Mūsdienu medicīna ļauj paildzināt to pacientu dzīvi, kuriem bez zāļu un tehnoloģiju iejaukšanās nebūtu nekādu cerību. Nāve tiek atlikta un atlikta. Tomēr dzīvība nav sinonīms dzīves kvalitātei. Cilvēks lūdzas nāvi, bet tā nenāk. Aizvien vairāk cilvēku iestājas par to, ka viņiem ir tiesības ne vien uz dzīvi, bet arī nāvi.
Nesen Saeimas Mandātu, ētikas un iesniegumu komisija noraidīja vairāk nekā 10 000 Latvijas pilsoņu kolektīvo iesniegumu “Par labu nāvi”, kas aicināja Latvijā legalizēt eitanāziju nedziedināmas slimības un neciešamu sāpju gadījumā.
Kā arguments, kāpēc Latvijā nevar nopietni apspriest eitanāzijas legalizāciju, parasti tiek minēts kvalitatīvas paliatīvās aprūpes trūkums, atsāpināšanas problēmas un mistisks “sabiedrība nav gatava”. Tikmēr pašnāvību skaits pie mums ir augsts - apmēram viena dienā, daļa no šiem cilvēkiem ir smagi slimi, turklāt ārsti pieļauj, ka daļa autoavāriju un noslīkšanu varētu būt pašnāvības.
Un tas liek domāt, ka arguments “Latvijā par to runāt pāragri” ir liekulīgs.
Un vēl: valstīs, kurās eitanāzija vai asociētā pašnāvība ir atļautas, paliatīvā aprūpe ir augstā līmenī, bet pieprasījumam pēc “vieglas nāves” ir tendence pieaugt.
Tikmēr Latvijā valstiska regulējuma neesamības apstākļos paši ārsti notariāli apstiprina savu pēdējo gribu - bezcerīgā situācijā neturpināt viņu dzīvības uzturēšanu.
Sengrieķu valodā eitanāzija nozīmē laba nāve jeb viegla nāve. Zinātniskajā apritē termiņu pirmo reizi iekļāva angļu filozofs Frēnsiss Bēkons (1561-1626). Bez eitanāzijas - mērķtiecīgas nāves izraisīšanas ar plānotu iejaukšanos (ārsta veiktas injekcijas), lai izbeigtu sāpes vai cita veida ciešanas, vēl ir asistētā pašnāvība, kad pacientam tiek izrakstīta recepte ar nāvējošiem barbiturātiem, ko viņš pats iedzer.