Cilvēku dzīvesveids un pārvietošanās pilsētās nepārtraukti mainās – cilvēki dienas gaitā vairāk pārvietojas, parādās jauni transporta veidi, un vides jautājumi kļūst arvien svarīgāki.
Vai tehnoloģijas satiksmi pilsētā padara cilvēkiem un videi draudzīgu?
Apmeklē “RIGA COMM 2020” Lietu interneta konferenci 15. oktobrī Ķīpsalā un uzzini, kā tehnoloģiju attīstība ļaus mobilitātei pilsētā kļūt ilgtspējīgākai, samazinās sastrēgumus un padarīs uzturēšanos pilsētā patīkamāku.
“Nākotnē pilsētu centros noteicošais būs sabiedriskais transports, velotransports un dažādi koplietošanas transporta veidi, bet piepilsētā svarīgu lomu saglabās privātais transports,” norāda pilsētplānotājs un “VEFRESH” inovāciju kvartāla vadītājs Viesturs Celmiņš.
Viedā mobilitāte ļauj ietaupīt pilsētu resursus
Pilsētām, kuras vēlas būt modernas un ilgtspējīgas, satiksmes un cilvēku pārvietošanās organizēšana ir viena no aktuālākajām problēmām, jo iedzīvotāju skaita pieaugums, neefektīvas transporta sistēmas, sastrēgumi un piesārņojums apgrūtina pārvietošanos pilsētā, kā arī veicina iedzīvotāju neapmierinātību ar dzīvesvietu.
Mobilās lietotnes, digitālie pakalpojumi, kā arī lietu interneta izmantošana un sensoru integrācija transportlīdzekļos un pilsētas infrastruktūrā ļauj efektīvāk izmantot jau esošos transporta risinājumus un attīstīt jaunus satiksmes organizēšanas principus. Tā rezultātā resursi tiek izmantoti gudrāk, samazinās piesārņojums, bet iegūtos datus var izmantot cilvēku un transportlīdzekļu kustības analizēšanai, lai veiksmīgāk plānotu pilsētas attīstību ilgtermiņā.
Koplietošanas risinājumu uzvaras gājiens
Mūsdienās mainās ne vien pārvietošanās paradumi, bet arī parādās jauni elektroniskie pārvietošanās veidi iedzīvotāju koplietošanai – tricikli, skrejriteņi, velosipēdi un mopēdi. Jaunos transportlīdzekļus var viegli uzlādēt, un tiem ir mazākas uzturēšanas izmaksas. Turklāt mainās arī transportlīdzekļu īpašumtiesības. “Arvien lielāku popularitāti gūst dalīšanās ekonomikas risinājumi. Tas ļauj patērētājiem mazāk laika un uzmanības veltīt transportlīdzekļa uzturēšanai, bet transportlīdzekļi mazāk laika pavada gaidīšanas režīmā un tiek intensīvāk izmantoti,” norāda “Atom Mobility” izpilddirektors Artūrs Burņins.
Arī pilsētplānotājs Celmiņš norāda, ka pirms pieciem gadiem reti kurš varēja paredzēt, ka koplietošanas risinājumi kļūs par mūsu ikdienu: “Šodien viedie pārvietošanās risinājumi jau ir daļa no pilsētu ikdienas arī mazās un vidēji apdzīvotās vietās, tādēļ pilsētām aktīvi ir jādomā, kā tos droši un ērti integrēt pilsētu ceļu tīklā”.
Nākotnes izaicinājumi pilsētām un uzņēmējiem
Nevar nepamanīt, ka pilsētās nemitīgi mainās satiksmes organizācija un arī braucamrīki. Jau tagad skrejritenis pats var aizbraukt uzlādēties vai doties uz vietu, kur tam būs lielāks pieprasījums. Pēc 5–10 gadiem mūsu ikdiena būs pašbraucošie jeb autonomie auto. Transportlīdzekļiem kļūstot gudrākiem, samazināsies ceļu satiksmes negadījumu skaits, jo tiks novērstas avārijas, kas notiek cilvēku neuzmanības dēļ.
Celmiņš norāda, ka viens no lielākajiem nākotnes izaicinājumiem ir uzlabot pilsētas iedzīvotāja un viesa pieredzi, attīstot sabiedriskā transporta maršrutus tā, lai tie kļūtu par reālu un salīdzināmu alternatīvu privātajam transportam. Otrs izaicinājums ir speciālas, integrētas pārvietošanās joslas videi draudzīgajiem mobilitātes risinājumiem – sabiedriskajam transportam, velosipēdiem un motorolleriem.
Savukārt Burņins kā vienu no lielākajiem izaicinājumiem viedās mobilitātes ieviešanā min nozares iespējamos regulējumus: “Agrāk vai vēlāk dažādo koplietošanas transportlīdzekļu skaits pilsētā sasniegs kritisku apjomu un pilsētas pārvaldei būs jālemj par ierobežojumiem. Tas, kādā veidā tiks risināts šis jautājums, ietekmēs konkurenci un attīstības scenārijus nozarē.”
Koplietošanas transportlīdzekļu nozare ir strauji augoša visā pasaulē, tāpēc tā varētu šķist vilinoša niša. Tomēr uzņēmējiem, kas vēlas ienākt šajā tirgū, liels izaicinājums ir straujā tehnoloģiju attīstība.
“Braucamrīki mainās katrus 4–5 mēnešus, un uzņēmumiem jāspēj savu floti atjaunot atbilstoši tirgus izmaiņām. Turklāt transportlīdzekļiem jābūt izturīgākiem un spējīgiem kalpot intensīvāk nekā gadījumā, ja tos lietotu tikai viens cilvēks,” uzsver Burņins.
“RIGA COMM” ir ikgadējs biznesa un IT nozares pasākums, vienīgais Baltijā, kur uzņēmuma resursu vadības, dokumentu vadības, personālvadības un drošības sistēmu izstrādātāji un piegādātāji, mākoņpakalpojumu, interneta un digitālā mārketinga pakalpojumu sniedzēji, web risinājumu un mobilo aplikāciju izstrādātāji, kā arī IKT produktu ražotāji piedāvā gatavus un personalizētus risinājumus dažādu nozaru un lieluma uzņēmumiem, pašvaldību iestādēm un organizācijām to efektīvai darbībai.
Tehnoloģijām bagāto izstādes sadaļu papildina plaša konferenču programma. Divās dienās uz 4 skatuvēm vismaz 6 pasākumos uzstāsies vairāk nekā 80 lektoru. Biznesa tehnoloģiju pasākumu “RIGA COMM” pēdējos gados apmeklē aptuveni 5000 dažāda līmeņa vadītāju un profesionāļu no Latvijas un pārējām Baltijas valstīm. Lai pasākumā apmeklētājiem un dalībniekiem būtu ērtāk komunicēt un veidot veiksmīgu sadarbību, būs pieejama speciāla lietotne un satikšanās zona.
Pasākumu rīko Starptautisko izstāžu rīkotājsabiedrība BT 1 sadarbībā ar partneriem: “Intelligent Machines Riga”, “Riga TechGirls”, “SmartHR Latvija”, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameru, “Mailigen”, Finanšu nozares asociāciju, komunikācijas aģentūru “A.W.Olsen & Partners” un citiem.
Biļetes uz biznesa pasākumu “RIGA COMM 2020” var iegādāties internetā, tās būs pieejamas arī uz vietas pasākumā. Tuvojoties pasākumam, biļetes kļūs dārgākas.
RIGA COMM norisināsies Starptautiskajā izstāžu centrā Ķīpsalā 15. oktobrī plkst. 10.00–18.00, kā arī 16. oktobrī 10.00–17.00.