Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa

Stāsta beigas: Francijā samontēta pēdējā pasaulē lielākā pasažieru lidmašīna (6)

Foto: AFP/SCANPIX

Līdz ar pēdējās “Airbus A380” lidmašīnas korpusa montāžas pabeigšanu beigām tuvojas arī pašas pasaulē lielākās pasažieru lidmašīnas ēra - turpmāk šie milzīgie gaisa kuģi vairs netiks ražoti, vēsta ASV raidorganizācija CNN. 

Lidmašīnas “A380” tiek montētas no kopumā aptuveni četriem miljoniem detaļu, kas tiek ražotas 30 dažādās pasaules valstīs. 

Pagājušajā gadā Eiropas aviobūves uzņēmums “Airbus” paziņoja par plāniem pārtraukt pasaulē lielākās pasažieru lidmašīnas ražošanu. 

Pēdējās A380 lidmašīnas sākotnējā montāža pagājušajā mēnesī tika pabeigta “Airbus” rūpnīcā, kas atrodas pie Tulūzas-Blaņakas lidostas Francijas dienvidos. Pēdējo samontēto milzīgo gaisa kuģi rūpnīcas teritorijā izdevās iemūžināt tvitera konta “Aviation Toulouse” autoriem. 

Pirmā A380 lidmašīna tika piegādāta 2007.gadā, un to saņēma Singapūras lidsabiedrība “Singapore Airlines”. Kopš pirmās lidmašīnas piegādes rūpnīcā samontētas vairāk nekā 240 “A380” modeļa lidmašīnas. 

Pēdējās samontētās lidmašīnas sērijas numurs ir 272. Pēc lidmašīnas korpusa montāžas pabeigšanas tika arī slēgta rūpnīcas 40. ražošanas stacija. 

Kā CNN pavēstīja “Airbus” pārstāvji, lidmašīna pēc korpusa samontēšanas pārvietota uz citu rūpnīcas ražošanas staciju, kur tai tiks uzstādīti dzinēji, kā arī veiktas dažādas elektronisko un hidraulisko sistēmu pārbaudes.

Pēc visu nepieciešamo pārbaužu veikšanas lidmašīna veiks pirmo izmēģinājuma lidojumu uz Vācijas pilsētu Hamburgu. Tur tiks iekārtots lidmašīnas salons, bet pati lidmašīna tiks nokrāsota tās saņēmēja - Apvienoto Arābu Emirātu lidsabiedrības “Emirates” - krāsās.

Lidmašīnas “A380” izgatavošana ir sarežģīts un laikietilpīgs process. Visu komplektējošo detaļu izgatavošanā piedalās aptuveni 1500 dažādu uzņēmumu visā pasaulē. 

Fizelāžas lielākās detaļas un spārni tiek ražoti Vācijā, Francijā un Spānijā. Visu lielo sastāvdaļu nogādāšana Tulūzas rūpnīcā tiek īstenota gan pa gaisu, gan jūru, gan pa autoceļiem. 

Foto: AFP/SCANPIX

Pēdējās lidmašīnas korpusa lielākās daļas uz Tulūzas rūpnīcu tika transportētas šā gada pirmajā pusē, radot lielu vietējo iedzīvotāju interesi. 

Pēdējā Tulūzas rūpnīcā samontētā lidmašīna ir viena no pēdējām astoņām “A380” lidmašīnām, kas vēl jāpiegādā aviokompānijai “Emirates”, kas ir lielākā šā lidmašīnas modeļa pircēja pasaulē. Vēl vienu lidmašīnu paredzēts piegādāt Japānas lidsabiedrībai ANA. 

Lidmašīnu “A380” projekta izstrāde “Airbus” kopumā izmaksāja 25 miljardus ASV dolāru. Lidmašīna, kas spēj uzņemt līdz pat 853 pasažieriem, ir pasaules vēsturē lielākais jebkad būvētais civilās aviācijas gaisa kuģis. 

Kā 2019.gadā pēc paziņojuma par “A380” ražošanas gaidāmo pārtraukšanu paziņoja “Airbus” - tas ir bijis sāpīgs lēmums, jo projektā tika ieguldīts daudz naudas un pūļu. Lēmums pārtraukt šo lidmašīnu ražošanu skaidrojams ar to, ka aviokompāniju pieprasījums pēc milzīgajām lidmašīnām bija krietni mazāks par sākotnēji prognozēto. 

2019.gada februārī, kad “Airbus” paziņoja par plāniem pārtraukt “A380” ražošanu, uzņēmums bija piegādājis 234 šā modeļa lidmašīnas, lai gan sākotnēji tika plānots, ka līdz tam laikam piegāžu skaits veidos 600 vienību. 

“A380” popularitātes samazināšanās skaidrojama ar to, ka pasaules vadošās lidsabiedrības pēdējo gadu laikā arvien vairāk koncentrējas uz mazākām un vieglākām lidmašīnām, kas mazāk patērē degvielu. 

Pasauli pārņēmusī Covid-19 pandēmija “A380” lidmašīnu norietu ir tikai paātrinājusi. Kopš epidēmijas sākumu vairākas lidsabiedrības ir paziņojušas par “A380” lidmašīnu izmantošanas pārtraukšanu, ņemot vērā straujo avioreisu skaita kritumu. 

Savukārt pagājušā gada novembrī Francijas uzņēmums “Tarmac Aerosave” paziņoja par pirmā “A380” lidmašīnas demontāžas projekta pabeigšanu. No izjauktās lidmašīnas fizelāžas tika izgatavoti atslēgu piekariņi, kas izraisīja lielu aviācijas entuziastu interesi visā pasaulē. 

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu