Lai gan tikai nupat sācies kalendārais rudens, un līdz 1. decembrim, kad ziemas riepas kļūst par obligātu prasību, vēl ir vairāk nekā divi mēneši, apzinīgākie autovadītāji jau tagad sāk meklēt riepu komplektu ziemas apstākļiem. Izvēles iespējas ir ļoti plašas, taču šoreiz aplūkosim, kādas ir galvenās atšķirības starp ziemas riepām ar radzēm un bez tām, un kurš no variantiem labāk der taviem pārvietošanās paradumiem!
Ziemas riepas ar radzēm vai bez tām: kā veikt pareizo izvēli
Kas ir ziemas riepas ar radzēm, un kādiem apstākļiem tās paredzētas?
Radžotu riepu gumijas virsmā ir iestrādāti metāla dzelkšņi, kas tiek saukti par radzēm, un to uzdevums ir palielināt saķeri ar ceļa segumu, ko klāj sniega vai ledus kārta. Iegādāties iespējams gan riepas, kurās radzes jau iestrādātas, gan modeļus, kuros ir atveres radžu ievietošanai, taču tajās vēl nav radžu (radžošana, protams, ir jāuztic profesionāļiem). Taču jāņem vērā kāds būtisks aspekts: radzes drīkst ievietot tikai jaunām riepām; ja ar tām esi sācis braukt, radzes vairs nevarēs ievietot.
Radžotu riepu priekšrocības:
- labāka saķere un efektīvāks paātrinājums uz ceļa, kas ir stipri sasnidzis vai apledojis;
- īsāks bremzēšanas ceļš uz ledus un sniega;
- samazināts sānslīdes risks;
- lielāka stabilitāte.
Radžotu riepu trūkumi:
- tiek bojāts ceļa segums, ja to neklāj sniega vai ledus kārta;
- riepas ar radzēm ir ievērojami skaļākas par visām citām ziemas riepām;
- uz ceļa bez sniega vai ledus bremzēšanas ceļš kļūst garāks, bet paātrinājums – lēnāks;
- radžotas riepas var radīt bojājumus citiem transportlīdzekļiem, jo dažkārt radzes mēdz izkrist braukšanas laikā, trāpot citai automašīnai;
- virknē Eiropas Savienības valstu šāda veida ziemas riepas ir aizliegtas.
Kā jau loģiski iespējams secināt, radžotas ziemas riepas ir paredzētas īpaši izaicinošiem laikapstākļiem, proti, stipri piesnigušiem un apledojušiem ceļiem. Tāpēc šāda veida riepas itin bieži izvēlas cilvēki, kuri mēdz pārvietoties pa retāk tīrītiem ceļiem reģionos ārpus lielpilsētas. Tāpat ar radžotām ziemas riepām uz ceļa drošāk jutīsies mazāk pieredzējuši braucēji.
Obligāti atceries!
Radžotas riepas Latvijā drīkst izmantot tikai no 1. oktobra līdz 1. maijam, un automašīnai vienlaikus nav atļauts būt aprīkotai ar radžotām un neradžotām riepām.
Ziemas riepas bez radzēm: ar ko atšķiras mīkstā un cietā sastāva modeļi?
Pērkot jaunas ziemas riepas bez radzēm, nāksies izdarīt izvēli starp mīkstā sastāva (Skandināvu tipa) un cietā sastāva (Eiropas tipa) modeļiem. Kā jau var noprast, atšķirība ir šo riepu gumijas cietībā:
- cietā sastāva riepas – vairāk piemērotas, lai pārvietotos pa labi tīrītiem ceļiem un šosejām, tāpēc tās lielākoties izvēlas pilsētnieki, kuri automašīnu pārsvarā izmanto braukšanai pilsētas ietvaros (vai arī pa labi tīrītām šosejām);
- mīkstā sastāva riepas – var nosaukt par zelta vidusceļu starp cietā sastāva un vissezonas riepām, jo, pateicoties mīkstajai gumijai, tās spēj nodrošināt stabilitāti uz piesnigušiem un apledojušiem ceļiem arī zemā gaisa temperatūrā. Ļoti atbilstošas Latvijas klimatam, taču jāņem vērā, ka, gaisa temperatūrai pārsniedzot +7 °C, mīkstā sastāva riepas nepieciešams nomainīt. Pretējā gadījumā tās ļoti ātri nodils, kā arī nespēs nodrošināt atbilstošu vadāmību un bremzēšanas ceļu.
Vēl viena opcija, pārvietojoties ziemas apstākļos – vissezonas riepas, kas piemērotas visiem četriem gadalaikiem. Tām ir vairākas priekšrocības (nav nepieciešams meklēt vietu, kur uzglabāt otru riepu komplektu, nav divas reizes gadā jāveic riepu montāža), taču jārēķinās, ka ziemas laikā vissezonas riepas ir piemērotas, braucot pa labi tīrītiem ceļiem un ar nosacījumu, ka pārvietojies uzmanīgi. Vissezonas riepas nav paredzētas braukšanai zemā gaisa temperatūrā (mīnusos), kā arī jāņem vērā, ka vasaras mēnešos tās nodils ātrāk nekā līdzvērtīgas klases vasaras riepas. Vissezonas riepas ieteicams pirkt gadījumos, ja budžets riepu iegādei ir neliels; labāk iegādāties vienu kvalitatīvu vissezonas riepu komplektu, nevis divus ļoti lētus ziemas un vasaras riepu komplektus.
Ņem vērā!
Vissezonas riepām ir vairāki apzīmējumi:
- All Season (visas sezonas);
- 4S (4 Seasons – četras sezonas);
- AW (All Weather – jebkādi laikapstākļi).
Savukārt M+S (Mud + Snow jeb dubļi + sniegs) apzīmējums lielākoties tiek izmantots apvidus automašīnu riepām. Un, lai gan šādas riepas ir piemērotas braukšanai sniegā, tas nenozīmē, ka tās ir vissezonas riepas! M+S riepas ziemas mēnešos tiek izmantotas valstīs, kurās ir siltāks klimats.