Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

Kā Zakerberga bijušais sabiedrotais ar pacietību un budisma idejām radīja miljardiem vērtu biznesu (1)

Raksta foto
Foto: Reuters / Scanpix

Pirms gandrīz desmit gadiem “Facebook” padarīja bijušo Marka Zakerberga kaimiņu kopmītnēs par pasaulē jaunāko cilvēku, kurš paša spēkiem nopelnījis miljardu. Dastins Moskovics jau ir paspējis pamest “Facebook” un tagad piedāvā biržai savu jaunāko veikumu – programmu “Asana”, kas panākumus gūst, pateicoties pacietībai, pandēmijai un budismam.

36 gadus vecā Moskovica īpašumi ir novērtēti ar 14,2 miljardiem dolāru. Vairāk viņš ir zināms kā Marka Zakerberga līdzgaitnieks un “Facebook” dibinātājs. 2011. gadā tieši Moskovics kļuva par jaunāko miljardieri pasaulē un šo statusu saglabāja vēl vairākus gadus. Pēdējo gadu laikā, kopš Moskovics aizgāja no kompānijas “Facebook”, par viņu maz kas bija dzirdēts.

Kopā ar 37 gadus veco uzņēmēju Džastinu Rozenstainu Moskovics ir dibinājis “Asana”, kuras uzdevums ir panākt, lai cilvēki dažādu uzdevumu veikšanai nepatērē pārāk daudz spēka.

“Mums bija šoks un nepatīkams pārsteigums, uzzinot, cik daudz laika patiesībā aiziet, lai kolektīvā ieviestu skaidrību un savstarpēju izpratni,” sacīja Moskovics izdevumam “Forbes”.

Šodien programma “Asana” palīdz atgūt kontroli pār savu darba dienu, un to izmanto vairāk nekā 75 000 kompāniju darbinieki visā pasaulē, to vidū AT&T, “Google” un NASA strādājošie. Programma pārvalda visus uzdevumus – sākot no atskaišu rakstīšanas, beidzot ar pasākumu plānošanu. Paredzams, ka drīzumā “Asana”, kas darbojas ar mākslīgā intelekta palīdzību, sāks pati sastādīt sarakstus dienai un piedāvāt veidus, kā efektīvāk plānot savu darba laiku.

Moskovics reiz bija iesaistīts “Facebook” darba kultūrā, dzīvojot ar devīzi “kusties ātri un pārvari šķēršļus”. Tomēr tagad Moskovics ir kļuvis daudz piesardzīgāks – lai viņa uzņēmums nekļūtu par “vienas dienas veiksmes stāstu”, “Asana” koncentrējas uz ilgtermiņa attīstību un atbalsta uzņēmumu taktiku, ka komandas papildināšana ir jāveic ne biežāk kā divas reizes gadā.

2018. gada novembrī kompānija “Asana” tika novērtēta ar 1,5 miljardiem dolāru. “Asana” darbojas klusi un bez liela trokšņa. Ar to šis uzņēmums pamatīgi atšķiras no saviem galvenajiem konkurentiem – kompānijas “monday.com”, kas nodarbojas ar komandas vadības jautājumiem. Viens no iemesliem, kādēļ “Asana” darbojas salīdzinoši klusi, ir tas, ka šīs firmas ģenerāldirektors ir introverts.

Moskovics atzīstas: interviju izdevumam “Forbes” viņš piekritis sniegt tāpēc, ka viņa uzņēmuma sabiedrisko attiecību nodaļas darbinieki solījuši - līdz gada beigām viņam vairs nebūs jārunā ar medijiem.

“Lai ieskrietos, ir vajadzīgs laiks. Mūsu mērķis ir tāds, ka ir jādarbojas ātri, bet tā, lai darbību varētu nodrošināt ilgtermiņā, nevis uz īsu laiku. Tagad mēs varam plūkt augļus tam, ko iesējām kādu laiciņu iepriekš,” sacīja Moskovics, noraidot pret sevi vērstos pārmetumus, ka viņš pārāk lēni attīstot savu biznesu.

Un “Asana” tik tiešām uzņem ātrumu. Viss liecina, ka šogad, daļēji pateicoties pandēmijai un uzņēmumu darba organizācijai, kompānija gadu pabeigs ar rekordlieliem rādītājiem. Par finanšu rezultātiem gan nav nekas zināms, taču publiski pieejamā informācija liecina, ka kopš februāra “Asana” mājaslapas apmeklējumu skaits ir pieaudzis par 24%.

Augustā “Asana” iesniedza biržā dokumentus, kuros teikts par 142,6 miljonu peļņu, kas ir par 86% vairāk nekā gadu iepriekš. Savukārt otrā ceturkšņa dati liecina, ka uzņēmums nopelnījis 47,7 miljonus dolāru, kas ir par 70% vairāk nekā gadu iepriekš.

Līdz ar to “Asana” ir spējusi iegūt 17. vietu “Forbes” 100 lielāko privāto tehnoloģiju uzņēmumu reitingā. Gadu iepriekš šis uzņēmuma ieguva 41. vietu.

2004. gadā Moskovics bija vien 19 gadus vecs jaunietis, kurš palīdzēja savam kaimiņam Hārvardas universitātes kopmītnēs Markam Zakerbergam radīt sociālo tīklu “Facebook”. Pusotru gadu vēlāk Moskovics kopā ar Zakerbergu pameta universitāti un pārcēlās uz Silīcija ieleju. 23 gadu vecumā viņš bija nomocīts izstrādes nodaļas vadītājs vienā no visstraujāk augošajiem IT uzņēmumiem vēsturē.

Tolaik Moskovics iepazinās ar Rozenstainu, kuru “Facebook” pārvilināja no “Google”. Psihiatra un skolotājas dēls no Floridas Moskovics bija zināms kā ārkārtīgi talantīgs programmētājs, kurš spēja veikt savu darbu neskaitāmu stundu ilgumā, bet citos dzīves aspektos vienmēr vēlējās būt ēnā. Kopumā ar Zakerbergu un Rozenstainu “Facebook” veidojās ļoti laba un spēcīga komanda.

Tajā laikā Moskovics dienām un naktīm strādāja pie vienkārša uzdevumu plānotāja, ko ieviest “Facebook” strādājošajiem cilvēkiem, lai viņi var sekot līdzi savu projektu progresam. Rozenstains atklāja, ka savulaik arī “Google” ir strādāts pie līdzīga instrumenta.

Apvienojot spēkus, turpmākos pāris mēnešus viņi strādāja pie instrumenta “Tasks”, kas ļauj visā “Facebook” radīt sarakstus, pārvaldīt produktus, kā arī daļēji palīdzēt biroju inventarizācijā. Drīzumā viņi pārliecinājās – lai radītu digitālos rīkus, kas viņus patiesi interesē, ir nepieciešams pamest darbu “Facebook”.

“Mēs bijām pārliecināti, ka nākotnē parādīsies kaut kas līdzīgs tam, ko šodien pazīstam kā “Asana”. Ja ne mēs, tad to būtu radījis kāds cits,” sacīja Moskovics.

Šis projekts nebija tik stilīgs kā sociālie tīkli vai arī tik ambiciozs kā mākslīgais intelekts. Tomēr pat ļoti veiksmīgām kosmosa kompānijām un nekomerciālām organizācijām, kas cīnās ar dažādām slimībām, ir nepieciešams rūpīgi koordinēt darbinieku darbu. “Asana”, kura nosaukumu kompānijas dibinātāji un jogas piekritēji saistīja ar sanskrita vārdu, kas nozīmē “racionalizēšana”, palīdzēja viņiem visiem.

“Šķita, ka mēs vairs nedrīkstam atteikties no tādas iespējas,” teica Rozenstains.

Moskovics un Rozenstains pēc aiziešanas no “Facebook” sāka darbu šaurā birojā Sanfrancisko, un pamata finansējumu viņi saņēma no Līča apkaimes IT jomas elites, to vidū – arī no bijušā kolēģa “Facebook” rindās Marka Zakerberga. Tomēr daudzi sākotnēji izturējās skeptiski pret šādu ideju, jo daudzi domāja, ka “Asana” ideja nav veiksmīga un nesasniegs lielus panākumus.

Moskovics un Rozenstains mēnešiem ilgi rakstīja programmas kodus un paralēli tikās ar potenciālajiem klientiem, bet 2011. gada novembrī prezentēja pirmo produkta versiju. Pirmo pusgadu uzņēmēji saņēma “Asana” produktu bez maksas. Šādi kompānija rīkojās, lai uzņēmējiem izstrādātos pieradums, lai viņi pēcāk maksātu par “Premium” versiju. Līdzīgs darbības modelis ar lieliem panākumiem darbojas arī “Dropbox” un “Zoom” platformās.

Pirmā “Asana” maksas versija tika prezentēta 2012. gadā. Tomēr uzņēmums atteicās veidot neskaitāmu pārdošanas menedžeru komandu un nolēma meklēt klientus, izmantojot lētas metodes. “Asana” izveidoja kontaktu ar Čikāgas programmu izstrādātājiem G2, kā vadītājs vēlējās sekot savas komandas darbinieku panākumiem. Tādējādi “Asana” sāka lietot 250 G2 darbinieki visā pasaulē.

Vācijas gāzes katlu ražotājs “Viesmann” tagad ir viens no lielākajiem “Asana” klientiem, kas “Asana” izmanto kopā ar “Google” produktiem. Līdz ar to šāda veida pieticība ļāva “Asana” sasniegt “pareizos” uzņēmumus un virzīties pretim panākumiem.

Tajā pašā laikā Moskovics un Rozenstains veltīja laiku, lai pilnveidotu viņu idealizēto korporatīvo kultūru. Pēdējo gadu laikā viņi ir runājuši ar ekspertiem, pieaicinājuši trenerus un menedžerus, kuri darba vidē darbojušies pie daudzveidības nodrošināšanas un darbinieku motivēšanas.

Moskovics pats ilgus gadus ir pētījis budismu un līderības stratēģijas. Viņš savas kompānijas struktūru ir izveidojis kā koku – kurā viņš un Rozenstains atrodas apakšā.

“Asana” atsakās no tradicionālajiem vadošajiem amatu nosaukumiem, tā vietā – darbinieki ir konkrētās nodaļas vai biznesa virziena vadītāji. Moskovics uzskata, ka pareizi ir tad, ja kompānija, kas vēlas celt savas kompānijas darba kvalitāti, pati virzās tai pretim.

“Mēs vēlamies dzīvē īstenot to, kam paši ticam, un atrast pēc iespējas labāko darba praksi, un to nodot tālāk saviem darbiniekiem,” teica Moskovics.

Savas darbības laikā Moskovics ir audzis arī kā līderis. Pēc viņa vārdiem, pēc “Facebook” darbā pavadītajiem gadiem Moskovics ir iemācījies nepārdzīvot dažādu neveiksmju dēļ. Viņš citē apziņas ekspertu Džonu Kabatu-Cinu: “Jūs nevarat apturēt viļņus, bet varat tiem pārlēkt.”

“Pirms pieciem sešiem gadiem mēs apspriedām ideju, ka katram cilvēkam ir savs iekšējais vecums, kurā viņi paliek visu savu dzīvi,” sacīja jaunuzņēmuma “Vicarious” dibinātājs Skots Fīnikss. Viņš izstrādā mākslīgo intelektu, un Fīniksa vadītais uzņēmums ir vienīgais, kurā ir Moskovica investīcijas.

“Es reiz jautāju Dastinam – kāds ir viņa iekšējais vecums. Viņš mazliet padomāja un atbildēja, ka, visticamāk, kādi 112 gadi,” teica Fīnikss.

2019. gadā Moskovics izturēja vēl vienu pārbaudījumu, kad Rozenstains nolēma pamest savu ikdienas darbību uzņēmumā saistībā ar aizņemtību direktoru padomē. Līdz ar to Moskovics kļuva par uzņēmuma vienīgo līderi.

Pašlaik nākamais lielais solis, ko vēlas spert Moskovics, ir kotēt kompānijas akcijas biržā. 24. augustā “Asana” jau iesniedza visus nepieciešamos dokumentus, lai to varētu izdarīt. Moskovics arī gatavojas sarunām ar investoriem, kam ir jānotiek jau septembra pirmajā nedēļā.

Miljardiera līdzgaitnieki ziņo, ka viņa plāni kotēt kompānijas akcijas biržā ir saistīti ar vēlmi palīdzēt paša darbiniekiem un panākt jaunas virsotnes nevis savam labumam, bet gan “Asana” korporatīvajam modelim.

“Moskovics to nedara, lai pats nopelnītu vairāk naudas. Es ne reizi neesmu dzirdējusi, ka viņš būtu runājis par peļņu,” sacīja personības trenere Diāna Čepmena, kas konsultē ne tikai Moskovicu, bet arī viņa māti un sievu. Moskovica sieva Kerija Tjūna ir bijusī “The Wall Street Journal” žurnāliste, kas pašlaik vada labdarības fondu – abi laulātie ir devuši dāvināšanas zvērestu.

“To bagātību, ko nopelna Dastins, viņš uzskata par parādu, kas jāatdod apkārtējiem, lai varētu visu padarīt labāku,” norāda Čepmena.

Moskovics pauž, ka laikā, kad daudzi klienti vēlas izmantot “Asana” pakalpojumus, viņam ir daudz vairāk motivācijas doties uz darbu nekā pirms desmit gadiem, kad viņa bizness bija neliels jaunuzņēmums.

“Ja problēmai nebūtu risinājuma vai arī nebūtu iespējams radīt nozīmīgu biznesu, es vienkārši būtu apstājies. Taču šobrīd ir ļoti veiksmīgs brīdis, lai īstenotu mūsu misiju, un šī iespēja mums dod lielu enerģiju,” teica Moskovics.

Svarīgākais
Uz augšu