Rīgas Motormuzeja ekspozīciju papildinājis tikko restaurētais spēkrats – Serpuhovas Motobūves rūpnīcā 1954. gadā ražotie invalīdu motorratiņi S1L.
Motormuzeja ekspozīciju papildina "auto", ko kara invalīdiem deva par velti
Kara invalīdiem paredzētie motorratiņi ar trīs riteņiem un motocikla motoru tika ražoti no 1952. līdz 1957. gadam, izgatavojot 19 128 eksemplārus. 1 cilindra divtaktu motors ar 123 cm3 tilpumu un 4,2 zirgspēkiem aizgūts no vieglā motocikla Moskva M1A. Motorratiņu pašmasa ir 275 kg un maksimālais ātrums 30 km/h. SMZ S1L kara invalīdiem tika piešķirti bez maksas.
Rīgas Motormuzejā aplūkojamais eksemplārs pirms vairāk nekā 20 gadiem atrasts pārbūvētā stāvoklī Ogrē – tajā bija ievietots lielākas kubatūras motors, stūres iekārta aizstāta ar automobiļa stūri, daudzas sīkās detaļas pazudušas un virsbūve stipri korodējusi.
Restaurācijas procesā, kas ilga aptuveni 1,5 gadus, atklājās nopietni ārējā apšuvuma un karkasa rūsas bojājumi, kas bija izveidojušies ne tikai caurumu veidā, bet arī apdraudēja kopējo konstrukcijas izturību. Procesā nomainīta daļa karkasa un lielākā daļa apšuvuma paneļu.
Rīgas Motormuzeja galvenais restaurators un S1L restaurācijas projekta vadītājs Gunārs Dortāns stāsta: “Komplektējot spēkratu, sarežģītākais bija zudušā dzinēja detaļu meklēšana un atjaunošana, savukārt restaurācijas procesā izaicinoša izrādījās oriģinālā virsbūves montāžas procesa atdarināšana, kā arī oriģinālā krāsas toņa un spīduma pakāpes iegūšana.”
Restaurācija noritēja sadarbībā ar vairākiem ārvalstu kolēģiem, kuri tobrīd atjaunoja līdzīgu spēkratu. Abpusēja palīdzība sniegta, apmainoties gan ar fotomateriāliem, gan trūkstošo detaļu skicēm.
Invalīdu motorratiņi SMZ S1L iekļauti muzeja pastāvīgajā ekspozīcijā un aplūkojami muzeja 2. stāvā līdzās jau iepriekš izstādītajam spēkratam SMZ S3A M – daudz stabilākajai S1L nākamajai modifikācijai ar četriem riteņiem un spēcīgāku motoru.