Daudziem patīk izbaudīt iespējas, ko sniedz attālinātā strādāšana, – nav nepieciešams celties ļoti agri, lai brauktu uz darbu, tāpat nevienu neinteresē, kas ir mugurā. Tomēr – ne visiem cilvēkiem patīk darbs no mājām.
Ienīsti darbu no mājām? Ieteikumi, kā "izdzīvot" attālinātā darba laikā (2)
Kā vēsta CNN, ir vairāki apstākļi, kas traucē produktīvi strādāt no mājām. Cilvēks var justies vientuļš. Mājās var būt neskaitāmi traucēkļi, tāpat arī atrast motivāciju var būt ļoti liels izaicinājums. Arī mājas un darba robežu trūkums var radīt izdegšanu.
“Daudzi cilvēki saprot, ka viņi savā vidē var izbaudīt savu darbu. Tāpat daudziem cilvēkiem darbs no mājām liek apzināties to, ka patiesībā viņiem īsti nepatīk darbs, ko viņi veic,” norāda karjeras izaugsmes trenere Hellija Krauforda. Viņa norāda, ka pilnvērtīga atgriešanās birojos gan nenotiks tuvākajā laikā.
Ko darīt, ja darbs no mājām sagādā grūtības? Pirmkārt apzināties to, kas attālinātā darba procesā no mājām ir pozitīvi un kas ir negatīvi. Vai kavēklis ir socializācijas trūkums? Nepiemērota darba vieta? Izolētības sajūta vai tehniskas problēmas? Viss kopā? Nepieciešams apzināties problēmu, lai varētu rast tai risinājumu.
Pietrūkst ierastās rutīnas
Jā, noteikti viena no lietām, kā pietrūkst, ir iecienītās rīta kafijas iegāde, esot ceļā uz darbu. Varbūt arī kādas kopīgas aktivitātes, kas veiktas ar kolēģiem ik dienas. Tagad, strādājot no mājām, tā visa nav. Tādēļ ir jākoncentrējas uz citām lietām, nevis uz to, kā pašlaik nav.
“Tagad jums ir iespēja pašiem plānot savu laiku, gūt no tā labumu. Izej pastaigāties, rīko attālinātas darba sapulces dienas vidū. Nav konkrētas receptes, kā cīnīties pret rutīnas trūkumu, taču var izdomāt kaut ko jaunu un interesantu,” norāda grāmatas “Būt lieliskam darbā: ko teikt, kā teikt? Noslēpumi, kā tikt uz priekšu” autore Džodija Glikmena.
Nav piemērotas vietas darbam
Ir ļoti sarežģīti noskaņoties darbam, ja darba vieta ir arī vieta, kur tu ēd, skaties televizoru vai pat guli. Tādēļ ir nepieciešams savu “mājas biroju” padarīt mazliet oficiālāku. Vienalga, vai uz galda nolikt kādus dokumentus vai savas darba atzinības, taču padarīt šo vietu līdzīgāku savai darba vietai.
“Viss, kas liek darba vietai izskatīties un tajā justies līdzīgi kā īstā darba vietā, ir jāizmanto savā labā, lai varētu radīt profesionālāku darba atmosfēru,” norāda karjeras izaugsmes treneris Rojs Kohens.
Ja ir nepieciešamība pēc biroja vai tehniskā aprīkojuma, tad ir jāvēršas pie sava priekšnieka. “Ja tas ļaus strādāt produktīvāk, tad darba devējam ir jādomā par to, kā padotajam nodrošināt visus nepieciešamos priekšmetus darbam. Nav svarīga cena, galvenais ir nodrošināt labu produktivitāti,” tā Kohens.
Strukturē savu laiku
Ja esi situācijā, kad it kā ir vairāk brīvā laika, bet tajā pašā laikā ir grūtības iekļauties termiņos, ir nepieciešams izveidot stingru darāmo darbu sarakstu ik dienas.
“Jaunajos apstākļos viss saplūst vienā lielā laika blokā. Kad jums ir astoņas stundas laika, domājat – jā, protams, es visu šajā laikā izdarīšu. Tomēr dienas beigās saproti, ka laika nemaz tik daudz nav bijis,” saka Glikmena.
Nosakot laikus, izveidojot darba uzdevumus, virtuālās tikšanās un pat pārtraukumus, var efektīvāk izmantot darbdienas laiku, kā arī nezaudēt motivāciju.
Vientulība un socializācijas trūkums
Dažādās sarunas, kafijas pauzes un citas lietas ir ļoti svarīgi biroja kultūras un saziņas elementi. Tagad tā visa nav, un ir jāpielāgojas.
“Ir “Skype”, ir “Zoom” un citi rīki, kas ļauj veikt video zvanus. Tādus var organizēt divas reizes nedēļā,” saka Krauforda.
Izrādiet iniciatīvu un sazinieties ar kolēģiem, runājot par citiem jautājumiem, ne tikai par darbu, tas var ļaut izvērtēt attiecības un attīstīt līdera spējas. Tomēr šajā gadījumā jāatceras – negatīvismam jāpaliek malā.
“Ja pārāk bieži sūdzēsies vai arī virtuālās tikšanās reizes izmantosi, lai izgāztu savas negatīvās emocijas, tā nebūs daļa no risinājuma. Tā būs daļa no problēmas,” sacīja Kohena.
Sajūtas, ka karjera stagnē
Jaunajos apstākļos ir normāli justies tā, it kā tu būtu kaut kur iesprūdis. Tas pats attiecas arī uz karjeras izaugsmi – var likties, ka attālinātā darba laikā izaugsme nenotiek. Tomēr attālināto darbu var izmantot, lai pierādītu savas stiprās puses, lūdzot kolēģiem atļauju piedalīties sapulcēs un projektos, kuros parasti nepiedalies.
“Radi jaunas iespējas, prasi, vai drīkst iesaistīties procesos, kuros parasti tu nepiedalies. Tagad ir īstais brīdis izrādīt savu iniciatīvu un pamēģināt ko jaunu,” saka Glikmena.
Pārstrādāšanās
Daudzi cilvēki izjūt spiedienu, lai mājās imitētu darba laiku no “deviņiem līdz pieciem”. Tiesa gan, attālinātā strādāšana pieļauj daudz lielāku fleksibilitāti un laika plānošanu. Darba devējs negaida, ka darbiniekiem ir obligāti jāstrādā astoņas stundas pēc kārtas katru dienu. Var izmantot pārtraukumus, atpūsties un efektīvāk veikt savus uzdevumus.
“Ir jāatslēdz savas smadzenes. Ir jābūt kreatīvam, lai pārtrauktu domāt par to, ka “man tagad ir obligāti jāstrādā visas šīs stundas līdz pieciem”. Ņemot vairāk pārtraukumu savā darba dienā, patiesībā var arī paveikt vairāk un savu laiku aizpildīt efektīvāk,” uzsver Glikmana.