Finanses un internets mūsdienās ir faktiski nesaraujami jēdzieni. Rēķinus visbiežāk maksājam tieši internetā, un turpat arī varam iepirkties. Tomēr – tāpat kā reālajā dzīvē, arī digitālajā vidē pastāv dažādi riski, no kā cilvēkiem jāsargājas. Intervijā portālam TVNET drošības programmatūras ESET tehnoloģiju konsultants Egils Rupenheits pastāstīja, kas ir vājākā vieta IT struktūrās un kādēļ dažādiem piedāvājumiem internetā pieiet ar nelielu neticību un skepsi.
- Cik drošas ir internetbankas, un cik lielā mērā tās ir pakļautas kiberuzbrukumiem?
- Internetbanka no bankas kā uzņēmuma viedokļa ir sniegts pakalpojums, kam klients var viegli piekļūt. No savas puses banka domā par to, lai viss ir droši, lai ir pieejama divu pakāpju autentifikācija, piemēram, ar “Smart-ID”. Mehānisms tiek atstrādāts, un tas nepārtraukti tiek uzlabots. Risks šajā gadījumā ir vairāk cilvēka – lietotāja pusē.
Analoģijai varētu runāt par ārdurvju kodu. Ja uzzvani pa telefonu un pajautā, kāds ir tas kods, un nosauc to skaļi, tad ikviens, kas būs tuvumā, to kodu dzirdēs un varēs tikt iekšā kāpņutelpā. Savukārt internetbankas lietošanā, izmantojot bankas izstrādātu lietotni un drošu tīklu, problēmām nevajadzētu rasties. Problēmas var būt tajā brīdī, kad tiek reaģēts uz e-pastu, kurā banka it kā pieprasa apstiprināt paroli.
Banka nekad nerakstīs e-pastu, kurā būs prasīts uzrakstīt savu paroli! Bankām tas nav nepieciešams, jo tām ir savi resursi. Internetbanka ir kā lodziņš, no kura varam piekļūt vairākiem pakalpojumiem.