Spānijas uzņēmums "Cointer Concesiones" ("Cointer") iesniedzis sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB), apstrīdot Ķekavas apvedceļa projekta iepirkuma rezultātus, informēja uzņēmuma pārstāvji.
Spānijas "Cointer Concesiones" apstrīdējis Ķekavas apvedceļa iepirkuma rezultātus
Sūdzības iesniedzēji norāda, ka iepirkuma procedūrā ir vairāki aspekti, kas liek secināt, ka minētā iepirkuma procedūra ir notikusi neatbilstoši Latvijas un Eiropas Savienības (ES) normatīvu prasībām publisko iepirkumu un publiskās un privātās partnerības procedūrām un attiecīgi iepirkuma rezultāti ir kļūdaini un atceļami.
"Ņemot vērā mūsu starptautisko pieredzi, šajā projektā ir vairāki aspekti, kuri sākotnēji nešķiet līdz galam godīgi, un, izmantojot likumā paredzētās tiesības, mēs esam pārsūdzējuši iepirkuma rezultātus IUB," pauda "Cointer" ģenerāldirektors Alfonso Budinjo Karbonero.
Kompānijā skaidroja, ka "Cointer" sūdzība pēc būtības iedalāma trijos galvenajos blokos.
Tostarp uzņēmums lūdz IUB pārbaudīt personu apvienību "Kekava ABT" un tās pieaicinātos profesionālos konsultantus, kuri piedalījušies piedāvājuma sagatavošanā, jo "Cointer" ir bažas par iespējamiem interešu konfliktiem, konkurences tiesību un citu tiesību normu pārkāpumiem.
Sūdzībā uzņēmums norādījis uz valsts kapitālsabiedrības dalību "Kekava ABT" sastāvā un iespējamām problēmām Ķekavas apvedceļa projektam nodrošināt ārpusbilances uzskaites statusu, kas ir viens no priekšnoteikumiem projekta realizācijai. Lai projektu definētu kā ārpusbilances uzskaites principam atbilstošu, ir jānodrošina, ka būtiskāko daļu risku, kas saistīta ar projekta īstenošanu, tas ir, projektēšanu, būvniecību, uzturēšanu un finansēšanu, uzņemas privātais partneris.
Tāpat uzņēmums vēlas pārliecināties, vai VAS "Latvijas valsts ceļi" minētā cenu starpība abu pretendentu piedāvājumos neveidojas, dažādi interpretējot "Latvijas valsts ceļu" izvirzītās prasības, īpaši tās, kuras attiecas uz ceļa lietotāju drošību, būvniecības kvalitāti, apvedceļa tuvumā dzīvojošo cilvēku dzīves kvalitāti un aprēķiniem. Līdz ar to "Cointer" lūdzis IUB pārbaudīt "Kekava ABT" piedāvājumā iekļautos risinājumus, lai nodrošinātu to, ka abi piedāvājumi ir salīdzināmi un cenu starpība neveidojas, pieļaujot atkāpes no spēkā esošajiem iepirkuma dokumentiem, būvniecības standartiem un normatīviem.
"Cointer" lūdzis arī izvērtēt, vai ir ievērotas prasības par iepirkuma procedūras izvēli un personām, kuras piedalījušās iepirkuma dokumentācijas sagatavošanā un vērtēšanā, piemēram, "KPMG Latvia" dalību finanšu un ekonomisko aprēķinu sagatavošanā "Latvijas valsts ceļu" interesēs un pēc tam "KPMG" dalību "Kekava ABT" aprēķinu sagatavošanā un nodokļu konsultācijās.
Iesniegumā IUB "Cointer" norādījis arī uz virkni citiem pārkāpumiem.
Jau ziņots, ka tiesības slēgt publiskās un privātās partnerības līgumu par Ķekavas apvedceļa projektēšanu, būvēšanu un uzturēšanu piešķirtas personu apvienībai "Kekava ABT", kuras sastāvā ir Luksemburgā reģistrēts investīciju fonds "Transport Infrastructure Investment Company 2 S.C.A., SICAR" ("TIIC 2 S.C.A., SICAR"), kā arī AS "A.C.B." un SIA "Binders".
No diviem pretendentiem, kuri iesniedza galīgos piedāvājumus, "Kekava ABT" izvēlēts kā saimnieciski izdevīgākais piedāvājums, kam bija arī zemākā cena. Šo personu apvienību ar 80% no kopējā ieguldījuma kontrolē Luksemburgā reģistrēts investīciju fonds "TIIC 2 S.C.A., SICAR", kamēr pa 10% no ieguldījumiem personu apvienībā ir "A.C.B." un "Binders".
Pieejamības maksājums privātajam partnerim būs līdz 13,5 miljoniem eiro bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN) gadā. Atkarībā no dažādiem apstākļiem, summa var būt arī mazāka, bet noteikti ne lielāka. Pēc aģentūras LETA aprēķiniem, maksimālā summa 20 gadu laikā var sasniegt 270 miljonus eiro bez PVN.
Savukārt "Cointer" piedāvājums, pēc "Latvijas valsts ceļu" pārstāvju minētā, bija par 11% dārgāks.
Ķekavas apvedceļš būs valsts galvenā autoceļa Rīga-Bauska-Lietuvas robeža (Grenctāle) (A7) posms no 7,78. līdz 25.kilometram. Tā joslas kilometru garums būs aptuveni 100 kilometru, tostarp četru joslu ceļš (pa divām joslām katrā braukšanas virzienā) - 12,22 kilometri, divu joslu ceļš ar vienu brauktuvi un vienu joslu katrā braukšanas virzienā - 5,36 kilometri, paralēlie ceļi un satiksmes pārvadi - 20,7 kilometri. Projektā paredzēti divi tuneļi, seši tilti un pārvadi, 10 apļveida krustojumi, divi gājēju tilti un tuneļi un 6,5 kilometri prettrokšņu risinājumu.
Ķekavas apvedceļš būs pirmais projekts Baltijā, kas tiks realizēts pēc principa "projektē-būvē-uzturi-finansē". Privātais partneris nodrošinās gan projektēšanu, gan būvniecību, gan finanšu piesaisti un ceļa uzturēšanu 23 gadu laikā. Ķekavas apvedceļa gadījumā privātais partneris visu publiskās un privātās partnerības līguma darbības laiku pilnā apmērā atbildēs par pilnīgi visiem uzturēšanas darbiem būvē, tostarp brauktuvju kaisīšanu, tīrīšanu, nodalījuma joslas (ceļmalu) pļaušanu, latvāņu iznīcināšanu, apgaismojumu, elektroenerģiju apgaismojumam un citām satiksmes organizācijas iekārtām, sabiedriskā transporta pieturvietu uzturēšanu, ceļa horizontālā marķējuma atjaunošanu un citiem darbiem.
Tāpat privātais partneris garantēs, ka vēl piecus gadus pēc publiskās un privātās partnerības līguma darbības beigām Ķekavas apvedceļš saglabāsies tādā kvalitātē, lai tam būtu nepieciešami tikai ikdienas uzturēšanas darbi, bet ne kapitālieguldījumi.