Covid-19 krīze ir piespiedusi mainīt ne tikai cilvēku ikdienu, bet arī uzņēmēju darbu. Portāla TVNET projektā “Uzņēmējdarbības māksla” ar savu pieredzi, kā pārvarēt šo krīzi, dalījās lāzermedicīnas klīnikas “Azaryan Medical Clinic” vadītāja Kristīne Azarjana.
Šo krīzi ietekmēt nevaram, jāpielāgojas un jāstrādā tālāk (2)
Pagājušajā gadā ekonomiskie rādītāji liecināja, ka pasaule varētu saskarties ar zināmām grūtībām ekonomikas jomā. Arī “Azaryan Medical Clinic” tika pieļauts variants, ka ekonomiskā situācija kādā brīdī varētu pasliktināties.
“Noteikti nevarējām paredzēt, ka krīze var iestāties tik pēkšņi un aptvert visu pasauli,” teica Azarjana.
Runājot par to, kā Covid krīze ir skārusi uzņēmumu, Azarjana stāsta, ka klīnika darbu sāka februāra beigās, un jau marta vidū darbība bija jāpārtrauc uz nenoteiktu laiku, līdz ar to nācās pārstrādāt uzņēmuma finanšu plānus.
“Pie tam daudzas no mūsu piedāvātajām procedūrām ir sezonālas, un tās nav ieteicams veikt vasarā, tāpēc šie pakalpojumi nenodrošināja plānotos ienākumus. Daļa mūsu pacientu ir ārzemnieki, kuri slēgto robežu dēļ nevarēja ierasties uz procedūrām, kas arī negatīvi ietekmēja uzņēmuma darbu,” stāstīja Azarjana.
Jautāta, kas kopumā mainījies uzņēmuma darbībā kopš krīzes sākuma, Azarjana uzsvēra, ka uzņēmums ir jauns un tā darbības sākums ir faktiski sakritis ar Covid-19 krīzes sākumu.
“Klīnikas pilnvērtīgas darbības sākšana praktiski sakrita ar Covid-19 izraisītās krīzes sākumu, tāpēc mēs nevaram runāt par fundamentālām izmaiņām klīnikas darbā. Var apgalvot, ka mūsu attīstība krīzes rezultātā ir palēninājusies, taču ne apstājusies,” skaidroja Azarjana.
Arī lāzermedicīnas klīnika nav izņēmums – Covid krīze ir ietekmējusi arī finansiālo situāciju.
“Kopš krīzes iestāšanās uzņēmums savas finanšu prognozes ir pārstrādājis un padarījis ievērojami piesardzīgākas. Protams, apgrozījums ir mazāks par sākotnēji prognozēto, tomēr kopumā ar pozitīvu tendenci,” stāstīja Azarjana.
Klīnikas vadītāja bilst, ka šo krīzi ietekmēt nevaram, līdz ar to ir jāpielāgojas esošajai situācijai un jāstrādā tālāk.
Vaicāta, vai šī krīze būs kaut ko devusi, Azarjana atbild apstiprinoši – tā parādīja, "cik vienkārši un ātri var mainīties situācija gan valstī, gan uzņēmējdarbībā“.
“Tāpat mēs varējām izvērtēt pacientu nepieciešamību pēc medicīniskajiem un estētiskajiem pakalpojumiem. Mūsu šī brīža pieredze rāda, ka krīze īpaši neietekmē pacientu vēlmi būt veseliem un labi izskatīties,” skaidro Azarjana.
Līdzīgi kā citos šī projekta stāstos, arī Azarjanai tika lūgts sniegt kādus ieteikumus citiem uzņēmējiem šajā laikā.
“Saglabāt optimismu. Meklēt jaunus risinājumus. Būt piesardzīgākiem jaunu, riskantu lēmumu pieņemšanā,” iesaka Azarjana.
Projekta ietvaros tiek runāts par jauno situāciju, kas radusies Covid-19 dēļ, kā mainījies uzņēmumu darbs, kādi ir zaudējumi un vai šī krīze ir devusi iespēju arī iemācīties ko jaunu, kas varētu palīdzēt turpmākajā uzņēmuma darbībā. Šajā projektā uzņēmēji dalīsies pieredzē un ieteiks, kā rīkoties, lai vieglāk pārvarētu krīzi, tādējādi rādot savu uzņēmējdarbības mākslu, kā tikt galā ar sarežģīto situāciju.
"Uzņēmējdarbības māksla" - tas ir projekts, kurš parādīs, vai valsts atbalsta mehānismi ir palīdzējuši saglabāt darbiniekus un kādas ir nākotnes perspektīvas. Projektā iesaistās mazie un vidējie uzņēmumi, kas šajā krīzē tiek uzskatīti par galveno "riska grupu".
Projekts top sadarbībā ar SEB banku.