Piedāvājot lētākas producēšanas izmaksas Ķīnā, ir iespējams iespaidot ārvalstis arī ideoloģiski. Šo apstākli mēs tagad diezgan labi redzam, piemēram, arī šodienas Latvijas varas gaiteņu attieksmē pret Baltkrieviju un nemieriem tur. Biznesa sviras neļauj varai Rīgā reaģēt politiski aktīvi pret netaisnību kaimiņvalstī.
Kā strādā ķīniešu propagandas buldozers?
Xinhua: oficiālais ziņu birojs ar 180 korespondentu filiālēm dažādās valstīs. China Global Television Network (CGTN) gatavo CCTV ārzemju raidījumus četriem kontinentiem. China Daily: avīze angļu valodā ar 12 izdevumiem ārvalstīs (200 žurnālistu, no tiem 70 ārzemnieki). China Radio International (CRI): valsts radiostacija, kas raida 2700 stundas diennaktī, 44 valodās. Tai ir 38 ārzemju redakcijas, kas sadarbojas ar 70 vietējām ārzemju stacijām, kas par samaksu retranslē CRI sagatavotu materiālu.
Ar ko tad atšķiras ķīniešu pieeja ārzemju auditorijai no Kremļa propagandas buldozera pieejas? Maskavas propagandas sistēma ir koncentrēta uz ārzemju mediju ziņojumu naratīvu demontāžu, taranējot tos ar meliem. Cenšoties iestāstīt, ka tie ir izdomājumi un viegli caurskatāmas nepatiesības. Ķīniešus neinteresē šāda „buldozera, ceļa ruļļa taktika“. Viņi vairāk nodarbojas ar savu notikumu “pareizu interpretāciju“ ārzemju auditorijai.
Tā kā Ķīnas ekonomika ir 10 reižu jaudīgāka nekā Krievijas, ir pamats prognozēt, ka informācijas eksports no Pekinas uz ārzemēm pieaugs apmēros.
Ja Kremlis un Krievija koncentrējas uz graušanu, klaigāšanu un „bungošanu sev pa krūtīm“, tad Pekina izvēlas pozitīvo stīgu, t.i., būt patīkamiem un pievilcīgiem. Izraisīt pozitīvas emocijas. Tā kā CGTN šodien raida arī spāņu, franču, arābu un krievu valodā, tad efekts ilgi nebūs jāgaida.
Tāpēc nav nejauši, ka propagandas ekspansija turpinās pievilcīgu un jautru aplikāciju virzienā. Tiktoks ir labs piemērs šajā „maigās propagandas“ pieejā.