonkurēt Rietumvalstu radītās lietotnes.

Svarīgākais
Uz augšu