1898. gadā Vidzemes pievedceļu sabiedrība vietējā transporta vajadzībām sāka būvēt 210 km garu šaursliežu dzelzceļa līniju Stukmaņi (Pļaviņas) – Gulbene – Alūksne – Valka, kas tika pilnībā pabeigta 1903. gadā. Laika gaitā dzelzceļa līnija tika saīsināta - vispirms 1916. gadā posmu Pļaviņas - Gulbene pārbūvēja par platsliežu dzelzceļu, bet kopš 1973. gada vilciens kursē tikai posmā Gulbene - Alūksne. Kopš 1998. gada Gulbenes – Alūksnes šaursliežu dzelzceļš, tai skaitā sliežu ceļi, ritošais sastāvs, inženierbūves, aprīkojums un dzelzceļa ēkas ir valsts nozīmes vēstures piemineklis. Atšķirībā no simtiem citu Eiropas muzejdzelzceļu Gulbenes - Alūksnes bānītis joprojām ikdienā pārvadā pasažierus.
Nedēļas nogales ceļojumu var sākt plānot, izlemjot, no kuras stacijas doties ceļā. Bānītis abos virzienos kursē divreiz dienā, un abos tā galapunktos ir daudz, ko redzēt. Ja sākat braucienu no Gulbenes, tad vispirms vērts apskatīt pašu pilsētu, kā arī Gulbenes dzelzceļa depo, kur redzams vienīgais šaursliežu un platsliežu dzelzceļa griezulis Baltijas valstīs - tas tiek demonstrēts darbībā. Depo apskatāms arī Igaunijas PSR kompartijas līderu salonvagons un iespējami izbraucieni ar rokas drezīnu un koka drezīnu.