- Pie kādiem atklājumiem varētu novest jauna izmeklēšana?
- Es par to nevaru spriest. Ceru, ka iespējamā jaunā izmeklēšanā tiks piesaistīti mirušo radinieki un cilvēki, kuri izglābās. Izmeklēšanas komisijai jāciena notikumu dalībnieki.
- Jums pašam šobrīd ir nepatikšanas, jo sava pētījuma laikā pārkāpāt Zviedrijas likumu. Kas tagad notiks?
- Vispirms vēlos uzsvērt, ka neko kriminālu nepastrādāju, bet es gaidu tiesas procesu, kas norisināsies Gēteborgā. Tā ir pirmā reize, kad par šāda likuma pārkāpumu notiek tiesas izmeklēšana. Mēs nezinām, kas būs tālāk.
- Kāda ir reakcija? Ko jums saka skatītāji?
- Visus šos gadus es uzturēju kontaktus ar bojāgājušo radiniekiem un izglābtajiem. Mans telefons uzkarsa no ziņām un zvaniem. Cilvēki bija ļoti priecīgi - raudāja un stāstīja, ka viņiem šī ir ļoti nozīmīga diena. Bojāgājušo radinieki un tuvinieki ar nepacietību to bija gaidījuši.
Hendriks Evertsons
- Dzimis 1987.gadā Zviedrijā, tagad dzīvo Oslo.
- Fotožurnālists, fotogrāfs un operators.
- Mācījies Oslo Universitātē.
- 2015.gadā sāka darbu pie savas pirmās dokumentālās filmas par neonacistu grupējumu "Ziemeļu pretošanās kustība". 2018.gadā filma "Rasu kari" ieguva Norvēģijas Žurnālistu savienības balvu kā labākais pašnodarbinātā žurnālista veikums.
- Dokumentālais seriāls par "Estonia" katastrofu ir Evertsona otrais lielais projekts. Piecu sēriju seriāls uzņemts pēc "Discovery" kanāla Norvēģijā "Discovery Norway" pasūtījuma.
Prāmis "Estonia", kas būvēts 1980.gadā Vācijas kuģubūvētavā "Meyer Werft", nogrima vētrainā 1994.gada 28.septembra naktī ceļā no Tallinas uz Stokholmu. Tajā atradās 989 pasažieri un apkalpes locekļi. Tika izglābti tikai 138 cilvēki, no kuriem viens vēlāk nomira slimnīcā. Gāja bojā vai pazuda bez vēsts 852 cilvēki, bet atrasti tikai 94 bojāgājušie. Pasažieru vidū bija arī 29 Latvijas iedzīvotāji, no kuriem izglābās tikai seši.
Šī ir katastrofa ar vislielāko upuru skaitu, kas notikusi Baltijas jūrā miera laikā.
Jūras dziļums prāmja nogrimšanas vietā ir 83 metri. "Estonia" ir vienīgais nogrimušais kuģis, kuru sargā likums par bojāgājušo mieru, un niršana prāmja vraka apskatei ir aizliegta.
Igaunijas, Somijas un Zviedrijas starpvaldību komisija katastrofas cēloņu izmeklēšanai secināja, ka prāmis nogrimis konstrukcijas nepilnību, liela braukšanas ātruma un vētras dēļ.
Saskaņā ar oficiālo versiju stipru viļņu triecienu dēļ salūza prāmja priekšējā viziera durvis un kuģī dažās minūtēs ieplūda tūkstošiem tonnu ūdens, to nogremdējot.