Covid-19 ir ieviesis savas izmaiņas sabiedrības dzīvē. Pārmaiņas ir skārušas gan darba ritmu, gan skolas gaitas, gan mainījis ieradumus. Ikvienam ir zināms, ka divu metru ieturēšana, neuzkavēšanās lielos pūļos un roku mazgāšana ir obligātas. Lielākā daļa audzēkņu atgriezušies skolās, taču joprojām pastāv lieli saslimšanas draudi. Cenšoties pasargāt skolēnu fizisko veselību, nedrīkst aizmirst arī par Covid-19 iespējamo negatīvo ietekmi uz garīgo veselību. Piedāvājam sarunu ar psihoterapeiti Maiju Bisenieci.
Personību tipi un Covid-19
Pāris mēnešu laikā skolēnu dzīve krasi mainījās. Skolu aizstāja tiešsaistes mācības, taču septembrī lielākā daļa audzēkņu atkal atgriezās pie klātienes apmācībām. Šāda nestabilitāte un ierastā ritma izjaukšana rada lielu stresu. Tāpēc rūpīgi ir jāseko līdzi ne tikai fiziskajam stāvoklim, bet arī garīgajai labsajūtai.
Maija Biseniece ir sertificēta Latvijas Psihoterapeitu biedrības biedre (LPB), psihoterapijas speciāliste. Viņa atklāj, ka ir manāms klientu pieplūdums, jo, sākoties skolas gaitām, vecāki jūt, ka bērnam ir nepieciešams profesionāļa atbalsts. Kādai daļai problēmas radušās pandēmijas ietekmē. "Pandēmijas laika ietekme uz bērnu un jauniešu morālo veselību ir atkarīga gan no viņu personības tipa, gan apkārtējās vides. Intravertie pusaudži pandēmijas laiku izbaudīja. Viņi savu ikdienu izkārtoja paši, balstoties uz savām vēlmēm, vajadzībām un pienākumiem. Tie, kuri spēja organizēt savu dienu, bija ļoti apmierināti, jo ieguva papildu laiku sev.
Izteiktām intravertām personībām nav nepieciešama ilgstoša komunikācija, lai justos labi. Taču ekstravertiem noslēgtība radīja lielu diskomfortu.
Viņiem nepieciešama enerģiska komunikācija ar citiem cilvēkiem. Šādām personībām laiks, kuru vajag pavadīt vienatnē, šķiet ļoti smags. Negūstot nepieciešamo kontaktu, viņi kļūst neapmierināti, dusmīgi, viegli aizkaitināmi, un ir grūti pārvaldīt savas emocijas," skaidro speciāliste.