“Es atnācu uz OMON pirms pirmajām prezidenta vēlēšanām. Dienēju armijā, tur izgāju īpašo sagatavošanu. Deviņdesmitajos gados cilvēki pēc dienesta parasti gāja vai nu bandītos, vai policijā, lielas iespējas nebija. Es aizgāju policijā. Es tur gāju strādāt idejas vārdā, jo alga nebija motivējoša,” stāsta Oļegs.
Tajā laikā OMON bija daudz tā dēvēto afgāņu - cilvēku, kas bijuši dažādos karstajos punktos. “Mūsu “goda kodeksu” veidoja tieši viņi. Tādas lietas, kas notiek tagad, mēs nekad nedarījām. Mēs bijām stingri, nevis nežēlīgi,” piebilst Oļegs.
Vai jums nācās piedalīties opozīcijas aktīvistu apspiešanā?
Es atvaļinājos 2010.gadā, vēl pirms protestētāju izklīdināšanas [Minskas Neatkarības] laukumā [2010.gada 19.decembrī, prezidenta vēlēšanu dienā]. Es piedalījos kārtības uzturēšanās “Minskas pavasarī” 1996.gadā. Piedalījos arī telšu pilsētiņas likvidēšanā Oktobra laukumā [pēc 2006.gada prezidenta vēlēšanām], tomēr toreiz nebija tādu piekaušanu un protestētāju traumu, par kādām tiek ziņots tagad.
Kā kaujiniekus gatavo demonstrantu izklīdināšanai? Tas ir ideoloģisks darbs? Māca dzimteni mīlēt un sist tās “ienaidniekus”?
Es nezinu, ko šobrīd saka kaujiniekiem. Kāpēc cilvēkiem tagad ir tāds naids pret tautu? Mūsu laikā tā nebija. Konfrontācija ar pūli vienmēr bija adekvāta. OMON stāvēja - gan ar vairogiem, gan bez vairogiem. Kad fiziskas vēršanās pret policistiem nebija, policisti šādā veidā savu spēku neizrādīja.
Kas notiek, ja demonstranti izrāda agresiju?
Kā lai jums paskaidro... Karavīri karā cīnās ne jau par valdību vai valsts vadītāju. Vīri cīnās par tiem puišiem, ar ko kopā sēdējuši ierakumos. Šeit notiek kas līdzīgs. Kad tavam biedram un kolēģim pa galvu trāpa akmens, protams, tevī rodas dusmu vilnis. Vīri ar vairogiem tad cīnās gan par sevi, gan par cietušajiem kolēģiem.