Bezemisiju aviācija ar ūdeņraža lidmašīnām: realitāte 15 gadu laikā (11)

Raksta foto
Foto: Airbus

Eiropas aviobūves uzņēmums “Airbus” prezentējis ambiciozu plānu - ar ūdeņradi darbināmas komerciālo reisu lidmašīnas, kas neradīs nekādas videi kaitīgo izplūdes gāzu emisijas. Uzņēmums cer, ka pirmās šādas lidmašīnas regulārus lidojums veiks jau 2035.gadā, vēsta Lielbritānijas raidsabiedrība BBC. 

“Airbus” prezentējis trīs dažādas projekta “ZEROe” lidmašīnu sākotnējos prototipus, projektu nodēvējot par vēsturisku brīdi komerciālajai aviācijai. Uzņēmums uzsver, ka ūdeņraža lidmašīnām ir potenciāls būtiski samazināt aviācijas nozares ietekmi uz vidi.

Bezemisiju aviācijas koncepcijas pamatā ir plāns saražot pietiekami daudz ūdeņraža no atjaunojamiem vai zemu emisiju resursiem. Šobrīd lielākā daļa apjomīgākās ražošanas balstās uz fosilo kurināmo, galvenokārt metānu, kas nav izskatāmas par zemu emisiju resursu. 

Analītiķi uzsver, ka šī gan nav pirmā reize, kad ūdeņradis tiek piesaukts kā mūsdienu aviopārvadājumu “glābējs”. 

Ūdeņradis aviācijā tika izmantots jau dirižabļos pagājušā gadsimta sākumā, bet gaisa kuģa “Hindenburg” katastrofa 1937.gadā apturēja ūdeņraža ēras tālāku attīstību.

Nesenākās aktivitātes ap ūdeņraža izmantošanu civilajā aviācijā bija vērojamas periodā no 2000. līdz 2002. gadam, kad tika īstenots Eiropas Savienības finansēts projekts “Cryoplane”, kura mērķis bija izvērtēt ar ūdeņradi darbināmu lidmašīnu ilgtspējību. Šajā projektā piedalījās arī “Airbus”. 

“Cryoplane” projekts gan ātri vien noklusa, bet tagad ideja par ūdeņraža lidmašīnām ir atkal atgriezusies aviobūves dienaskārtībā. 

Projekta “ZEROe” konceptlidmašīnas paredzēts aprīkot ar  gāzes turbīnu dzinējiem, kas izmantos šķidro ūdeņradi, lai ražotu elektrību. 

Pirmais no modeļiem ir aprīkots ar turboventilācijas dzinējiem. Šī lidmašīna spēs uzņemt līdz pat 200 pasažieriem un vienā reizē nolidot 3700 kilometrus. 

Otrais modelis ir turbopropelleru lidmašīna, kas paredzēta uz pusi mazākam pasažieru skaitam un spēs veikt uz pusi mazākas distances par pirmo modeli. 

Savukārt  trešais modelis visradikālāk atšķiras no šobrīd izplatītākajiem lidmašīnu fizelāžu tipiem – tā spārni saplūst ar korpusu. Arī šis modelis varēs uzņemt līdz pat 200 pasažieriem un vienā reizē nolidot 3700 kilometrus lielu attālumu.

“Airbus” gan uzsver, ka civilās aviācijas nozares pāriešana uz ūdeņradi kā galveno enerģijas avotu prasīs lielas investīcijas un izlēmīgu rīcību gan no valstu valdībām, gan no pašas aviācijas industrijas. 

"Kopā ar atbalstu no valdībām un industriālajiem partneriem, mums šis izaicinājums būs pa spēkam,” teikts “Airbus” paziņojumā. 

Tuvākos piecus gadus “Airbus” attīstīs ūdeņraža tehnoloģijas. 

Līdz 2025.gadam tiks sākts “ZEROe” lidmašīnu būvēšanas projekts, bet pirmais pilnībā gatavais lidmašīnas prototips varētu būt gatavs jau līdz šīs desmitgades beigām. 

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu