Mediju telpā bieži dzirdam par konfliktiem Latvijas skolās, kuros ir iesaistīti gan skolēni, gan skolotāji, gan arī bieži vien vecāki. Nereti šos konfliktus pavada dažādas varas attiecības, un tie var rezultēties arī vardarbīgā iznākumā. Kāda ir pašreizējā situācija un kādi ir centieni šo situāciju risināt? Par šiem jautājumiem sarunu festivāla «Lampa 2020» ietvaros norisinājās diskusija «Miera sarunas un varas attiecības skolu gaiteņos». Portāls TVNET piedāvā ieskatu galvenajās diskusijas atziņās.
Kāpēc skolās rodas konflikti?
Rīgas Austrumu vidusskolas direktora vietniece izglītības jomā un sociālo zinību skolotāja Ilze Sondore-Drukaļska norāda, ka konflikti ir ikdienas sastāvdaļa. Līdz skolas dzīvē iesaistītajiem cilvēkiem (vecākiem, skolotājiem/skolas administrācijai un skolēniem) nonāk informācija no dažādiem skatpunktiem, un bieži vien subjektīvi var likties, ka taisnība ir tikai tev pašam. Konkrēti vecāku un skolas administrācijas attiecībās bieži vien varam novērot situāciju, ka bērns uz mājām atnes informāciju, kura ir sagrozīta vai pārprasta. Bieži vien šī informācija tiek tālāk izkropļota arī vecāku Whatsapp grupās vai citās diskusiju platformās. Tas viss rada labvēlīgu augsni saspīlējuma izveidei. Vēl izteikta problēma ir tā saucamais mobings, kura ietvaros skolēni viens otru aizskar gan garīgi, gan fiziski.
Pārdaugavas Montesori pamatskolas direktors Kārlis Andersons pauž viedokli, ka konflikti jau principā paši par sevi ir daļa no mācību procesa.
Skolēni mācās savstarpēji sadzīvot un komunicēt arī tad, kad viedokļi neatšķiras. Šīs prasmes var būtiski palīdzēt tālākajā dzīves ceļā.