Romi un klejotāji Rietumeiropā smagi izjūt nevienlīdzību un diskrimināciju, secināts trešdien publiskotajā Eiropas Savienības (ES) Pamattiesību aģentūras (FRA) ziņojumā.
Romi Rietumeiropā izjūt smagu diskrimināciju, liecina ziņojums (7)
Ziņojums balstīts uz aptauju, kurā 2018.gada beigās un 2019.gada sākumā piedalījās vairāk nekā 4500 romu un klejotāju Beļģijā, Francijā, Īrijā, Nīderlandē, Zviedrijā un Lielbritānijā.
Aptaujas atklājumi "kalpo kā steidzams atgādinājums par nepieciešamību valdībām un sabiedrībai pārraut ļauno nabadzības un izslēgšanas apli", sacīja FRA direktors Maikls O'Flaertijs.
Francijā aptaujā atklājās, ka 22% klejotāju dzīvo mājsaimniecībās, kas nevar atļauties pirmās nepieciešamības preces un pakalpojumus, piemēram, pārtiku un apkuri.
Gandrīz visās aptaujātajās grupās sešās valstīs "negaidīti liels skaits pieaugušo un bērnu saskaras ar badu", secināts ziņojumā.
Zviedrijā 22% no visiem romiem un klejotājiem norādīja, ka mēnesi pirms aptaujas kādam no viņiem vismaz vienreiz nācās doties gulēt izsalkušam.
Ziņojumā teikts, ka darba iespēju trūkums šajās kopienās daļēji skaidrojams ar diskrimināciju un agrīnu skolu pamešanu.
Romu un klejotāju bērni bieži saskaras ar naidīgumu. Aptaujā gandrīz trešdaļa vecāku norādīja, ka viņu bērni tikuši skolā apsmieti viņu identitātes dēļ.
Divām trešdaļām aptaujāto jauniešu ir tikai pamatskolas izglītība.
Arī neiesaistīšanās darba tirgū ir raksturīga aptaujātajām kopienām. Francijā tikai 13% klejotāju sieviešu bija apmaksāts darbs mēnesi pirms aptaujas.
Cita FRA aptauja liecina, ka gandrīz puse no ES pilsoņiem (45%) justos neērti, ja viņiem kaimiņos ievāktos romi vai klejotāji. Visvairāk - 52% - šādi domājošo ir Francijā.
Lai uzlabotu situāciju, FRA aicina ES dalībvalstis ļaut klejotājiem piekopt savu dzīvesveidu, nodrošinot pietiekami daudz pienācīgu apstāšanās vietu.
FRA arī ierosina izstrādāt darba prakses un sabiedriskā sektora darbavietu shēmas, lai uzlabotu šīm kopienām iespējas strādāt.
Izglītības jomā aģentūra aicināja piemērot izglītību romu un klejotāju vajadzībām, piemēram, piedāvājot īpašus mācību asistentus, mājmācības iespējas un attālinātu izglītošanos.