Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa

"Ļaunākais var būt tikai priekšā" jeb brīdina par krīzes padziļināšanos aviācijas nozarē (3)

Foto: AFP / Scanpix

Aviokompānijas ir saskārušās ar smagāko krīzi visā industrijas pastāvēšanas vēsturē. Analītiķi brīdinājuši – sliktākais vēl ir priekšā. Neskaidrība saistībā ar Covid-19 izplatības otro vilni, kā arī jaunu ierobežojumu iespējamība traucē pārvadātājiem, kas ir pieraduši skaidri prognozēt pieprasījumu, vēsta “Financial Times”.

Neskaidrība neļauj aviokompānijām precīzi prognozēt, kāds būs pieprasījums. Šīs kompānijas ir pieradušas prognozēt pieprasījumu ar lielu matemātisko precizitāti, kas ļauj ne tikai kontrolēt finanšu plūsmas, bet arī izstrādāt lidojumu grafikus. Pašlaik lidsabiedrības ir spiestas mazināt noslodzi līdz 70%, kā arī rēķināties ar vēl lielāku slodzes mazināšanos. Šīs svārstības rada ļoti lielus izdevumus pārvadātājiem.

“Jūs esat sarēķinājuši visu nepieciešamo, ir skaidri visi izdevumi, un pēc tam atkal nākas visu pārrēķināt, jo kāds maršruts ir jāslēdz, bet kādā citā maršrutā ir jāmaina reisu skaits, kā arī jādomā par jauniem biznesa veidiem,” saka “Citi” aviācijas analītiķis Marks Manduka.

Eiropas pārvadātājiem īpaši nākas saskarties ar situāciju, kad katrā valstī ir savas prasības. Tagad Eiropas Savienības valstīs ir pieņemts noteikums, ka, iebraucot no “sarkanajā sarakstā” esošajām valstīm, ir nepieciešams divas nedēļas pavadīt karantīnā.

Lidsabiedrībām tas nozīmē, to, ka cilvēki var atteikties no saviem ceļošanas plāniem, līdz ar to dramatiski var kristies pieprasījums pēc lidojumiem.

“Zemo cenu aviokompānijas baidās arī par to, ka cilvēki nosacīti īsākos maršrutos var doties ar automašīnu, nevis ar lidmašīnu, jo privātais auto tomēr tiek uzskatīts par epidemioloģiski drošāku variantu,” norāda aviācijas eksperts Džons Grants.

Iekšējie pasažieru pārvadājumi dažos tirgos ir sākuši lēnām atgūties pēc karantīnas atcelšanas. Lokālo pārvadājumu segments lēnām atgūstas, it īpaši Āzijā. Piemēram, Ķīnā un Japānā vietējie pārvadājumi gandrīz ir atgriezušies pirmspandēmijas līmenī.

Iekšējiem reisiem ir mazāk ierobežojumu nekā starptautiskajiem. Tieši tāpēc šo ierobežojumu dēļ arī turpinās kritums. Piemēram, ASV lidsabiedrībām starptautisko reisu skaits ir samazinājies par vairāk nekā 70%, bet Vjetnamā pēc koronavīrusa jaunā uzliesmojuma pārvadājumu skaits ir samazinājies par vairāk nekā 90% no pirmspandēmijas līmeņa.

Eiropas zemo cenu aviokompānija “Ryanair” ir samazinājusi lidojumu skaitu gan septembrim, gan oktobrim, skaidrojot to ar Covid-19 gadījumu skaita palielināšanos vairākās Eiropas daļās, kā arī ar pieprasījuma kritumu.

Lielākās aviokompānijas pasaulē arī izjūt lielas grūtības. ASV aviokompānija “American Airlines” paziņojusi, ka atlaidīs no darba 19 000 cilvēkus, bet Austrālijas “Qantas” darba vietu skaitu samazinās par 2500. Norvēģijas lidsabiedrība “Norwegian Air Shuttle” brīdinājusi, ka tai būs nepieciešama vēl viena atbalsta pakete no valsts. Tas neraugoties uz to, ka kompānija jau pirms dažiem mēnešiem saņēma pabalstu no valsts.

Svarīgākais
Uz augšu