Dzīves situācijas ir dažādas, personas maina līgumos norādītos telefona numurus, dzīves vietu, bet kreditoram jaunos datus nepaziņo. Rezultātā mēdz būt situācijas, kad persona par kavētajām saistībām uzzina brīdī, kad vēlas pati noslēgt savu aizņēmuma līgumu un saņem kreditora atteikumu,” norāda KIB valdes loceklis.
KIB datu arhīvā regulāri ieskatās ap 60 tūkstoši privātpersonu, kas ir tikai ap 8% finansiāli aktīvo Latvijas iedzīvotāju.
“Joprojām lielāko daļu zvanu un e-pastu saņemam ar lūgumiem palīdzēt saprast, kādēļ kreditors atteicis iespēju aizņemties. Joprojām populārākais jautājums: kam es esmu parādā? Var būt arī situācijas, kad persona ir piefiksējusi krāpnieciski noformētu aizdevumu uz sava vārda. Labi, ja šādu faktu cilvēks pats atklāj savā kredītvēsturē pēc iespējas īsākā laikā, bet diemžēl pagaidām krāpnieciski gadījumi atklājas tikai tad, kad persona ir vērsusies pēc kredīta, bet kreditētājs atteicis. Šādās situācijās – jo senāks ir krāpnieciskais gadījums, jo grūtāk situāciju ir šobrīd atrisināt,” uzsver KIB pārstāvis.
Ieskatīties savā kredītvēsturē iedzīvotāji var bez maksas (skatījumu skaits nav ierobežots), pieslēdzoties tiešsaistes platformai Manakreditvesture.lv vai klātienē, uzrādot personu apliecinošu dokumentu, kā arī ir iespējams saņemt atskaiti pa pastu, sedzot pasta izdevumus.
“Pārbaudīt katram savus finanšu datus ir svarīgi, lai pārliecinātos, ka nav kavētu rēķinu un nav notikusi krāpniecība, kā arī, pats būtiskākais, lai sekotu līdzi savu kredītu atmaksai un nepieļautu nekorektas informācijas nonākšanu savā kredītvēsturē,” uzsver KIB valdes loceklis.