Pasaules muzeji sāpīgas dilemmas priekšā - pārdot izcilus mākslas darbus vai atlaist darbiniekus (3)

Raksta foto
Foto: twitter

Pandēmijas iespaidā daudziem muzejiem ir pienākuši grūti laiki – lai kompensētu radušos zaudējumus, nākas pārdot dažādus ievērojamus mākslas darbus. Nu tiek runāts par iespējamu Mikelandželo marmora skulptūras pārdošanu.

“Karaliskā akadēmija ļaunas dilemmas priekšā – pārdot Mikelandželo vai zaudēt 150 darbiniekus” – šāds virsraksts rotāja 20. septembra “The Guardian” izdevumu. Globālā pandēmija ir radījusi ļoti nepatīkamas sekas muzejiem, kas nu lemj par dažādu slavenu mākslas darbu pārdošanu, lai spētu saglabāt darbiniekus.

Viens no Londonas Karaliskās mākslas akadēmijas  galvenajiem lepnumiem ir 515 gadus senā marmora skulptūra “Taddei Tondo” jeb “Jaunava un bērns ar zīdaini Svēto Jāni”. Tā ir vienīgā Mikelandželo skulptūra Lielbritānijā. Eksperti šo mākslas darbu ir nosaukuši par “vienu no skaistākajiem mākslas darbiem, kāds vispār pasaulē ir atrodams,” raksta “The Guardian”.

Unikālā marmora skulptūra Lielbritānijas muzejā nonāca 1829. gadā, kad tā tika atvesta no Itālijas. Pats mākslas darbs radīts 16. gadsimtā Florencē.

Pašlaik nav zināms, kāda ir šā mākslas darba vērtība, tomēr tiek lēsts, ka šo skulptūru varētu pārdot par 110 miljoniem eiro. Tas būtu pietiekami, lai muzejs varētu saglabāt 150 darbinieku jeb 40% no muzeja darbaspēka. Mākslas darbu pārdošanas process parasti ir tas, par ko netiek daudz runāts, tomēr pandēmijas ietekmē daudzi muzeji lemj par dažādu mākslas darbu pārdošanu.

“The Guardian” raksta, ka viedokļi par potenciālo skulptūras pārdošanu dalās – vieni to atbalsta, bet citi norāda: “Lai arī tas ļautu muzejam vairākus gadus būt finansiāli nodrošinātam, mākslas darba pārdošana nav morāli pareiza rīcība.”

Grūtus laiku piedzīvo arī franču skulptora Ogista Rodēna muzejs Parīzē. Ņemot vērā, ka šogad muzeja apmeklētāju skaits ir krities par 70%, muzeja vadība apsver iespēju pārdot dažas no izstādītajām skulptūrām.

Viens no veidiem, kā muzejs var nopelnīt, ir pārdot slavenāko skulptūru kopijas. Tomēr arī šo kopiju veidošana ir dārgs prieks, jo tās jāveido no bronzas.

Muzeja pārstāvji norāda, ka skulptūru kopiju (arī oriģinālu) pārdošana ir labs veids, kā stabilizēt finanšu plūsmu, un šogad muzejam tas ir vairāk nekā aktuāli. Aptuveni divas trešdaļas no 500 000 cilvēkiem, kas ik gadu apmeklē muzeju, ir no ārvalstīm. Līdz ar to – muzejs šogad zaudējis teju 70% apmeklētāju.

Ņemot vērā, ka Rodēna muzejs ir privāta institūcija, uz to neattiecas Francijas prezidenta Emanuela Makrona izsludinātā atbalsta programma muzejiem, katedrālēm un citām vēsturiskām ēkām. Šī 614 miljonus eiro vērtā atbalsta programma ir sniegusi nozīmīgu atbalstu tādām kultūrvēsturiskām vietām kā Luvras muzejam, Versaļas pilij un Orsē muzejam, kas pieredzēja apmeklētāju kritumu par 40 – 80%.

Arī ASV pandēmijas iespaidā muzeji pārdod dažādus slavenus mākslas darbus. Piemēram, Ņujorkā esošais Bruklinas muzejs izsolē ir izlicis vairākus mākslas darbus.

“Tas bija ārkārtīgi sarežģīts un sāpīgs lēmums, bet nekas cits mums neatlika – to nācās darīt, lai nodrošinātu mūsu iestādes darbu un pienācīgu kolekcijas uzturēšanu,” sacīja muzeja direktore Anne Pasternaka.

Kopumā tiek pārdoti 12 mākslas darbi no muzeja kolekcijas, un tie tiks izsolīti oktobrī izsoļu namā “Christie’s”.

Diskusijas par to, vai pārdot muzeja kolekcijas priekšmetus vai ne, muzeju pasaulē norisinās jau krietnu laiku vēl pirms pandēmijas, it īpaši ASV, kur lielākā daļa muzeju paļaujas uz apmeklētāju un ziedotāju privāto finansējumu.

2019. gadā Metropolitēna modernās mākslas muzejs, Gagenheima muzejs Ņujorkā un Sanfrancisko modernās mākslas muzejs “Sotheby's” izsoļu namā pārdeva dažus zināmus darbus no savām kolekcijām. Ar miljoniem dolāru, kas iegūti no pārdošanas, muzeji varēja iegādāties citus mākslas darbus, lai atjauninātu savas kolekcijas.

Mākslas darbu pārdošana nebūtu iedomājama Vācijas muzejos, kuru kolekcijas faktiski ir sabiedrības īpašumā. Saskaņā Vācijas likumiem, muzeji ir apņēmušies arhivēt, saglabāt un izpētīt viņu aprūpē esošos darbus. Līdz ar to - mākslas darbu pārdošana, lai kompensētu zaudējumus, Vācijā stingri aizliegta.

Svarīgākais
Uz augšu