Sauka uzsvēra, ka vīnam varētu paaugstināt akcīzes nodokli, jo vīna patēriņš nav tik liels, turklāt Latvijā ir zemākais akcīzes nodoklis vīnam.
Pētījuma rezultāti liecina, ka akcīzes nodokļa paaugstināšana etilalkoholam varētu būt pirmā saskaņotā akcīzes nodokļa politikas prioritāte Baltijā. Apskatot akcīzes nodokļa palielināšanu par 20% vienam litram katram alkoholisko dzērienu veidam, pētījuma rezultāti apliecinājuši, ka lielākais pārdošanas apmēra kritums Latvijā būtu vērojams degvīnam (2-10%), savukārt alus un vīna pārdošanas apmēra kritums nepārsniegtu attiecīgi 2% un 4%.
"Tas ļauj secināt, ka valdībai ir nepieciešams vērst uzmanību uz akcīzes nodokļa diferencēšanu, piemērojot lielāku akcīzes nodokļa likmi dzērieniem, kas satur lielāku alkohola koncentrāciju," skaidroja Sauka.
Zema pieprasījuma reakcija uz cenu izmaiņām Baltijas valstīs padara akcīzes nodokli cigaretēm mazāk efektīvu cigarešu patēriņa samazināšanā, bet tajā pašā laikā tas padara cigaretes par piemērotu bāzi nodokļu ieņēmumu palielināšanai.
Sauka sacīja, ka līdz šim akcīzes nodoklis cigaretēm Latvijā paaugstināts par 5-10% gadā un šādu politika arī vajadzētu turpināt.
"Pirms 10 gadiem akcīzes nodoklis tika paaugstināts būtiski un vienlaikus par 20-25% pieauga kontrabanda. Ekonomikas lejupslīdes apstākļos ieteicams netrakot ar lielāku akcīzes celšanu - 5-10% paaugstinājuma ikgadējais budžeta ieguvums būtu 5,6 miljoni eiro līdz 13,9 miljoni eiro un kontrabanda varētu pieaugt nebūtiski," sacīja Sauka.
Pētījuma secinājumos rekomendēts sekot līdzi ekonomiskajam ciklam, lai piemērotu izdevīgākās akcīzes likmes, izvairoties no nelegālās tirdzniecības palielināšanās. Nepieciešams ņemt vērā arī jaunās paaudzes tabakas izstrādājumus un nikotīnu saturošus produktus, kuri iemanto arvien lielāku popularitāti. Veidojas pamats diferencēt nodokli tabakas izstrādājumiem atbilstoši to radītajam veselības kaitējumam, lai veicinātu vairāk kaitīgu produktu mazāku patēriņu.